Er det lov

Boblefrua

Forumet er livet
Å håpe at mengden pakker under treet blir noe mindre i år :bag:

Mine barn har så korte ønskelister,da de har stort sett de de trenger.

Lov å håpe...

Jeg har økt flokken med en, og med bursdag 25. des....

Lov å håpe! Lite sannsynlig her i alle fall... selv om barna har nok ting og tang. Ønsker bare ting de trenger i år, eventuelt gavekort på opplevelser og penger på sparekonto.

Vi har redusert kraftig i gavehaugen. Ikke gøy for min del, da jeg elsker gaver..
Mine søsken har bestemt seg for at julegaver skal man kun gi til ungene, men det blir vanskeligere å vanskeligere da deres barn er i alderen 18++... (Kaller de ikke barn da).
Så nå får vi voksne til sammen 3 julegaver, og guttungen får ca 10. jeg og mannen kjøper i tillegg gave til hverandre.

Vi håper definitivt på færre gaver.
Synes det er kos nok med å pakke opp gaver og slikt, men det blir så mye dilldall som vi ikke har behov for eller plass til for den saks skyld...

Ja, det er virkelig lov! Ungene kaster fra seg en og pakker opp en annen. Fælt å se på. Jeg har i alle fall bedt familien roe ned litt.

Vi har redusert kraftig i gavehaugen. Ikke gøy for min del, da jeg elsker gaver..
Mine søsken har bestemt seg for at julegaver skal man kun gi til ungene, men det blir vanskeligere å vanskeligere da deres barn er i alderen 18++... (Kaller de ikke barn da).
Så nå får vi voksne til sammen 3 julegaver, og guttungen får ca 10. jeg og mannen kjøper i tillegg gave til hverandre.
Her er avtalen også til kun barn. Men mine søstre og jeg sniker inn en liten billig symbolsk til hver. Feks kari traa sokker :p Jeg elsker gaver også.

Men til våre nieser og nevøer slutter vi å kjøpe julegave til når de er passert 18 år. Det er avtalen vår familie er blitt enige om. Enda mange år til noen er 18 år da :p

Ja, det er virkelig lov! Ungene kaster fra seg en og pakker opp en annen. Fælt å se på. Jeg har i alle fall bedt familien roe ned litt.
Ikke sant :) Eldste min ønsker seg opplevelser, da sammen med giver. Hun blir ikke glad for den ene plastikktingen etter den andre :/

Her slutter vi å gi når tantungene fyller 18. Vi er MANGE, så må sette grensa et sted. Kjøper over 50 gaver hvert år, så da er grensa blitt ved 18 år. Kjøper til søsken og da. Eller, det må være hjemmelaga. Like spennende hvert år å se hva de finner på. Alt fra dorullsnisser til innramma bilder fra den årlige turen vi drar på. :)

Men for å svare hi, selvsagt er det lov å ønske seg. Jeg skulle ønske at det var mer akseptert at flere gikk sammen for å kjøpe en stor gave til hver av ungene, istedenfor en haug med smågaver. :)

Ikke bare er det lov å håpe, det er lov å snakke med folk og spørre om man skal droppe gavene seg imellom fordi det blir for mye.

Ja :)
Jeg blir helt overveldet når jeg ser hvor mye barna får. Og de klarer ikke å holde oversikten og glede seg over alt heller.
Folk er snille :)

Ikke bare er det lov å håpe, det er lov å snakke med folk og spørre om man skal droppe gavene seg imellom fordi det blir for mye.
Vi har snakket om det. Og gitt beskjed at det blir for mye på barna 6, og at de ikke orker å pakke opp alt en gang :rolleyes: Eldste vår ønsker seg opplevelser med giver. Tid med henne står høyt. Men enkelte syns ikke det er gavero_O

Og barna er de eneste barnebarna/oldebarna/tante-onkelbarn på begge sider.

På mannens side kjøper vi kun gave til yngste niesen på 10 da festen er 20 ++ i alder. Enig der om at kun barn (div under 18 år) får gaver av tanter/onkler osv. På min side er det kun foreldrene mine og broren min som vi utveksler gaver med, vi voksne får 1-2 pakker hver fra hver av de andre, avhengig av sum og hva gaven(e) koster. Ellers er det guttene mine som nok får mest, da foreldrene mine nok kan finne på å kjøpe en del. Men de pleier somregel å gi noen fornuftige gaver som de trenger som f.eks varme klær osv samt litt kjekke ting som leker osv. Eldstemann har også bursdag på nyttårsaften så blir gaver da også;-)

Hos oss blir det nok flere gaver i år. Første julen til mini :happy:
Men ellers er det ikke mye gave i vår familie.

Jeg håper på mindre gaver. Siden nr 1 ble født så åpne rikke vi våre gaver før lenge etter alle andre. Men nå med 2 barn så blir vi nok aldri ferdige. Hehe. Liker å skrive opp hva de får I alt kaoset også, så kanskje vi faktisk har litt kontroll. Det meste jentungen har fått til jul er glemt for lenge siden og bare ligger på rommet hennes med alt annet. Mine barn har utrolig store familie så blir en del gaver.

Her får barna ca 3 pakker hver av oss foreldre og gaver fra 5 personer (min familie). De kjøper nok en del, men har bedt de om å ikke kjøpe leker, men heller klær en str opp.

Før jul går vi igjennom alle lekene til ungene og det de ikke leker med putter vi i en svart søppelsekk og gir bort til vanskeligstilte barn og mødre som sliter økonomisk. Så er det plass til nytt om de skulle få.

Her får barna ca 3 pakker hver av oss foreldre og gaver fra 5 personer (min familie). De kjøper nok en del, men har bedt de om å ikke kjøpe leker, men heller klær en str opp.

Før jul går vi igjennom alle lekene til ungene og det de ikke leker med putter vi i en svart søppelsekk og gir bort til vanskeligstilte barn og mødre som sliter økonomisk. Så er det plass til nytt om de skulle få.

Så fint gjort!:) også en fin måte å lære barn å hjelpe andre som ikke har det like bra:) *tommelopp*:)

Back
Topp