Er det mulig å bli igangsatt rundt termin?

Mymlens

Gift med forumet
Tilgangsansvarlig
Smånissene 2022
Septemberlykke 2024
Fastelavnsbollene 2026
Har termin 12.12, og på papirene mine står det at tidligste dato for igangsettelse er 23.12. Har hørt at det er forskjellig fra sykehus til sykehus om de vil gjøre det tidligere, men er ikke sikker. Jeg vil helst, for barnet sin skyld, at det blir født før 20.12 mtp bursdag og lignende. Familien min har til vane for å gå over tiden, og moren min gikk 7 dager over med meg, 14 med et annet søsken og siste barnet kom etter 17 dager overtid.

Har noen erfaring med å bli satt i gang tidligere enn ti dager etter termin, uten at det var behov for det mtp helse?

Dessverre ikke. Jeg gikk 10 dager over sist. Da hadde jeg gått med veldig slitsomme maserier i tre uker, og både kroppen og psyken var fullstendig på tur. Ønsket så gjerne å få litt drahjelp da jeg møtte på sykehuset til både første og andre overtidskontroll, men fikk tydelig beskjed om at de ikke setter i gang uten klar medisinsk indikasjon.

Jeg har også hørt, i likhet med det de over her svarer, at det ikke settes igang her i Norge med mindre det er en medisinsk grunn for det. Om eneste bekymringen er bursdag, jul og romjul, tenker jeg det går helt fint <3 Jeg tror det er like fint å ha bursdag da som hvilken som helst annen dag i året.

Og plutselig kan du jo føde på termindato eller før også. Det er jo ikke gitt at du føder over tiden selv om din mor gjorde det, selv om det jo er en arvelighet i det.
Det beste for både deg og baby er jo at det starter naturlig:)

Har termin 12.12, og på papirene mine står det at tidligste dato for igangsettelse er 23.12. Har hørt at det er forskjellig fra sykehus til sykehus om de vil gjøre det tidligere, men er ikke sikker. Jeg vil helst, for barnet sin skyld, at det blir født før 20.12 mtp bursdag og lignende. Familien min har til vane for å gå over tiden, og moren min gikk 7 dager over med meg, 14 med et annet søsken og siste barnet kom etter 17 dager overtid.

Har noen erfaring med å bli satt i gang tidligere enn ti dager etter termin, uten at det var behov for det mtp helse?
Om det er svært viktig for deg, så ville jeg i det minste hørt med jordmoren som følger deg opp om det finnes muligheter for å gjøre ukentlig (eller oftere) modningsakupunktur fra uke 36 og kanskje stripping/tøying fra uke 39. Det kan jo speede opp modningsprosessen - men er ingen oppskrift. Men sykehuset vil nok ikke igangsette tidlig (medisinsk) med mindre du er over 40 (da får du ikke lov til å gå mer enn maks et par dager over 40+3).

Lykke til!

Jeg har også termin 12.12.. Men bosatt i Sverige og skal føde her.. Her følger sykehuset opp med ul og kontroller etter termin. Har baby det bra og alt ser bra ut i magen, så må man bare ruge videre her.
Og de setter ikke igang da før 14 dager overtid..

Mitt spm er mer det motsatte: Kan jeg nekte igangsettelse? Skjema gir meg 3 poeng for alder, marginalt navlestrengsfeste og avvik mellom menstermin og UL-termin (når jeg blir gravid tre mnd etter uttak av implantat/slutt på hormonell prevensjon som jeg har tatt i 20 år - syns liksom ikke jeg kunne kalle det mens en gang...!). Det vil si at jeg skal til vurdering på 40+3. Jeg vil svært gjerne vente med fødsel til 1. januar...

Mitt spm er mer det motsatte: Kan jeg nekte igangsettelse? Skjema gir meg 3 poeng for alder, marginalt navlestrengsfeste og avvik mellom menstermin og UL-termin (når jeg blir gravid tre mnd etter uttak av implantat/slutt på hormonell prevensjon som jeg har tatt i 20 år - syns liksom ikke jeg kunne kalle det mens en gang...!). Det vil si at jeg skal til vurdering på 40+3. Jeg vil svært gjerne vente med fødsel til 1. januar...
Sniker. Jeg vet ikke, men vil absolutt tro du kan nekte. Man kan jo ikke utføre medisinske inngrep uten samtykke ellers så er rart om det plutselig skulle være lov når det kommer til fødsel. Mener jeg har hørt om noen som ikke ville igangsettes når sykehuset ville det og da slapp hun.

På mitt skjema står det at ved over 2 poeng skal en inn til vurdering 40+0-40+2, og igangsettelse 40+3.
De må vel se an risikoen for svangerskapet når du er der :)

Som gravid med tvillinger så fikk jeg beskjed om at de ikke ville iga gjette med mindre det var noe medisinsk som tilsa det. Så fikk jeg litt komplikasjoner og de sa de kunne sette igang i uke 39.
Jeg skal nå opp og krangle for å få uke 37, og fastlege og jm støtter meg men sier det er stor sjans for at de drøyer til hvertfall uke 38. Som da er en uke før julaften og med mine ting så spøker da julaften fordi de forventer at jeg må bli liggende minst 5 dager.

Dessverre ikke. Jeg gikk 10 dager over sist. Da hadde jeg gått med veldig slitsomme maserier i tre uker, og både kroppen og psyken var fullstendig på tur. Ønsket så gjerne å få litt drahjelp da jeg møtte på sykehuset til både første og andre overtidskontroll, men fikk tydelig beskjed om at de ikke setter i gang uten klar medisinsk indikasjon.
Men du ble ikke satt igang i det hele tatt? Startet fødselen naturlig etter ti dager?

Men du ble ikke satt igang i det hele tatt? Startet fødselen naturlig etter ti dager?
Ble ikke satt i gang nei. Jeg hadde én cm åpning og ble tøyd ganske godt før jeg dro hjem fra den siste overtidskontrollen på dag 9, noe som satte i gang gode rier på vei hjem fra sykehuset. Jeg fødte et døgn senere (dag 10). Om jeg ikke hadde født av meg selv hadde jeg blitt igangsatt på dag 10 pga. betydelig redusert mengde fostervann.

Såfremt du har samtykkekompetanse (noe jeg regner med at du har :hilarious:) så må behandlere ha ditt samtykke for å gjennomføre medisinsk behandling. Du kan altså motsette deg igangsettelse. Før du tar en avgjørelse skal de gi deg grundig informasjon om din situasjon og alternativene. Dersom det er snakk om en en akutt nødsituasjon og det må antas at hjelpen er påtrengende nødvendig for å hindre livstruende følger, har helsepersonell plikt til å yte øyeblikkelig hjelp.

Det finnes prosedyrer for eks. vurdering av igangsettelse som blir nevnt her. Selv om prosedyrene er nokså generelle er de utarbeidet basert på forskningsbasert kunnskap. Det er risikoer ved igangsettelse og det er risikoer ved unnlatelse av igangsettelse i de tilfeller hvor det anbefales. Når/om du kommer til 40+3 er det ikke sikkert at de vurderer igangsettelse som det beste alternativet for akkurat deg. Det er, som du skriver, en vurdering. Og den skal være individuell :happy:

Du kan jo som de andre sier nekte å ta i lot medisinsk behandling på vegne av deg selv. Men vil anta det blir litt annerledes når det er snakk om et barn sitt liv i tillegg. Dersom du skulle nekte vil jeg tro de vil følge seg veldig tett opp, for å forsikre seg om at babyen har det fint. Og dersom babyens tilstand skulle forverre seg, vil jeg tro de kan gi behandling grunnet at det vurderes som «påtrengende nødvendig». Men virker som om lovverket faktisk er noe uklart akkurat rundt dette temaet.

Men jeg for min del ville jo ikke ventet med igangsettelse til 1. januar dersom det utgjorde noen risiko for barnet! Så tenker du uansett bør ha tett dialog med sykehus rundt det.

Du kan jo som de andre sier nekte å ta i lot medisinsk behandling på vegne av deg selv. Men vil anta det blir litt annerledes når det er snakk om et barn sitt liv i tillegg. Dersom du skulle nekte vil jeg tro de vil følge seg veldig tett opp, for å forsikre seg om at babyen har det fint. Og dersom babyens tilstand skulle forverre seg, vil jeg tro de kan gi behandling grunnet at det vurderes som «påtrengende nødvendig». Men virker som om lovverket faktisk er noe uklart akkurat rundt dette temaet.

Men jeg for min del ville jo ikke ventet med igangsettelse til 1. januar dersom det utgjorde noen risiko for barnet! Så tenker du uansett bør ha tett dialog med sykehus rundt det.
Nei, vil selvsagt ikke det. Men å settes i gang kun fordi man når 40+3, ønsker jeg ikke.

Back
Topp