Er det mulig?....

De lener seg på at det er _barnets_ subjektive oppfatning av det psykososiale miljøet på skolen som avgjør om det skal settes inn tiltak, og de kommer unna med det, fordi det står beskrevet i den aktuelle paragrafen at det er barnets oppfatning som teller. Så når jeg tar opp at barnet mitt ikke har det bra, mens mitt høyst oppegående og kompentente tretten år gamle barn sier det motsatte, hører de på barnet.

Det er fortsatt trist at du har opplevd dette i møtet med skolen. Alle skoler burde ha en handlingsplan mot mobbing og med en gang det kommer en bekymret melding så er skolen pliktig til å sette inn tiltak. Vi (som lærere) har mange ulike verktøy som vi kan bruke for å avdekke ting, men det er mulig at det pedagogiske personalet ikke Har nok kompetanse. Ppt er også behjelpelige. Jeg ville (som foresatt) klaget til fylkesmannen.
 
Jeg ser generelt liten utvikling fra jeg gikk på ungdomsskolen, til jeg bodde på internat på folkehøyskole, til jeg jobber sammen med voksne mennesker. Hadde vært fint om alle tenkte likt og oppførte seg greit mot hverandre:)

Håper at det løser seg og planen til skolen fungerer og kanskje dere får i gang et samarbeid med moren til den andre gutten etterhvert. Tror nesten det er lurt at du også møter opp hvis det blir møte:) selv om det kjennes umulig og ubehagelig nå.
 
Det er fortsatt trist at du har opplevd dette i møtet med skolen. Alle skoler burde ha en handlingsplan mot mobbing og med en gang det kommer en bekymret melding så er skolen pliktig til å sette inn tiltak. Vi (som lærere) har mange ulike verktøy som vi kan bruke for å avdekke ting, men det er mulig at det pedagogiske personalet ikke Har nok kompetanse. Ppt er også behjelpelige. Jeg ville (som foresatt) klaget til fylkesmannen.

Hjelper ikke å klage til fylkesmannen når barnet selv benekter at noe har foregått. Skolen er helt innafor alle regelverk når de ikke gjør noe, så lenge barnets _subjektive oppfatning_ er at det har et bra psykososialt miljø på skolen. Jobber på skole selv, så jeg vet hvordan det funker.

I denne aktuelle saken løste det seg utenfor skolen, uten innblanding fra voksne.
 
Skjønner deg godt! Bra mannen din kan dra på møtene. Vanligvis ville jeg sagt at det bare er å kutte slike personer ut av livet sitt. Av hensyn til barnet ditt tror jeg det er behov for en viss dialog. Heldigvis ingen regel som sier du må ta den dialogen!
Uff, nei det er ikke greit... i dag har vi hatt ei sosial greie med barna. Hun gikk omvei for å ikke sitte ved siden av meg når vi skulle spise.. kun den plassen som var ledig, så hun satte seg på et annet bord, og de andre mødrene fulgte etter.. Så da satt jeg der som en sopp da sammen med fedrene..
utrolig barnslig! Men tenker at jeg bare får forholde meg til skolen om det blir noe mer, kommer ikke til å ta opp mer med henne. Da får evt mannen min gjøre det om det skulle være noe.
Sønnen min er rolig og kjekk, og veldig skoleflink. Hennes barn er flink i idrett og vill og rampete..
 
Uff, nei det er ikke greit... i dag har vi hatt ei sosial greie med barna. Hun gikk omvei for å ikke sitte ved siden av meg når vi skulle spise.. kun den plassen som var ledig, så hun satte seg på et annet bord, og de andre mødrene fulgte etter.. Så da satt jeg der som en sopp da sammen med fedrene..
utrolig barnslig! Men tenker at jeg bare får forholde meg til skolen om det blir noe mer, kommer ikke til å ta opp mer med henne. Da får evt mannen min gjøre det om det skulle være noe.
Sønnen min er rolig og kjekk, og veldig skoleflink. Hennes barn er flink i idrett og vill og rampete..
Så utrolig kjedelig! Følelsen av å sitte alene er ikke god uansett hvor gammel du er. Synes det er en bra plan å forholde deg til skolen og la henne kjøre sitt eget løp. Noen barn har litt vel mye energi og er mer viltre enn andre, men det er ingen grunn til å være stygg mot andre.
 
Uff, nei det er ikke greit... i dag har vi hatt ei sosial greie med barna. Hun gikk omvei for å ikke sitte ved siden av meg når vi skulle spise.. kun den plassen som var ledig, så hun satte seg på et annet bord, og de andre mødrene fulgte etter.. Så da satt jeg der som en sopp da sammen med fedrene..
utrolig barnslig! Men tenker at jeg bare får forholde meg til skolen om det blir noe mer, kommer ikke til å ta opp mer med henne. Da får evt mannen min gjøre det om det skulle være noe.
Sønnen min er rolig og kjekk, og veldig skoleflink. Hennes barn er flink i idrett og vill og rampete..

Skjønner det er ubehagelig, men ingenting å være livredd for. Ingen vits i å ta noe med henne, nei, best å ta det via skolen. :) Husker ikke tiden, men skolen har en viss tid å reagere på og komme med tiltak. Gjør de ikke det må en gå videre.
 
Eh ja det er dessverre mulig. På skolen her har det vært flere barn med dårlig oppførsel. Rektor sa det ikke hjalp å snakke med foreldrene, fordi foreldrene sa bare at de ikke trodde på det skolen sa. «Nei det kan ikke min unge ha sagt/gjort» [emoji849]

Høres ut som du ville hatt det bedre uten å ha noe med henne å gjøre. Når du ikke takler henne.
 
Uff, nei det er ikke greit... i dag har vi hatt ei sosial greie med barna. Hun gikk omvei for å ikke sitte ved siden av meg når vi skulle spise.. kun den plassen som var ledig, så hun satte seg på et annet bord, og de andre mødrene fulgte etter.. Så da satt jeg der som en sopp da sammen med fedrene..
utrolig barnslig! Men tenker at jeg bare får forholde meg til skolen om det blir noe mer, kommer ikke til å ta opp mer med henne. Da får evt mannen min gjøre det om det skulle være noe.
Sønnen min er rolig og kjekk, og veldig skoleflink. Hennes barn er flink i idrett og vill og rampete..
Skjønner deg godt. Sånn er fau i bhg til eldste. Utrolig slitsomt. Min datter begynte ikke i bhg før hu var 3.5 år og det falt visst ikke i god jord ( skjønner ikke noe annet fordi jeg har prøvd å si hei og vært med på dugnad osv). Ikke har noen vært slemme mot min datter eller hu mot noen andre( som jeg veit om). Mammaene der er skikkelig status mammaer og merker fort hvem som er i fau og ikke. Pappaene er altid hyggelige. J
 
Skjønner deg godt. Sånn er fau i bhg til eldste. Utrolig slitsomt. Min datter begynte ikke i bhg før hu var 3.5 år og det falt visst ikke i god jord ( skjønner ikke noe annet fordi jeg har prøvd å si hei og vært med på dugnad osv). Ikke har noen vært slemme mot min datter eller hu mot noen andre( som jeg veit om). Mammaene der er skikkelig status mammaer og merker fort hvem som er i fau og ikke. Pappaene er altid hyggelige. J
Herlighet... noe så tåpelig! Jeg sitter i fau på skolen, og det er ikke noe status her i bygda..
enkelte er så opptatt av status, og det å være venn med de "rette" foreldrene osv.
 
Skjønner deg godt. Sånn er fau i bhg til eldste. Utrolig slitsomt. Min datter begynte ikke i bhg før hu var 3.5 år og det falt visst ikke i god jord ( skjønner ikke noe annet fordi jeg har prøvd å si hei og vært med på dugnad osv). Ikke har noen vært slemme mot min datter eller hu mot noen andre( som jeg veit om). Mammaene der er skikkelig status mammaer og merker fort hvem som er i fau og ikke. Pappaene er altid hyggelige. J

Herlighet... noe så tåpelig! Jeg sitter i fau på skolen, og det er ikke noe status her i bygda..
enkelte er så opptatt av status, og det å være venn med de "rette" foreldrene osv.

Det dannes like mye «klikker» blandt voksne som det gjør hos barna. Enten det er som forelder i bhg/skole/idrettslag osv eller på jobb/skole/nabolag.
 
Det dannes like mye «klikker» blandt voksne som det gjør hos barna. Enten det er som forelder i bhg/skole/idrettslag osv eller på jobb/skole/nabolag.
Helt unødvendig synes jeg. Det blir ganske tåpelig her. Spesielt når de ikke sier hei en gang eller svarer når du prater til dem.
 
Helt unødvendig synes jeg. Det blir ganske tåpelig her. Spesielt når de ikke sier hei en gang eller svarer når du prater til dem.

Sånne mammaer har vi her også, som tror at det å melde seg frivillig er en dyd, og som ikke hilser, selv ikke på andres barn.
Deres tap. Ikke la henne ha noe makt over deg, ta tyren ved hornene og bare forklare henne at det nå er slutt på denne oppførselen. Du er tydelig mer oppegående enn henne, og sånne trenger klar tale. Du gjør forøvrig barnet hennes en tjeneste med dette oppgjøret også, uansett hvordan det blir tatt opp, for han mangler mest sannsynlig mye hjemme. :/
 
Sånne mammaer har vi her også, som tror at det å melde seg frivillig er en dyd, og som ikke hilser, selv ikke på andres barn.
Deres tap. Ikke la henne ha noe makt over deg, ta tyren ved hornene og bare forklare henne at det nå er slutt på denne oppførselen. Du er tydelig mer oppegående enn henne, og sånne trenger klar tale. Du gjør forøvrig barnet hennes en tjeneste med dette oppgjøret også, uansett hvordan det blir tatt opp, for han mangler mest sannsynlig mye hjemme. :/
Jeg skjønte ingenting når disse mammaene oppførte seg sånn på en frivillig dugnad. Min datter hadde akkurat begynt i bhg så følte selv at jeg prøvde og var med på mye mer enn min helse tilsier. Gikk til å med rundt og spurte om vi mangler noe siden vi bor såpass nærme at jeg kan ser alt fra kjøkkenvinduet. Min mann drev også ute garasjen så ekstra lett å få tak i verktøy til de som snekra. Men de drev heller å krangla med rømme driller. Spurte ei om de trengte hjelp til blomstene og hu svarte ikke, hu så meg rett i øynene. Møtte en annen pappa der som er innflytter ( som de fleste i fau også da) og han hadde også blitt stengt ute. Styrere prøvde også å få litt bedre sammarbeid. Men hva man skulle gjøre ble visst bestemt på ett fau møte og er man ikke der så får man ikke alle beskjeder. Håper det blir bedre snart. Nå ble jeg kjent med ei fra fau i en bursdag min eldste var i. Viser seg at min sønn skal begynne på avdelingen hennes andre barn går på. Vi har 2 barn hver som er født i samme år. Men kan si at her jeg bor så har det vært sånn i alle år. Min mor og svigermor er ikke sjokkert over oppførselen men heller at det fortsatt er sånn.
 
Jeg skjønte ingenting når disse mammaene oppførte seg sånn på en frivillig dugnad. Min datter hadde akkurat begynt i bhg så følte selv at jeg prøvde og var med på mye mer enn min helse tilsier. Gikk til å med rundt og spurte om vi mangler noe siden vi bor såpass nærme at jeg kan ser alt fra kjøkkenvinduet. Min mann drev også ute garasjen så ekstra lett å få tak i verktøy til de som snekra. Men de drev heller å krangla med rømme driller. Spurte ei om de trengte hjelp til blomstene og hu svarte ikke, hu så meg rett i øynene. Møtte en annen pappa der som er innflytter ( som de fleste i fau også da) og han hadde også blitt stengt ute. Styrere prøvde også å få litt bedre sammarbeid. Men hva man skulle gjøre ble visst bestemt på ett fau møte og er man ikke der så får man ikke alle beskjeder. Håper det blir bedre snart. Nå ble jeg kjent med ei fra fau i en bursdag min eldste var i. Viser seg at min sønn skal begynne på avdelingen hennes andre barn går på. Vi har 2 barn hver som er født i samme år. Men kan si at her jeg bor så har det vært sånn i alle år. Min mor og svigermor er ikke sjokkert over oppførselen men heller at det fortsatt er sånn.

Sånn er det her også; de som er herfra, stenger alle andre ute. Flesteparten er redde for at noen skal avsløre hva som foregår bak lukkede dører, men det er de "innfødte" selv som er de verste sladrekjerringene. :p
På felles sammenkomster i bhg, setter de seg i en liten klikk i den ene enden av enga, og sitter gjerne med ryggen til oss andre. :laughing002
Noe artig når ungene deres heller vil sitte med oss som åpner for alle. :p
 
Sånn er det her også; de som er herfra, stenger alle andre ute. Flesteparten er redde for at noen skal avsløre hva som foregår bak lukkede dører, men det er de "innfødte" selv som er de verste sladrekjerringene. :p
På felles sammenkomster i bhg, setter de seg i en liten klikk i den ene enden av enga, og sitter gjerne med ryggen til oss andre. :laughing002
Noe artig når ungene deres heller vil sitte med oss som åpner for alle. :p
Hehe. Morsomst her at det er innflytterne som oppfører seg sånn. Nesten bare by folk i bhg og vi bor på landet. Veit om kun to fra avd til eldste som er herfra. Det er ganske spesielt med 50 foreldre. Synes det er slitsomt. Er innflytter jeg også men bodd her siden jeg var 10/ 11 år. Merker fort hvem som har bodd her lenge og ikke. Jeg skulle ønske jeg kjente flere fra før. Er ett lite sted så er helt uvant å komme til noe uten å kjenne noen.
 
Men kan du at jeg er en person som vil bli venner med alle. Jeg er i og uvenner og dritt slenging. Jeg har flytta 15 ganger siden jeg ble født og 10 av dem før jeg ble 15. Så er vant til nye folk og bli kjent med andre. Men når folk er sånn så blir det slitsomt.《 Vær mot andre som du vil andre skal være mot deg》 er noe jeg prøver å leve etter. Men jeg er kanskje litt for positiv og optimistisk. Hehe.
 
Her jeg bor er det også veldig klikkete..
viktig å menge seg med "riktige" folka..
snakker du med noen som ikke er sosialt "godtatt" blir du sett ned på.... åååå... snakker hun med de??
Dette er typisk de som har bodd her hele livet, foreldrene er venner, besteforeldrene er venner osv.
Jeg flyttet hit da jeg var 10 år..
min mor er innflytter og ikke oppvokst her.. det har også noe å si.. for viktig å ha riktig etternavn, og at begge foreldre er født og inngrodd.. gjerne drive eget!
Den gjengen der eier hele plassen her..
jeg sitter i FAU.. og på sist møte skulle vi plukke ut forskjellig foreldre som kunne sitte i et utvalg..
det var veldig "håndplukket"
Kommentarer som; hun/ han er det tak i osv.
Jeg sa at det sitter haugevis av foreldre som ikke gjør så mye ut av seg, men som er skikkelig tak i..
her jeg bor må en "jobbe" seg oppover.. i det sosiale akseptet.

Jeg har aldri brydd meg.. har min fam og mine venner.. de som er fanatikere av plassen her oppfører seg som lokalkjendiser... de blir mye snakket om negativt! Vi er i 2018.. de var poppis på 80 tallet.. de klamrer seg til det enda
 
Her jeg bor er det også veldig klikkete..
viktig å menge seg med "riktige" folka..
snakker du med noen som ikke er sosialt "godtatt" blir du sett ned på.... åååå... snakker hun med de??
Dette er typisk de som har bodd her hele livet, foreldrene er venner, besteforeldrene er venner osv.
Jeg flyttet hit da jeg var 10 år..
min mor er innflytter og ikke oppvokst her.. det har også noe å si.. for viktig å ha riktig etternavn, og at begge foreldre er født og inngrodd.. gjerne drive eget!
Den gjengen der eier hele plassen her..
jeg sitter i FAU.. og på sist møte skulle vi plukke ut forskjellig foreldre som kunne sitte i et utvalg..
det var veldig "håndplukket"
Kommentarer som; hun/ han er det tak i osv.
Jeg sa at det sitter haugevis av foreldre som ikke gjør så mye ut av seg, men som er skikkelig tak i..
her jeg bor må en "jobbe" seg oppover.. i det sosiale akseptet.

Jeg har aldri brydd meg.. har min fam og mine venner.. de som er fanatikere av plassen her oppfører seg som lokalkjendiser... de blir mye snakket om negativt! Vi er i 2018.. de var poppis på 80 tallet.. de klamrer seg til det enda
Var sånn her og bare gått over de siste årene. Kjedelig for meg som har familie herfra og mannen er herfra. Så der forsvant det å bli kjent igjen på navnet. Innflytterne har tatt over og lagd sin egen klikk med innflyttere og de som er herfra faller utenfor( utenom de som ser ut som de er fra byen). Jeg sminker meg ikke en gang og kan fint gå i behagelige joggebukser( mye pga ekstra bruskdannelse med betennelse i knærne og hovne legger samtidig) så kan se ut som en slask. Men litt lei av at utseende og hvor man er fra teller. Jeg har bodd alt for mange steder og kan si at alle andre steder var bedre enn her sånn sett.
 
Back
Topp