Er det mer status å ha utdanning fra universitet enn fra høgskole?

Isthabeth

Forumet er livet
Flere utdanningsløp er mulig å ta både på høgskole og på universitet, men er det slik at det gir høyere status hvis den utdanningen er tatt ved et universitet, enn ved en høgskole?

Svar fra meg er Nei! Jeg synes det ikke er status å ta en utdannelse i det hele tatt jeg da, det er bare ett fornuftig valg.

Er det ikke sånn at visse universitet og høyskoler er mer anerkjente enn andre og at det kanskje heller er det det går på?

Eller no.

Nei synes ikke det, men det kan høres fint og flott ut med universitetet for mange tror jeg.

Hvis man satte de opp mot hverandre så brukte det å være mer "status" å gå på universitet enn høgskole.

Men nå blir jo systemene så like at det er ingen forskjell omtrent!
På universitetene var det før slik at man bare meldte seg opp til fag, fulgte forelesninger om en ville og møtte til eksamen. Nå er det seminargrupper, mappeevaluering og en går tilnærmet i en klasse slik som var mer vanlig på høgskolene.
Det var liksom slik at en klarte seg selv mer på universitet enn på høgskole der en ble fulgt tettere opp. Men nå er det ikke det store skillet lenger så nei, ikke nå lenger.

Ja, i enkelte kretser er det nok slik. Og det tar seg sikkert bedre ut på en CV å ha utdannelse fra Harvard eller MIT, enn Wartburg college i Iowa. 
Men har ikke inntrykk av at det er så veldig sånn i Norge egentlig. 
Da jeg studerte fikk jeg forresten høre at studiestedet mitt hadde "godt rykte på seg" for å ha en bra utdanning osv, men jeg føler ikke det har hatt noe å si for hvor jeg har fått jobb etterpå. 

Jeg tror det. Før var det hvertfall sånn at utdanningene på universitetene stilte mer krav til studentene mens høgskolene var "enklere". Jeg gikk selv på høgskole, og flere av mine venner som tok samme utdanning på universitetet, hadde det nok tyngre enn hva jeg hadde.

Jeg er vant me at folk presiserer når utdanningen deres er fra universitet, og not so much når det er høgskole;) Så jeg vil tro mange mener det er status hvertfall! Jeg vet ikke hva forskjellen skulle være jeg da? Det går vel mer på ulikheter fra skole til skole, om utdannelsen er "bedre" enn andre steder, uavhengig av om det er universitet eller høgskole?

Har jeg aldri tenkt på.. Men nei for meg er det ikke det.. Jeg tenker ikke noe spesielt over det, mer det at de er fornuftige de som har tatt en utdanning.. Likegyldig om det er på høyskole eller universitet eller fagbrev eller hva som helst.. :-)

Tror det har mer med hvilken høyskole eller universitet du har tatt utdanningen ved enn selve det at det er høyskole eller universitet. For eksempel er utdannelse fra Norges Handelshøgskole status innen (bedrifts)økonomikretser, mens samfunnsøkonomi fra Universitet i Oslo er status innen (samfunns)økonomikretser. Tror også det har mer å si i USA hvor du har tatt utdannelsen din enn det har å si i Norge.

Nei, jeg syns ikke det. Fordi jeg syns det virker som mange uni.-studenter bare tar masse fag uten å "bli" noe. Men det er nok bare fordommene mine som gjør seg gjeldende.

Må også si at tidligere så så jeg på en bachelor som en god utdanning, men nå som jeg er midt i min egen bachelorgrad tenker jeg at man bør ha en master for å være godt utdannet..

Jeg har kun gått vgs, og jeg mener at folk som har gått høgskole har grunn til å være stolte jeg da. Så litt status er det jo? Synes ikke det behøver være en negativ ting?

søteste skrev:
Svar fra meg er Nei! Jeg synes det ikke er status å ta en utdannelse i det hele tatt jeg da, det er bare ett fornuftig valg.

Det er vel noe som henger igjen fra "gammelt av", og det går vel mest på at på universiteter utføres det forskning, og de kan dele ut grader på flere nivåer. Derfor var det vel slik at de som hadde doktorgrader hadde tatt denne på universitetet, og det ble vel ansett som høyere status. Men nå er det vel slik at høyskoler som tilbyr doktorgrader i mer enn tre studier kan søke om universitetsstatus?

Jeg tror nok ikke at det er noe forskjell på f.eks et bachelorstudium på universitet og høyskole idag.

jeg har tatt samme utdanning på begge plasser - sykepleier på høyskole og på universitet.. og det var langt bedre kvalitet på universitetet enn på høyskolen...

så om det ikke er mer statusgivende, så kan det i noen tilfeller være bedre å ha utdanning fra et universitet.... 

søteste skrev:

Sign.

Jeg vet at høyskolen jeg studerer ved jobber mot å få universitetstatus, og er ganske gira (om jeg kan kalle det det) på å få det igjennom. Så det er mulig universiteter har noe/er bedre enn hva høyskoler er.

(Hvis jeg ikke tar feil er det den samme høyskolen du studerte ved, Dollface)

stva skrev:
Nei, ikke i vår omgangskrets!

Back
Topp