Er det lovlig? Bhg

Rebecca85

Forumet er livet
VIP
Det er kun en bhg i kommunen her og de har nå fått beskjed fra kommunen om å kutte ned enda mer blandt de ansattes stillinger..sto i et brev vi fikk i dag at det til tider da vil være hele 18 barn på 1 voksen fra kl 13.30-17.00...dette kan umulig være lovlig av kommunen??

Blir så forbanna på at de kan gjøre sånt, så lite ansatte fører til et utrolig dårlig tilbud til ungene for da har de jo ikke tid til å gjøre noe gøy eller gå turer!

På tide å flytte fra detta hølet som alle sa var så forbanna bra!!

Dette virker veldig tvilsomt ja... Nå er det desverre ikke en lov som sier hvor mange barn det skal være pr voksne, men pedagogtetthet pr 18. barn. MEN så er det hva som er forsvarlig, og jeg synes det ikke høres forsvarlig ut i det hele tatt, så lenge de ikke kan ta voksne fra avdelinger. Ta det i SU, med styrer eller rett og slett ringe til kommunen å få snakke med de som har med dette å gjøre. Men snakk med styrer først og hør hva hun/han har og si.

Foreldreutvalget jobber med å samle foreldre for å klage til kommunen..de skal kutte i stillinger på alle 3 avd så de kan ikke låne noen fra de andre avd, de skal kutte ned til benet fordi kommunen sliter økonomisk

Høres helt sykt ut med 1 voksen på 18 unger fra 3-6 år!! 

Det kan neppe være låvlig! Det er jo rett å slett uansvarlig! Hva skal den voksene gjøre om det skulle skje noe? Ring fylket!

bondekone skrev:
dette sier loven
http://www.barnehage.no/no/spor-vare-eksperter/2010/Januar/Hvor-mange-voksne-per-barn/

vet det drives med at det ska være mer strengt i forhold til antall barn i forhold til pr voksen. Desverre virker det som en del kommuner spiller på sikkerhetten til barn ved at det er altid barnehage,skole og eldre det ska sparres inn på

Syns det er skremmende at de kan tenke tanken å gjennomføre noe sånt og at en ansatt tør å ta på seg ansvaret for 18 unger helt alene er også utrolig!!

Om en unge skader seg eller på annen måte trenger full oppmerksomhet er de 17 andre helt uten tilsyn..hvor ofte på ikke den voksne tørke rumper og bytte bleie på de på 3 år som ikke kan dette selv..

Blir forbanna!!

Rebecca85 skrev:

bondekone skrev:
dette sier loven
http://www.barnehage.no/no/spor-vare-eksperter/2010/Januar/Hvor-mange-voksne-per-barn/

vet det drives med at det ska være mer strengt i forhold til antall barn i forhold til pr voksen. Desverre virker det som en del kommuner spiller på sikkerhetten til barn ved at det er altid barnehage,skole og eldre det ska sparres inn på

Syns det er skremmende at de kan tenke tanken å gjennomføre noe sånt og at en ansatt tør å ta på seg ansvaret for 18 unger helt alene er også utrolig!!

Om en unge skader seg eller på annen måte trenger full oppmerksomhet er de 17 andre helt uten tilsyn..hvor ofte på ikke den voksne tørke rumper og bytte bleie på de på 3 år som ikke kan dette selv..

Blir forbanna!!

kan heller ikke skjønne at den ansatte tør jeg heller
Der jenta her går så er de 4 på avdelingen fra 8-15 i mellom 7-8 og 15-17 så er de 2-3 perosner

Rebecca85 skrev:
Det er kun en bhg i kommunen her og de har nå fått beskjed fra kommunen om å kutte ned enda mer blandt de ansattes stillinger..sto i et brev vi fikk i dag at det til tider da vil være hele 18 barn på 1 voksen fra kl 13.30-17.00...dette kan umulig være lovlig av kommunen??

Blir så forbanna på at de kan gjøre sånt, så lite ansatte fører til et utrolig dårlig tilbud til ungene for da har de jo ikke tid til å gjøre noe gøy eller gå turer!

ikke bare blir tilbudet veldig dårlig.. men hva med sikkerheten til barna?? en voksen på 18 barn er alt annet enn forsvarlig.. 

det er bra at det blir gått videre med, for barnas sikkerhet blir virkelig ikke ivaretatt om det skal være en voksen på 18 barn fra 13.30.

dette er nok heller ikke en ordning som er ønskelig for de som arbeider i barnehagen.. jeg arbeider selv i barnehage, og hadde det kommet en slik løsning, hadde jeg sagt opp og funnet meg ny jobb.. ville ikke ha hatt ansvaret for så mange barn alene over et så stort tidsrom.. 

Sea skrev:

Rebecca85 skrev:

ikke bare blir tilbudet veldig dårlig.. men hva med sikkerheten til barna?? en voksen på 18 barn er alt annet enn forsvarlig.. 

det er bra at det blir gått videre med, for barnas sikkerhet blir virkelig ikke ivaretatt om det skal være en voksen på 18 barn fra 13.30.

dette er nok heller ikke en ordning som er ønskelig for de som arbeider i barnehagen.. jeg arbeider selv i barnehage, og hadde det kommet en slik løsning, hadde jeg sagt opp og funnet meg ny jobb.. ville ikke ha hatt ansvaret for så mange barn alene over et så stort tidsrom.. 

Nei de ansatte ønsker selvfølgelig ikke at det skal være sånn..!

Håper kommunen bruker hodet snart og finner på andre løsninger, de får kutte i egne stillinger og lønn så kanskje det hjelper!

Jeg betaler tross alt flere tusen i mnd for et tilbud til ungene og når de ikke kan innfri det så burde de bare stenge hele bhg egentlig!

Det er godt at foreldrene begynner å få øynene opp for dette, og får fram i lyset at det er på tide med en lovfestet bemanningslov. En lov som skal si noe om hvor mange barn man kan ha pr ansatt. I dag så kreves det kunn en pedagog pr 18 barn over 3 år og en pedagog pr 9 barn under 3 år. og at man skal drifte forsvarlig, men en lov hadde vært et mye bedre utgangspunkt en slik det er i dag med vid tolkning. Regelen burde også stille krav til vikarer når folk er borte/syke, for det er jo ofte på disse dagene det virkelig er tynn bemanning!

What?!?! Sjukt! Og det skal dåke som foreldre liksom betale fleire tusen i mnd for? kommunen dåka får heller ta høgare eigedomsskatt, spare inn på andre ting... 1 voksen pr 18. barn over så langt tidsrom er for drøyt! :-O

Hull i hodet av kommunen spør du meg!! Kan umulig være forsvarlig!!

Her sliter vi når det er 1 voksen på 6 barn(3-6 år)
og 1 voksen på 3 barn(0-3år).

Hva når noen må på do? Når alle skal ut?

Nei høres helt sykt ut spør du meg!

Moren min var tidligere styrer i en barnehage. En politiker kom med et lignende håpløst forslag for å spare penger. Da inviterte hun han til å være i barnehagen og ha ansvar for det antall barn han foreslo... og plutselig fremma han ikke det forslaget gitt :)))

bondekone skrev:

Rebecca85 skrev:

bondekone skrev:
dette sier loven

Blir forbanna!!

kan heller ikke skjønne at den ansatte tør jeg heller
Der jenta her går så er de 4 på avdelingen fra 8-15 i mellom 7-8 og 15-17 så er de 2-3 perosner

Sett at den ansatte ikke tør da, og slutter i jobben sin.
Lykke til med å finne ny erstatter (som er erfaren nok til å vite hva det vil si å ha ansvar for barn) som vil ha eneansvar for 18 barn!
Hva må kommunen gjøre da hvis de ikke får en ny ansatt? Legge ned  barnehagen? Eller ansette fler? Eller ansette en som ikke har peil, og det går på barnas sikkerhet.

Om det er uansvarlig? Absolutt. Om det er å sparke seg selv på leggen: Definitivt.  

Avisa kommer i bhg i dag og det er samling i kommunen i løpet av uka hvor foreldre oppfordres til å komme så vi får nå se, tror aldri de får igjennom de kuttene..de har allerede kutta mye så ungene har allerede mindre ansatte/vikarer der..

irriterende at det alltid går utover de som trenger det mest som skole/bhg og eldre

Helt utrolig! Foreldrene skal jo føle seg trygge på at barna er et trygt og godt sted når de er i barnehagen,jeg hadde ihvertfall ikke følt meg trygg hvis ungen min hadde vært en av 18 barn på bare 1 voksen

På avdelingen til sønnen min 2-4 år er de på det meste 14 barn og alltid 3 voksne, 4 på det meste men aldri mindre enn 3.

hadde jeg jobba der hadde jeg sakt opp

hadde jeg hatt barna mine der hadde jeg tatt de ut vis mulighetene var der for og kunne gjøre det..

men tenk på når alle de 18 unga skal hjem da og den ene ansatte skal ta farvel med alle og gi info til foreldre pluss passe på de siste unga de kommer ikke til og gå infoen kan bli feil gitt osv for det blir for mye stress..

Back
Topp