Er det nødvendig med tidlig ultralyd

Sand2024

Flørter med forumet
Jeg har ikke planlagt å ta tidlig ultralyd, men jeg ser mange skal gjøre det, og jeg lurer på om det er nødvendig å ta en. Dette er mitt første svangerskap, og selvfølgelig vil jeg vite at alt går bra og at det er liv, men jeg tror den følelsen ikke forsvinner etter tidlig ultralyd, fordi det alltid kan skje noe galt senere.

Er det nødvendig eller normalt å ta tidlig ultralyd?
 
Sniker :) det er nok veldig vanlig å ta en tidlig ultralyd, men det er i utgangspunktet ikke nødvendig. Nå får man jo en ultralyd rundt uke 12-14 offentlig også, så det er ikke like lenge å vente som tidligere da det var oul rundt uke 18. Mange tar det for å føle seg mindre bekymret, og særlig de som har dårlige erfaringer fra tidligere vil jeg tro. Men de fleste svangerskap utvikler seg normalt og da skal det jo ikke være nødvendig :)
 
Jeg skal på ultralyd om litt over en uke, da er jeg 7+6, dette er i forbindelse med at jeg har blitt gravid med donor, og sykehuset har det som standard. Ville nok ikke betalt for en privat nå nei
 
Jeg har store bekymringer siden jeg ikke føler meg gravid i det hele tatt, pga fraværende symptomer. Skal ta ultralyd hos fastlegen når jeg er 8+4, som forhåpentligvis kan bekrefte at alt er som det skal og jeg kan bli litt roligere :)
 
Jeg har ikke planlagt å ta tidlig ultralyd, men jeg ser mange skal gjøre det, og jeg lurer på om det er nødvendig å ta en. Dette er mitt første svangerskap, og selvfølgelig vil jeg vite at alt går bra og at det er liv, men jeg tror den følelsen ikke forsvinner etter tidlig ultralyd, fordi det alltid kan skje noe galt senere.

Er det nødvendig eller normalt å ta tidlig ultralyd?
Det er ikke nødvendig med en ultralyd før den tidlige man får rundt uke 12 - men det er smak og behag. Mange ønsker en UL før uke rundt uke 12 gjerne pga tidligere erfaringer med mist etc, andre bare for å se at alt er bra og normalt så tidlig som mulig, noen fordi de syns det er betryggende. Alle har ulike grunner og behov.

Jeg som er via ivf f.eks får en UL i uke 7-8 som en del av IVF behandlingen. Dette er som en "siste" sjekk for ivf avdelingen. Samme gjelder de som benytter seg av donor.

Som oftest dersom det er et helt vanlig og normalt svangerskap- hjemmelaga ;) så må man gå privat dersom man vil ha UL før uke 12.
 
Det er strengt tatt ikke nødvendig, som flere allerede har skrevet :) Jeg er også førstegangsgravid og hadde ingen planer om å ta privat tidlig UL. Har et avslappet forhold til svangerskapet og tenker at det er utenfor vår kontroll uansett. Men, så ble jeg så utrolig dårlig (og er det enda) og leste mye om MA. Det skapte tanker som: «Er det to? Eller hva hvis det ikke er liv?». Jeg bestemte meg for tidlig UL for å se om det var liv. Hvis det ble konstatert MA ønsket jeg å avslutte svangerskapet med en gang, grunnet hvor utrolig dårlig jeg er. Nå var det heldigvis liv og det er en fin påminner på de verste dagene :Heartred
 
Jeg er gravid for 4 gang, og har gått på tidlig ultralyd i to av tre svangerskap- men da var tidlig ultralyd uke 12. Nå som jeg får en rundt uke 12 hadde jeg ikke tenkt tanken på å gå privat, og jeg kommer ikke til å gjøre det selv om "alle" her gjør det. Fram til uke 12 må man bare se hvordan det går tenker jeg, også kan man få en bekreftelse på at alt er bra da.
 
I de første svangerskapene mine tok jeg tidlig UL i uke 12, men nå får jo alle den.

Det er absolutt ikke nødvendig å ta før! Jeg har gjort det denne gangen, men det er fordi jeg er gammel, svangerskapet kommer tett etter forrige, og jeg ville vite hvor mange det er. Litt forskjell mentalt å vente på nummer fem og evt nummer fem og seks! (Jeg har fire barn, dette er min femte graviditet).
 
Jeg har hatt 2 tidlig UL allerede 1 i uke 7 og 1 i uke 8 - neste blir fredag om 1 uke 1 mars da skal jeg være 13+1 - grunnet jeg har fått tidlig UL er pga jeg skal ha tett oppfølging grunnet historikk og sykdom.
Jeg går offentlig hos gynekologen min, så heldig hvis slipper jeg gå privat og betale.

Men det er igrunn hva man føler for Selv tenker jeg :) :Heartred lytt til kroppen din.
 
Trenger ikke. Jeg tar en privat ubertidlig en på mandag og får en mandagen etter fordi mitt første svangerskap endte i en MA. Jeg går en uke tidligere privat fordi jeg ikke klarer å vente en ekstra uke. Jeg håper jo på å få høre hjerteslag for første gang og at det går veien denne gangen, men erfaringen min sier noe annet. Rett og slett fordi jeg bekymrer meg og er ganske nervøs for dette så tar jeg og får jeg ekstra tidlig ultralyd i 6+4 og 7+4.
 
Her inne kan man få inntrykk av at det er veldig normalt, og det er jo mye mer vanlig nå enn da jeg fikk første i 2010. Men allikevel ikke sånn at "alle" betaler for privat ultralyd.
Selv om jeg har mistet i uke 5 og uke 8, kommer jeg ikke til å ta privat ultralyd. Føler ikke at ultralyd gir meg noe bekreftelse på at alt vil gå bra.
 
Jeg kan legge til at jeg hadde ikke gått privat til UL før den man får i uke 12 nå, dersom jeg ikke fikk det i uke 7/8 pga IVF.

Ved min første (naturlig) så gikk jeg privat i uke 13 for å se om det var 1 eller 2. Ville vite det før ordinær UL.
 
Det er jo ikke nødvendig, men det kan jo med god grunn gi ekstra ro dersom alt er bra på ultralyd. Ofte kan man fange opp at noe er galt på ultralyd før en spontanabort skjer, eller man kan oppdage at utviklingen allerede har stoppet og dermed slippe MA så «sent» som i uke 12. Jeg for min del valgte å dra på ultralyd i overgangen mellom uke 8 og 9, da jeg av div. årsaker er nødt til å fortelle nærmeste familie om graviditeten rundt da. Er alt bra på den tiden har sjansen for at set går dårlig kun 3% i følge FHI, det vil si ca. som å være i uke 12ish. Så det blir jo på en måte en «snarvei» til uke 12 slik jeg ser det. Men man har selvsagt aldri noen garantier, det har man heller ikke etter ultralyd i uke 12. Så hva som er nødvendig er jo relativt. Før i tiden var de jo ikke på ultralyd i det hele tatt :hilarious: :joyful:
 
Jeg tar privat UL i uke 7-8 nå:) Gjorde det samme forrige svangerskap. Sikkert ikke så rasjonelt, men handler om å få en bekreftelse på at man faktisk ér gravid (hvertfall jeg som har null symptomer), vite om det er én eller fler (flerlinger i familien) og at den er på riktig plass. Også synes jeg at det er skikkelig koselig! Tenker at jeg er gravid to ganger i livet, så den kostnaden tar jeg med glede:Heartpink
Sikkert ikke alle som har det behovet, der er vi forskjellige sikkert:)
 
Jeg tar privat UL i uke 7-8 nå:) Gjorde det samme forrige svangerskap. Sikkert ikke så rasjonelt, men handler om å få en bekreftelse på at man faktisk ér gravid (hvertfall jeg som har null symptomer), vite om det er én eller fler (flerlinger i familien) og at den er på riktig plass. Også synes jeg at det er skikkelig koselig! Tenker at jeg er gravid to ganger i livet, så den kostnaden tar jeg med glede:Heartpink
Sikkert ikke alle som har det behovet, der er vi forskjellige sikkert:)
Men noe rasjonelt er det også:)Er alt bra så reduseres risikoen for sa og ma, eller den sjansen som du vet om da, kan jo være like lav risiko uten ultralyd, men da vet man ikke om det haha :love7
 
Tok tidlig ultralyd i uke 8, og får også tidlig ultralyd i forbindelse med privat NIPT uke 11 og offentlig kontroll i uke 12-13. Tok den i uke 8 fordi jeg var urolig pga. blødninger, og de to andre havner tilfeldigvis med en eller to ukers mellomrom. Man må jo absolutt ikke ta det, men hos meg fikk meg fikk vi se et hemstom på skjermen og årsaken til blødningen - det var veldig betryggende!:)
 
Back
Topp