Er det meg eller svigermor som er unormal?!

Bruker34hh

Første møte med forumet
Jeg trenger seriøst litt flere synspunkter på problemene mine og desperat etter hjelp prøver jeg meg med et innlegg her.

Jeg har en svigermor som etter min mening involverer seg alt for mye. Hun vil gjerne ha med seg vår datter på 5 år på alle mulige slags tilstelninger og aktiviteter, til tross for at vi er en aktiv familie og jeg selv elsker å ta henne med selv. Alltid når de treffes er det noe hun planlegger sammen med dattera vår, enten baking, overnatting, gå på ski, kino osv. (uten å snakke med meg først).
Når vi alle er samla er det svigermor som har regien (har en jente på snart 2 også) og passer på at ingen skader seg, får i seg mat, går på do osv, jeg føler meg da litt overkjørt og tilsidesatt som mor.
Hun er også sykt opptatt av at jeg må få hvile og avlastning (mannen min reiser mye med jobben) noe jeg ALDRI har sagt eller gitt uttrykk for. Jeg blir irritert over at hun skal passe på meg og "leke mor" for meg også.
Et annet problem er at hun kjøper så alt for mye!! I deres hus er der nok utstyr og leker til at vår eldste kunne bodd der i ukesvis. Vi har sagt fra mange ganger at hun skal slutte med det, men den gang ei....Jeg føler meg overkjørt!!

Men- det skal sies at svigermor vil gjerne hjelpe til- bare litt for mye og i egen regi! Det er sjelden det er jeg som spør. Dette har blitt et så stort problem for meg at jeg må nok ta det opp med henne....:( Men først trenger jeg å vite om det er meg som er unormal, eller om jeg har lov til å føle det slik jeg føler.

Det hadde jeg og følt om jeg hadde hatt det sånn,så synes det er lov at du føler det sånn..Ja kan være greit og ta en prat med hu..

Jeg har også besteforeldre som involverer seg masse, men de spør gjerne først. Må si at jeg ikke helt ser problemet med ei involvert svigermor, men hvis du føler det er et problem, så må du jo ta det opp med henne. På en så pen måte som mulig.

Det høres bare ut som hun litt overengasjert.. hun vil nok gjerne hjelpe til høres det ut som. Ta imot, det kommer ungene dine til gode.. men ikke la henne overkjøre deg. Ikke lett det der.

Min egen mor er så klart mye lettere å si i fra til. Men vi har et godt forhold til besteforeldrene på begge sider. Det synes jeg er både bra og viktig.Problemet er at jeg føler svigermor ofte vil ta min rolle. Og hun vil gjerne bestemme at jeg trenger hvile- noe jeg aldri har sagt noe om (ikke det at jeg aldri trenger hvile, men jeg vil bestemme selv når og hvordan)... Så jeg er absolutt ikke ute etter noen diskriminering :-)
Takk for svar foresten!

Forstår hva du mener, men du er utrolig heldig!! Misunner deg veldig, men hun skal ikke undergrave deg og din "stilling" som mamma. Du kan jo forsøke på en vennlig måte si at du gjerne vil hun avtaler med deg før hun lover ungene noe om baking, overnatting osv. Det er jo greit at du har styringen når det gjelder slikt;) lykke til!

Jeg hadde nok villet tatt det opp med henne og fortalt at du setter pris på at hun involverer seg i barna,men alt med måte...

Sent from my GT-P7310 using BV Forum

Jeg trenger seriøst litt flere synspunkter på problemene mine og desperat etter hjelp prøver jeg meg med et innlegg her.

Jeg har en svigermor som etter min mening involverer seg alt for mye. Hun vil gjerne ha med seg vår datter på 5 år på alle mulige slags tilstelninger og aktiviteter, til tross for at vi er en aktiv familie og jeg selv elsker å ta henne med selv. Alltid når de treffes er det noe hun planlegger sammen med dattera vår, enten baking, overnatting, gå på ski, kino osv. (uten å snakke med meg først).
Når vi alle er samla er det svigermor som har regien (har en jente på snart 2 også) og passer på at ingen skader seg, får i seg mat, går på do osv, jeg føler meg da litt overkjørt og tilsidesatt som mor.
Hun er også sykt opptatt av at jeg må få hvile og avlastning (mannen min reiser mye med jobben) noe jeg ALDRI har sagt eller gitt uttrykk for. Jeg blir irritert over at hun skal passe på meg og "leke mor" for meg også.
Et annet problem er at hun kjøper så alt for mye!! I deres hus er der nok utstyr og leker til at vår eldste kunne bodd der i ukesvis. Vi har sagt fra mange ganger at hun skal slutte med det, men den gang ei....Jeg føler meg overkjørt!!

Men- det skal sies at svigermor vil gjerne hjelpe til- bare litt for mye og i egen regi! Det er sjelden det er jeg som spør. Dette har blitt et så stort problem for meg at jeg må nok ta det opp med henne....:( Men først trenger jeg å vite om det er meg som er unormal, eller om jeg har lov til å føle det slik jeg føler.

Hun mener nok ikke noe vondt med å engasjere seg så voldsomt, på en måte er det jo fint at hun bryr seg så mye! Kanskje hun føler rollen som matriark over hele gjengen og føler et ansvar for å ta regien?
Men det er klart det er lov å synes det er for mye, du er nok ikke unormal selv om du lar deg irritere av at hun styrer hele familien din!
Mitt tips er å ta det opp på en forsiktig og fin måte, slik at hun ikke blir fornærmet eller stopper tvert om med alle de positive tingene hun gjør. Du kan jo fortelle feks at det er snilt av henne å tilby deg avlastning, men at du ikke trenger det slik ting er nå - men at du gjerne vil ha det til gode hvis du en gang skulle trenge det osv :-)

Jeg ville nok sagt noe, men veeeldig pent pakket inn:)

Sent from my HTC Sensation Z710e using BV Forum

Har samme problem bare med mine besteforeldre og tante. De planlegger me min datter lover henne alt verden. Uten å spørre meg. Uten å høre om vi hadde planer eller noe vi skulle sammen som familie. Er ufattelig irriterende.

Jeg har det omtrent slik med min svigermor, bare at hun bor langt unna og derfor får jeg litt pauser. Jeg måtte rett og slett ta et valg: la det plage meg/la overkjørtfølelsen få lov til å komme, irritere meg ELLER tvinge meg selv til å synes det er udelt positivt. Irettesette meg selv med at je er heldig som får pauser-selv om jeg ikke har behov. At hun selv ikke fikk den hjelpen og nå vil hun det beste. Tenke på det positive for barna som får mange opplevelser med bestemor.

Min svigermor er også veldig "flink" til å hjelpe meg i huset, og når hun går i gang med å vaske kjøkkenskap eller rydde klesskapet mitt, blir jeg raskt irritert (spesielt fordi resultatet ofte er dårligere enn utgangspunktet- hun er ikke et ordensmenneske, mer effektiv enn ordentlig)... Men der også prøver jeg : så godt jeg kan, å tenke at hun gjør det av beste mening. Og så rydder jeg når hun drar. Men blir noen kameler:-D

Høres ut som du har en svigermor som ikke vet hva godt hun kan gjøre for familien sin, men akkurat dette med å gjøre avtaler med barna uten å klarere det med dere først hadde jeg nok tatt opp. Det går jo an å bare si til henne at det er viktig for dere at hun tar opp alt slikt med dere først, så det ikke blir noen avtale kræsjer og dermed skuffede barn.

Vi har mine foreldre langt unna, men bor på gård med mine svigerforeldre. Når vi flyttet hit snakket vi om grenser og delte hjem. De ringer for eksempel alltid på før de kommer inn. De ber ofte om å få ha vår vesletuppe, og det får de så lenge det ikke er for sent om kvelden eller liknende. Jeg ser det som helt normalt for deg å føle deg invadert, og jeg håndterer det med å være SVÆRT tydelig på hva vi har planlagt for vesla. Min mann er sjelden borte, så jeg står sjelden i det alene. Allikevel er det nok i størst grad jeg som har behov for å si noe høyt ;) Ergrer meg over svigermor som "oversteller" med jenta og skravler/ maser med henne - men samtidig ser jeg at vesla jammen setter noen grenser selv også :) Det er fint, og da er det meste greit. I forhold til kjøping av ting er det mine foreldre som står for det. De er ikke sparsommelige for å si det sånn.. Men, men, sånn er det. Fort litt forskjell på folk, og til syvende og sist er det jo det de er; folk. Og de gjør feil. Jeg har hatt noen kjempekrangler med svigermor, og tror det er mye bedre å prøve å snakke sammen før trykk - kokeren eksloderer, for å si det sånn...

Kan tenke meg at din svigermor mener dette vel, og at hun vil gi deg omsorg. Hun har kanskje ikke noe annet å gi sin omsorg og oppmerksomhet til. Kanskje gjøre avtale med henne om at du gir selv beskjed om du trenger hjelp/ avlastning, og at hun alltid skal avtale aktiviteter med deg/ dere først før hun sier noe til barna. De kan jo bli veldig skuffet om hun planlegger noe som ikke egentlig kan gjennomføres heller..

Lykke til!!

Jeg hadde nok villet tatt det opp med henne og fortalt at du setter pris på at hun involverer seg i barna,men alt med måte...

Sent from my GT-P7310 using BV Forum
Enig.. ikkje kjekt å bli overkjørt :(

Sent from my HTC Wildfire S A510e using BV Forum mobile app

Back
Topp