Er det noe folk synes er mindre viktig å handle inn til baby?

Vesten

Forumet er livet

Eg feks, kommer aldri til å få bruk for vugge i stua . kommer bare til å bruke bagen fra vogna..evt ha småen liggende i bagvogna rett uti gangen å kan eg bare "vugge" i den
(har dessuten ikkje plass til en vugge )

Handla inn på brystsalver ol for forberde meg mot de verste amme-vondter i forkant.. det var ingen vits i.. fikk heldigvis ingen problemer.

"gratis"bleiebøtte (med dyre tilhørende bleieposer) .. brukte bare vanlige avfallposer og tømte søpla ofte.

babyklær i størrelse 50

Kan jo begynne med det vi virkelig ikke klarte å leve uten! Gulpekluter!!!! Fikk aldri nok. Bleibøtta har også vært helt super, den bruker vi fortsatt, og kommer alltid til å bruke den så lenge vi har bleiebarn :)
Hvite bodyer, det går til sbsolutt alt!

Unødvendig for vår del:

Masse fancy klær som vi fikk til han, brukte det jo aldri, i begynnelsen vokser di så fort, også får man sine favorittplagg også, og det gikk stort sett i helt enkle bodyer osv, det ble jo en del gulpeulykker, bæsj, tiss osv som gjorde at di måtte skiftes på ofte.

Pysjamaser med fot. Det er en skikkelig teit ting, for foten sitter jo aldri ordentlig på foten. hehe

Babycall! Vi har det, men har aldri verken prøvd den eller brukt den. Aldri følt behovet for det. Men når gutten min var baby, så bodde vi i en liten leilighet, der vi hørte alt, nå bor vi i tomannsbolig, men er ikke så sikker på at vi kommer til å bruke det denne gangen heller, for det er såpass lytt mellom etasjene, at vi hører alt veldig godt. Men vi kommer ikke til å kvitte oss med den før den tid, greit å se ann. Men mener at det er kanskje en litt unødvendig ting å måtte kjøpe inn først, vent å se hvordan det er..

Ammepute, vi kjøpte riktignok ikke dette, glad for det, for hadde aldri brukt det, brukte jo bare vanlig stuepute til å støtte oppunder armen :)

Unødvendig å ha vippestol når di er nyfødt da di helst ikke skal sitte i den da, vi kjøpt vår når han var ca 5-6 mnd gammel, og da og brukte vi den ikke så mye.

Saueskinn, vi fikk vinterbarn sist, da var det helt greit å ha, men blir totalt unødvendig denne gangen. Vi brukte det kunn di få gangene han lå på gulvet i stua for å sove, hvis han lå i vogna hadde han voksipose, og da blir det for mye med saueskinn i tilegg.

Currrlysue skrev:
tror det er veldig individuelt ;) For meg så er vugge gull! :) 

Lammeskinn og, på både sommer og vinter.

Pysjamaser med fot elsker jeg.

Babycall er ett MUST.

Bleiebøtte er genialt..
 sånn brystsalve(purelan) skjønner jeg virkelig ikke hvorfor ingen ba meg ta med på føden. De aller fleste blir sår!

Elska ammeputa mi å, måtte ut å kjøpe ca. en uke etter han kom til, hadde ødelagt ryggen om jeg ikke hadde hatt den tror jeg. 

bortkasta er hettegenstrer og sånner gensrer man trer over hodet i de minste str. :) ellers så kommer jeg ikke på så mye, vi har hatt god nytte av det meste :) 
babyklær i str. 50 fikk jeg beskjed om var bortkasta, mini var 50cm når han ble født men brukte likevell 50 i ca. 2mnd. så alt er så utrolig individuelt :) 

signerer denne :) bortsett fra bleiebøtta da, jeg knytter bleiene inn i brødposer og rett i søpla..

i starten, egentlig helt til str 68, følte eg at hettegensre og dongeritøy var bortkasta.. og tynne gensre, da bodyen er nok i massevis..

Omtrent alt som er nevnt her var og er gull verdt for oss. Ammepute, bleiebøtte og lammeskinn osv.

Lammeksinn er supert i vogna, i bilstolen og i senga, sommer som vinter!
Vippestolen ble brukt fra ca 3 mnd og fremover sånn at hun kunne være med oss rundt i huset.
Bleiebøtta er genial for oss. Kunne ikke gå fra babyen for å bære ut bleier med en gang, orket ikke kle på oss for å gå til bosspannet ved garasjen heller og mens babyen min sov så turte ikke jeg gå så langt fra huset heller.

Babycall er supert for et hus som vårt med soverom i 1 etasje og stue i 2 etasje og mur som etasjeskille. Skulle vi høre når vår baby våknet om kvelden så måtte vi enten skru av alt og hviske ELLER bare skru på babycallen og leve normalt. Genial oppfinnelse! Jeg kunne også sette jenta mi ut til å sove og gjør det fremdeles. Jeg hører henne ikke uten åpen dør og det er kun om sommeren det er mulig :-P

Nei, det som var ubrukelig her var nesesugeren, den dårlige ballongtypen. Og ellers var det svært lite jeg kjøpte som ikke ble brukt. Med unntak av visse typer klær som var for stive eller hadde hetter, stramt liv på buksene osv.

Currrlysue skrev:
tror det er veldig individuelt ;) For meg så er vugge gull! :) 

Lammeskinn og, på både sommer og vinter.

Pysjamaser med fot elsker jeg.

Babycall er ett MUST.

Bleiebøtte er genialt..
 sånn brystsalve(purelan) skjønner jeg virkelig ikke hvorfor ingen ba meg ta med på føden. De aller fleste blir sår!

Elska ammeputa mi å, måtte ut å kjøpe ca. en uke etter han kom til, hadde ødelagt ryggen om jeg ikke hadde hatt den tror jeg. 

bortkasta er hettegenstrer og sånner gensrer man trer over hodet i de minste str. :) ellers så kommer jeg ikke på så mye, vi har hatt god nytte av det meste :) 
babyklær i str. 50 fikk jeg beskjed om var bortkasta, mini var 50cm når han ble født men brukte likevell 50 i ca. 2mnd. så alt er så utrolig individuelt :) 

Enig med deg - bortsett fra ammeputa, den fikk jeg aldri helt til å bli komfortabel med. 

Kjøpte en ammemadrass fra babydry, den var unødvendig den! Hehe. Ellers fikk vi bruk for det meste, ja :)

Currrlysue skrev:
ååh, jeg likte ammemadrassen å. føltes så mye tryggere å ha han i vår seng da(noe jeg veldig gjerne ville!) ;) La han oppe mellom hodeputene på den madrassen! :) 

Hehe ja er det ikke rart hvor individuelt det er? :) Gutten vår roa seg aldri på den madrassen, skulle bare ligge tett inntil <3

Tror det er veldig individuelt hva hver enkelt følte de fikk bruk for sist.
Det jeg vil gi som mitt beste råd er å kjøpe minst mulig av alt mulig stæsj som du ikke er sikker på i forkant, og heller kjøpe etter hvert som du får bruk for ting. De største bomkjøpene gjorde jeg før jeg fikk babyen sist, når jeg trodde jeg trengte alt mulig. De tingene jeg kjøpte etter han var født, når jeg så det var behov for det, ble også faktisk brukt.

har mykje rart frå forrigemann, noko kjøpte me sjølv, anna fekk vi.

-Babycall!
-Reflekstrekk til vogna
-Hettegensere
-Stiv dongeri
-Flece sett (har super-strikke-mamma)
-Nasesuger
-Badebalje (5cm vann i badekaret er alt enn treng;) )

Skulle absolutt hatt mykje meir gulpeklutar i gas og flanell. Sprutgulper uten sidestykke!

...å to UBRUKTE amme b-h, ana jo ikkje at amminga var så vanskelig..

og stelleveske, likar å bytte veske etter antrekk, så heller mange store vesker:)

STELLEBORD!

Det brukte jeg et par ganger, eller ble det ofte bleiebytting i sofan på et håndkle eller på sengekanten når den skulle byttes om natten.
Bading var ofte i kjøkkenvasken, den var jo veldig stor den jeg hadde der jeg bodde da å lettere og tømme, uten den dumme "støtta" som er i bunn på alle baljer i stellebord -.-

Bæresæle, for da var ikke BB sine bæresæler fyfy (ikke som jeg trur ihvertfall) Den var GRUSOM å bruke, så den er så å si ubrukt. Vond rygg!

Klær med hette når barnet ikke kan sitte selv, var alltid en pest og plage.

Små søte sko og hårbånd på en nyfødt var heller ikke det mest praktiske :P

Brystpumpe, flasker og smukk. Ungen min tok ikke falske eller smukk, så alt dette var bare tull for min del, hun ville bare ha pupp.

Flasker trengs ikke, da det går helt fint å "kopp-melke" (helle fra beger o.l..), og er anbefalt for å hindre sugeforvirring i starten (gjelder også smokk). 

Ammepute med (isopor-?) kuler er heller ikke å anbefale, da de minste ramler "igjennom" puten. Store ammeputer med hardt fyll er nok et bedre valg (funket veldig fint for både meg og den lille). 

Når det gjelder brystpumpe så er det en del ting man burde vite. Noen kan få såre bryster, og til og med begynne å blø av manuelle brystpumper (mener det er få tilfeller med automatiske, men dette kan du evt. sjekke opp). Har du en venninne eller et familiemedlem som kan låne deg en brystpumpe, så er dette gull verd (alt kan steriliseres ved å koke de forskjellige delene). Det er veldig individuelt, som alt annet, hvor vidt du blir å få brukt pumpen, men for meg så var det en absolutt "nødvendig" ting helt fra starten av. (Jeg hadde det ikke fra starten, men jeg hadde virkelig, virkelig trengt en! Brystene var enorme, og den lille fikk ikke tak på brystet. Dette resulterte i at jeg måtte i dusjen for å håndmelke de store, vonde og klumpete brystene, gang på gang.

Bleiebøtte er en grei ting å ha, men posene er ofte veldig dyre. Fest en vanlig plastpose, og vips, så god som ny. 

"Voksen-klær" kan fort bli værende lengre i skuffen en først antatt.

Til førstemann brukte vi vogge i stua, en sånn som man henger i taket. Kommer til å ta den frem igjen denne gangen.
Babycall er essensielt for oss også, for vi har ganske stort hus der det er umulig å høre om babyen skriker hvis man er i feil ende av huset. I tillegg synes jeg den er genial når barnet sover ute på dagtid, og det gjør vi stort sett hele året (bortsett fra de aller kaldeste periodene på vinteren)
Bleiebøtte bruker vi, men en sånn vanlig vippebøtte.
Gulpekluter får man nesten ikke nok av.
Klær som skal tres over hodet er helt håpløst de første mnd. Hette og knapper på ryggen synes jeg virker veldig ubehagelig. Det passer bedre når de begynner å løpe rundt.
Vi har badestamp som er genial (har ikke badekar) men den "greia" som skal være oppi som barnet skal ligge på brukte vi kun èn gang sist, den var helt håpløs.
Lammeskinn har vi brukt i vogna og det luner utrolig godt.
Har ikke ammepute, bruker vanlige puter i begynnelsen og etterhvert blir ungen så stor at man ikke har behov for noenting.
Vi har også vært veldig glade i gym-matta som snuppa brukte på gulvet. Det isolerer og er litt mykere når de skal ligge og rulle fra mage til rygg og omvendt.
Vippestol har vi brukt mye så denne skal også frem igjen (ikke til nyfødt da, det blir etterhvert)

Ser det er forskjellige behov..

me hadde aldri klart oss uten babycall.. når vi reiser på besøk og soverommet er i 2 etasje så må eg ha babycallen med meg.

Eg er sjeleglad for at gutten vår tok både pupp og flaske..
Fom han var 14 dager gammel, gav pappa han et måltid til døgnet i flaske ..enten pumpet mm eller mme.. så hadde de skikkelig kosestund sammen :-D
Han  ble ikkje forvirret av det ene måltidet, når han fikk pupp resten av døgnet... og så slapp jeg  problemet med å venne han til flaske da eg reiste bort en helg fda han var 7 mnder :-)

For oss:

Nødvendig:
Barnevogn
Base til babysetetFotpose til bilstolen (hadde vinterbaby sist)
Babycall
Stellebord
Elsket hele sparkebukser
Omslagsbodyer
Flanellskluter
Gulpekluter
Brystpumpe
Sterilisator for microbølgeovn
Ammepute
Klær i str 50 (vår første druknet i 56)
10x10 cm Kompresser til vasking den første tiden
Vippestol