Er det mulig å overse tvillinger på ultralyd i uke 17???

aprilmor

Andre møte med forumet
Vi var på ultralyd da jeg var 17+3.
Alt virket normalt, og vi var veldig spente på om det blir jente eller gutt, så vi smugtitta på kjønnet heletiden mens jordmor fortalte om alle målene hun tok osv. Vi mente begge at vi så noe som kunne virke som to små testikler. Men mot slutten av timen da jordmor skulle prøve å sjekke kjønnet så så vi ikke mer antydning til testikler, og dermed mente hun at det kanksje blir en jente. Da slutta vi oss til den tanken.

Men d litt uvanlige som ho også oppdaget var at der var to stk morkaker...! Men den ene var dobbelt så stor som den andre. Dette var ikke noe farlig sa hun, så jeg tenkte ikke noe mer på det.

Men nå i ettertid har tankene begynt å svirre.. Hadde det vært to der til å begynne med..? Isåfall, horfor har jeg ikke blødd hvis jeg evt mista den andre??

Som om ikke d var nok, så viser målingene jordmor har tatt av magen at jeg har større mage enn d jeg burde ha hatt.. Og folk kommenterer med at jeg må ha to stk der inne.. For denne gang har jeg fått mye større mage enn foriige gang..

Så nå sitter jeg her sjøl også og lurer på om det faktisk går an å overse det andre fosteret hvis den ligger bak det største feks.. ?? Noen som har opplevd det?
Noen som venter tvillinger og kan røpe målene av magen da de var i uke 17/18?

 
Jeg har ikke noe peiling på dette egentlig, men har hørt at det finnes noe som heter "Vanishing twin". Mener å ha hørt at det finnes tilfeller der den ene tvillingen forsvinner, helt uten spor, tidlig i svangerskapet..
Men som sakt, jeg vet ikke mye om dette..
 
Har ikke hørt noe om dette. Men er jo litt spesielt da. Håper dem er så trent på å legge merke til slikt at hun hadde sett om det var to der inne :D
 
Har hørt tilfeller der det ene fosteret har liggi bak, men vet ikke hvem uke dette har vært i eller om dette er normalt. Det høres jo veldig rart ut, men kankje lurt og skjekket det ? Hehe
 
Aner ikke om det er mulig å unngå å se at det er tvillinger der. Du får høre med fastlegen din eller jordmora di og få ny ultralyd isåfall ?
 
med dagens kvalitet på UL-apparater så tror jeg det skal godt gjøres å ikke oppdage en ekstra baby inni der, jeg har hørt om at det har skjedd, men det er 30 år siden. Men for å roe deg selv så ville jeg tatt en telefon til jordmoren eller fastlegen din og hørt om muligheten, er det to der inne så vil ikke bare magen være stor nå, den vil og vokse fortere enn kurven tilsier
 
Jeg venter tvillinger og sf målet i uke 14+5 var 18,5 og i uke 19 var det 24-25. Ganske mye over det grønne feltet altså... jentene mine ble oppdaget i uke 13 på tidlig ul, og det tok vel ikke lengre enn maks 30 sek før det ble konstantert tvillinger.. Men jeg ville snakket med jm om dette, så kan vel hun henvise deg til sykehuset for ny ul. Eller du kan mulig få kjappere time hos privat? Tviler på at det ikke hadde blitt oppdaget, men uansett viktig at du får svar! Lykke til!   
 
jeg har tvillinger og det ble konstantert da i uke 8

Jeg er ikke hjemme akkurat nå, og har derfor ikke mulighta til å sjekke mål for svangerskapet, jeg husker bare at magen ble PLUTSELIG veldig stor, i (juni/) juli/ august og jeg hadde termin i november. Jeg var da ca 5 mnd.

Jeg vet at noen som mistet en tvilling på uforklarelig vis tidlig i svangerskapet, ja - før uke 12. Min tidligere kollega hadde fått forklart at dette skjedde "rett som det var", men ingen kunne forklare hva som skjer... Men i dette tilfelle hadde hun hatt en blødning.

Synd jeg ikke kan hjelpe deg, men også jeg tror at teknologien i dag er så god og fagpersonene er såpass dyktig at dette er noe de ser - hvertfall i uke 17, uten problemer...
I mitt tilfelle var de litt usikker på om det var to eller tre, men dette pga det gule legemet kunne like gjerne vært en fostersekk...
 
Ja, det går ann å overse en tvilling tro det eller ei.. ;P Da tanta mi var gravid for andre gang for 6år siden så de bare en. rundt uke 30 begynte ho å lekke fostervann, og ble lagt inn. Og hadde diverse ul- undersøkelser. Da ho hadde liggi på sykehuset i 14 dager fant de ut at det var  toeggede tvillinger! ca en måned senere kom det en liten gutt og ei lita jente :)
 
Takk for mange svar!:) kjønner nå at det ikke er noe fasitsvar på dette, men at man vanligvis ser begge fostrene, hvos der e flere..

Hvordan er det med dere tvillingmødre, kjente dere ekstra mye spark? Jeg syns ikke min sparker så ofte, så dermed er det vel kanskej bare en da..

Jeg er nå 19+2 og sf målingene jeg selv tok nu, er ca 23 cm. Mange hakk over det grønne feltet ja..
Hmm.. Må vel ta dette opp med jordmor, selvom jeg føler meg litt dum som fremdeles tenker på den ekstra morkaken, selvom jeg har fått beskjed om å ikke gjøre d..
Man er nu åsså så sårbar i denne tiden:)

 
Klart det, en trenger ofte en bekreftelse/avkreftelse på det en bekymrer seg over, og det blir jo ekstra mye når vi går gravide! Så snakk med jm du:)
Jeg har kjennt spark oppe og nede en stund, de er blitt ganske sterke nå i uke 20. Det er liksom spark langt over navelen og i blæren. Og har et konstant trykk på blæren! Må alltid tisse når jeg reiser meg, tror jeg hvertfall! ;)
 
Har du funnet ut av det?
 
Back
Topp