Er det lov å grine foran barna?

Jadasåneidaså

Forumet er livet
Er så sliten nå, og ista bare knakk jeg sammen. Småen kom å ga meg smokken sin og satte seg på fanget mitt...
[:(][:(]
Har så dårlig samvittighet for at han så det.

Ikke quote.

Snuppa! Det er fullt lov. Jeg mener at barna skal vite at vi mødre er mennesker vi også, og jeg har grått foran snuppa noen ganger. Han er jo supersøt som vil trøste mammen sin da

Kjempeklem!!

Selvsagt er det lov! De lærer seg å forstå at mamma også kan være sliten og lei seg, helt naturlig det.
Ville vel heller sett på det som unaturlig å ikke gråte, sånn egentlig..
Men du kan jo prøve å forklare hvorfor du gråt, barn forstår mye mer enn vi tror om akkurat sånne ting, og kanskje han tar litt ekstra hensyn, når du viser at du er sliten/lei deg..

Sender deg en stor trøsteklem jeg, og håper det går over..[:)]

Ja vet du hva, mammaer har følelser og er mennesker de også. Noen ganger knekker man sammen. I steden for å ha dårlig samvittighet kan du forklare gutten din at du ble lei deg osv etterpå samt være stolt av deg selv som har oppdratt en empatisk liten mann som kom for å trøste.

Mammaer også er mennesker, så det må være lov syns jeg. Håper du føler deg litt bedre nå

det håper jeg virkelig...Da får ungene se at man er menneske, og ikke en robot liksom..Har skjedd her og et par ganger, og da er det faktisk godt å ha ungene i nærheten, for de kommer bort å tørster..Så er det viktig å forklare hvorfor man gråter, at man er sliten og trett...de forstår ofte mer enn man tror[:)]

Jeg tror det er bare bra jeg. Da tror jeg det er lettere for barna å gråte også hvis de har behov for det.
Små barn driter jo i om noen ser de gråte, men jeg tenker når de blir litt større...

Det er fullt lovlig[:)] Har grått mine tårer framfor mi lille jeg også, da får jeg låne smokka hennes[:)] søte snuppa mi[:D] Håper du føler deg bedre og at det går snart over.. masse klemmer

Jeg synes det er viktig at foreldrene viser følelser foran barna. At barn ikke blir oppdratt i en rosa boble, slik mange foreldre vil i dag - og plutselig oppdager at det er en verden der ute som ikke er bare snill, glad og hyggelig. At man kan bli sliten, såret, lei seg og urettferdig behandlet. Men det er nå min mening.

ORIGINAL: frøken plaske

Mammaer også er mennesker, så det må være lov syns jeg. Håper du føler deg litt bedre nå

jeg har ikke noe svar på hvorfor det ikke skulle være lov, som folk sier det er jo menneskelig. likevell har jeg alltid forhindret at det har skjedd i påsyn av mine barn, jeg føler meg ikke bekvem med det uten at jeg kan si hvorfor, er vell litt sånn følelse du kanskje også sitter med...

(men jeg husker min egen mor gråt endel da jeg var liten, og husker jeg opplevde det som vanskelig).

Han er jo bare 22 mndr, så ikke så mye å si. Han skjønte jo at mamma var lei seg iallefall.
Har holdt maska i over 3 uker nå, men ja, nok er nok.
Bare så redd at han skal føle seg usikker og redd når jeg gråter, men som dere sier at der er da bare mennesklig...

ORIGINAL: Sunniva snopesyk

Snuppa! Det er fullt lov. Jeg mener at barna skal vite at vi mødre er mennesker vi også, og jeg har grått foran snuppa noen ganger. Han er jo supersøt som vil trøste mammen sin da

Kjempeklem!!

Helt enig. Og man kan fortelle barna i korte trekk hva som er galt. Mamma er sliten, lei seg, slo seg eller lign.
Jeg sparka butt i en trekasse og slo de tre minste tærne skikkelig og var overbevist om at de var knekkt... tårane stod i øya før jeg rakk og reagere og jeg hylgrein av smerte. Sånn er det bare....

ORIGINAL: veteran

jeg har ikke noe svar på hvorfor det ikke skulle være lov, som folk sier det er jo menneskelig. likevell har jeg alltid forhindret at det har skjedd i påsyn av mine barn, jeg føler meg ikke bekvem med det uten at jeg kan si hvorfor, er vell litt sånn følelse du kanskje også sitter med...

(men jeg husker min egen mor gråt endel da jeg var liten, og husker jeg opplevde det som vanskelig).

kanskje hun ikke forklarte deg noe om hvorfor? Kanskje hun også følte det unaturlig og derfor kopierte du de følelsene allerede som liten?
Kan ikke se hvorfor barn skal føle det ubehagelig om foreldre da tar de på fanget og forklarer hvorfor.... prater om at barnet gråter når det er lei seg og har slått seg og det gjør mammaer også.

ORIGINAL: Sunniva snopesyk

Kjempeklem!!

ORIGINAL: Vugge

Ja, det er fullt lovlig! Og veldig menneskelig..

Håper det går bedre nå?

Selvfølgelig!! Ikke bare lov, men også fornuftig synes jeg. Barn skal ha en stabil og god oppvekst, men de skal også få realistiske forventninger. Som noen vet, digger jeg ikek Jesper Juul så veldig, men en setning han har sagt som jeg er enig med er: "I barnehagen lærer barn å være barn, hjemme lærer de å være foreldre". Altså, hjemme skal barna lære alt om hva som er normalt når man er damen, når man er mann og når man er et par. Inkludert de vonde følelsene. Så lenge den genrelle stemningen er trygg og positiv, så bør ikke barn beskyttes fra det som er negativt. Hvordan skal de da lære å takle sine egne negative følelser - hvis de har fått lære at de er forbudte...

Går det bra nå?

har gjort d flere ganger selv....og forklarer da ungene at mamma er litt sliten/lei seg og at d er lov å gråte litt da - akkurat på lik linje som at de har lov å gråte når de er triste ell slitne[:)] veldig menneskelig å gråte, så d er absolutt lovlig!

Håper d går bedre med deg nå!

ORIGINAL: Seemless

Jeg synes det er viktig at foreldrene viser følelser foran barna. At barn ikke blir oppdratt i en rosa boble, slik mange foreldre vil i dag - og plutselig oppdager at det er en verden der ute som ikke er bare snill, glad og hyggelig. At man kan bli sliten, såret, lei seg og urettferdig behandlet. Men det er nå min mening.

Jeg skal jo være den trygge, den sterke som ordner alt.
Og, det har jeg jo gjort til tross for at alt går til helv... akkurat nå. Er bare så sliten som sagt. Har det overhodet ikke bedre, det må jeg si. Men griner ikke akkurat nå da.
Tusen takk for klemmene!

Back
Topp