Er det mulig! Foreldrepenger og nav

HaRemamma

Glad i forumet
Høsthjerter 2017
Er det mulig og ikke vite Såppass?! Jeg var så dum å søkte dagpenger nå som jeg går arbeidsledig :sad015 Idag skulle jeg bare ringe og høre om alle papirer i søknaden var i orden! Og får vite at siden jeg nå mottar dagpenger så er hele året jeg jobbet og opptjente meg rett til foreldrepenger rett i vasken! Er så frustrert og lei meg at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre!
Mest lyst å ringe og be om å få betale alt tilbake og stoppe utbetalingen av dagpenger!

Hvor lenge har du mottatt dagpenger da?

Du må prøve å ringe de eller snakke med kontaktpersonen din der.
Må jo forhåpentligvis gå ann å ordne på ett vis?

Hvor lenge har du mottatt dagpenger da?

Du må prøve å ringe de eller snakke med kontaktpersonen din der.
Må jo forhåpentligvis gå ann å ordne på ett vis?

Kun fått en utbetaling, er akkurat blitt godkjent.. skal prøve ringe nav.

Gjør det!

Det er jo vare å si at du begikk en feil og hadde ikke fått deg inn i det, tilbakebetalt og så kan du søke om foreldrepenger på nytt.

Du kan jo ikke være første som har gjort dette, så det må jo være mulig å fikse.

Lykke til!

Jeg tror ikke dette stemmer. Du har uansett rett på foreldrepenger, men det er litt annen måte å telle opp hvor mye du skal ha.

Ring 555 333 nummert, de er eksperter

Ref NAVs egne sider:
Foreldrepenger for arbeidstakere
Utgangspunktet for beregningen er den inntekten du har når stønadsperioden din starter. Arbeidsgiver må dokumentere inntekten din ved å fylle ut og sende inntektsopplysningsskjema NAV 08-30.01 til NAV. Vi sammenligner denne inntekten med gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten din de tre siste årene. Vi legger vekt på opplysninger om arbeidssituasjonen din på søknadstidspunktet og vurderer om den nåværende inntekten eller gjennomsnittet av den pensjonsgivende inntekten de tre siste årene skal legges til grunn ved fastsettelsen av grunnlaget for beregningen av foreldrepengene.

Hovedregelen for beregning av foreldrepenger når du mottar andre stønader
  • Hvis du er arbeidsledig og mottar dagpenger, er beregningsgrunnlaget for foreldrepengene lik det du får utbetalt i dagpenger. For gravide kvinner som er helt eller delvis arbeidsledige og mottar dagpenger, kan grunnlaget for beregningen av foreldrepengene fastsettes etter inntekten i de beste seks månedene av de siste ti månedene før stønadsperioden starter hvis det er mest gunstig.

Hvilket arbeid har du hatt frem til nå? Og hvor lenge? Har du hatt perioder uten arbeid flere ganger siste år? Hvordan er mulighetene for deg å komme i jobb? Må vel kunne argumentere for at det er situasjonen som 7mnd på vei som gjør det umulig å få nytt arbeid, slik at dagpengegrunnlaget ikke utgjør inntektsbortfallet, men at inntekten før du begynte på dagpenger er mer representativt..

Er det mulig og ikke vite Såppass?! Jeg var så dum å søkte dagpenger nå som jeg går arbeidsledig :sad015 Idag skulle jeg bare ringe og høre om alle papirer i søknaden var i orden! Og får vite at siden jeg nå mottar dagpenger så er hele året jeg jobbet og opptjente meg rett til foreldrepenger rett i vasken! Er så frustrert og lei meg at jeg ikke vet hva jeg skal gjøre!
Mest lyst å ringe og be om å få betale alt tilbake og stoppe utbetalingen av dagpenger!
What!!? Det er jo utrolig kjipt!! Vil dette si at du vil fortsette å få dagpenger istedet for foreldrepenger?

Måtte inn på NAV å google litt, men ble ikke veldig mye klokere.

"Hvis du er arbeidsledig og mottar dagpenger, er beregningsgrunnlaget for foreldrepengene lik det du får utbetalt i dagpenger. For gravide kvinner som er helt eller delvis arbeidsledige og mottar dagpenger, kan grunnlaget for beregningen av foreldrepengene fastsettes etter inntekten i de beste seks månedene av de siste ti månedene før stønadsperioden starter hvis det er mest gunstig."

Håper det ordner seg for deg! [emoji8]

What!!? Det er jo utrolig kjipt!! Vil dette si at du vil fortsette å få dagpenger istedet for foreldrepenger?

Måtte inn på NAV å google litt, men ble ikke veldig mye klokere.

"Hvis du er arbeidsledig og mottar dagpenger, er beregningsgrunnlaget for foreldrepengene lik det du får utbetalt i dagpenger. For gravide kvinner som er helt eller delvis arbeidsledige og mottar dagpenger, kan grunnlaget for beregningen av foreldrepengene fastsettes etter inntekten i de beste seks månedene av de siste ti månedene før stønadsperioden starter hvis det er mest gunstig."

Håper det ordner seg for deg! [emoji8]

Ringte nav igjen. Fikk snakke med en hyggelig mann som forklarte at jeg heldigvis går under 6 beste mnd.. av 10 siste. Så ja dagpenger blir regnet med, men det gjør også inntekten jeg har opptjent meg når jeg jobbet :) så blir Kansje litt mindre enn forventet, men mer enn bare dagpenger. Han fortalte også at han jeg snakket med før han tok feil og har nok sett på reglene som gjelder far, for dær er det ingen bønn tydeligvis. Uansett, så ordner det seg. :)

Ringte nav igjen. Fikk snakke med en hyggelig mann som forklarte at jeg heldigvis går under 6 beste mnd.. av 10 siste. Så ja dagpenger blir regnet med, men det gjør også inntekten jeg har opptjent meg når jeg jobbet :) så blir Kansje litt mindre enn forventet, men mer enn bare dagpenger. Han fortalte også at han jeg snakket med før han tok feil og har nok sett på reglene som gjelder far, for dær er det ingen bønn tydeligvis. Uansett, så ordner det seg. :)
Så bra det ordnet seg!

Så bra det ordna seg! På NAV virker det som at en lett kan få feil informasjon, så det var lurt å ringe to ganger, for sikkerhets skyld :)

Enda godt at man får snakke med noen som har peiling. Det er så ymse om hvem man treffer på tlf og hva det har satt seg inn i regler. De sitter jo på tlf med brukere og søker som bare det på nav sine egne sider når de får spørsmål de er usikre på... fort gjort å få feil...
Men jeg mener nå at NAV skulle vært løst opp og gått tilbake til slik det var... flere instanser med egne navn. Da blir det ikke så mye hurra meg rundt :)

Når vi først har en tråd om Nav og foreldrepenger. Jeg fikk innvilget foreldrepenger med 100% dekning. I brevet stod det at arbeidsgiver ville å betalingen da jeg mottar lønn under permisjonen. Dette stemmer ikke da jeg gikk ut av et vikariat 31. Juli. Jeg tok kontakt med nav og opplyste om dette. Fikk da beskjed om å ta kontakt med arbeidsgiver slik at de kan sende ny dokumentasjon. Men er det noen som vet om jeg skal kontakte lønningskontoret eller hun som var lederen min? Spør fordi hun fortsatt er på ferie og jeg reiser utenlands så begynner å bli kort tid etter det. Kan jeg ringe lønningskontorer direkte, dersom det er de som sender slike bekreftelser til nav?

Når vi først har en tråd om Nav og foreldrepenger. Jeg fikk innvilget foreldrepenger med 100% dekning. I brevet stod det at arbeidsgiver ville å betalingen da jeg mottar lønn under permisjonen. Dette stemmer ikke da jeg gikk ut av et vikariat 31. Juli. Jeg tok kontakt med nav og opplyste om dette. Fikk da beskjed om å ta kontakt med arbeidsgiver slik at de kan sende ny dokumentasjon. Men er det noen som vet om jeg skal kontakte lønningskontoret eller hun som var lederen min? Spør fordi hun fortsatt er på ferie og jeg reiser utenlands så begynner å bli kort tid etter det. Kan jeg ringe lønningskontorer direkte, dersom det er de som sender slike bekreftelser til nav?
Vil anta at det er greit å ringe lønningskontoret direkte ;) ellers får de si at det ikke går og at du må ta det med lederen din.

Det er lønningskontoret. Da har de krysset av for at de betaler deg da de sendte inntektsopplysningsskjema. Så de må sende nytt sånt skjema med kryss for nei.

Måtte ta det med leder som deretter må ta det med lønnsansvarlig.

Hørtes ut som en tungvindt arbeidsplass!

Kan være fordi det er kommunen. Fikk hvertfall beskjed om at jeg måtte ta det med leder da jeg ringte kommunens sentralbord for å bli satt over til økonomi.

Kan være fordi det er kommunen. Fikk hvertfall beskjed om at jeg måtte ta det med leder da jeg ringte kommunens sentralbord for å bli satt over til økonomi.

Speseitl med kommunen ville jeg tro det er lønningskontoret som gjør det. Jeg jobbet i Oslo kommune, og der hadde jo ikke leder noe med skjemaene til nav å gjøre. Ikke særlig vanlig når man har eget lønningskontor,..

Mulig det er rutinen i din kommune, gjøres nok forskjellig fra plass til plass!

Speseitl med kommunen ville jeg tro det er lønningskontoret som gjør det. Jeg jobbet i Oslo kommune, og der hadde jo ikke leder noe med skjemaene til nav å gjøre. Ikke særlig vanlig når man har eget lønningskontor,..

Nei men jeg måtte likevel ta det med leder sånn at hun tar det med lønnsansvarlig.

Back
Topp