Er det laktose i rømme?

• Trådstarter Trådstarter søteste
  • Opprettet Opprettet
S

søteste

Guest
Jeg har ikke helt skjønt hvordan jeg skal finne ut av om det er laktose i ting enda. Dette er så nytt for meg.
Men jeg fikk så lyst på grønsaker og dipp så jeg lagde meg det. Spiste en del dipp og nå har jeg fryktelig vondt i magen.[X(]
Hvis det er laktose i rømme hva kan man bruke som erstatning da?

mener det ja... min søster som har total melkealergi bruker noe grier hun kjøper på naturkost greier... er noe soya eller noe slikt... men jeg er ikke noe god på slikt

Ja, det er laktose i alt som inneholder melk, med mindre de har behandlet det så det blir laktosefritt.

Laktose er melkesukker, og kan spaltes så de som er intolerante tåler det, og det smaker litt søtere.

http://www.tine.no/ernaring/allergi-og-intoleranse/16784.cms?laktoseinnhold-i-tines-produkter

Finnes det ikke noen "støttegruppe" eller noe slikt, en side med oppskrifter, tips etc?

I Sverige selger de laktosefri rømme og omtrent alt annet.

på meny har de en soyabasert etterligning som smaker godt[:)]

Takk for masse gode svar!
Hva skulle jeg gjort uten dere[:D]
Jeg vet ikke om det finnes noen støtte grupper eller slik jeg. Fant ut for en ukes tid siden at det er laktosen som har vært problemet mitt imange år.
Og i dag har jeg spist mye rømme, for vi har hatt taco og etter det ble det grønnsaks dipp. Kanskje det rett og slett ble for mye?
Aner ikke. Men da vet jeg det[:D]
Er jo i sverige masse, så da skal jeg sjekke ut laktosefri rømme iallefall.'
Men jeg er litt skeprisk til soya baserte ting. Men det må jo prøves[8D]

Kanskje du kan finne noe nyttig her?

http://www.melk.no/artikkelListe.aspx?mnu1id=9010&mnu2id=9015&vissortering=nei&gclid=CODX8_qOxKQCFYmJDgodMRT9qA

ORIGINAL: MiniSatan

http://www.tine.no/ernaring/allergi-og-intoleranse/16784.cms?laktoseinnhold-i-tines-produkter

Finnes det ikke noen "støttegruppe" eller noe slikt, en side med oppskrifter, tips etc?

Tusen takk for link! Du er enn engel! At jeg ikke har tenkt på å gå inn på tine sine sider[8|]
Men ble jo litt skuffa da, sjokoladepudding og vaniljesaus er det jo masse i! Dette håper jeg virkelig tåler altså.
Har gått med konstant vondt i magen i mange år så har det alltid blitt verre når jeg har drikke melk. Men har koblet før nå egentlig.

ORIGINAL: søteste

Tusen takk for link! Du er enn engel! At jeg ikke har tenkt på å gå inn på tine sine sider[8|]
Men ble jo litt skuffa da, sjokoladepudding og vaniljesaus er det jo masse i! Dette håper jeg virkelig tåler altså.
Har gått med konstant vondt i magen i mange år så har det alltid blitt verre når jeg har drikke melk. Men har koblet før nå egentlig.

Så søt du er! Bare hyggelig! [:)]

Du må nok prøve deg fram, ja.. [&:] Jeg er laktoseintolerant men kan spise rømme, fløte, creme fraiche, kesam, kremoster og litt yoghurt.. Mens jeg tåler ikke f.eks biola eller culturmelk..

ORIGINAL: BitzyhogJulia

alt det er melk i inneholder laktose...![:)][:)]

Synes den er litt vanskelig å forholde seg til egentlig.
For slikt som hvit ost kan jeg spise. Er litt laktose der også men minimalt.
Samme med smør.
Så litt tåler jeg jo tydeligvis, men kanskje ikke mengder da.[:)]

ORIGINAL: [Malin]

Du må nok prøve deg fram, ja.. [&:] Jeg er laktoseintolerant men kan spise rømme, fløte, creme fraiche, kesam, kremoster og litt yoghurt.. Mens jeg tåler ikke f.eks biola eller culturmelk..

Merkelig at det skal være så forskjell egentlig.
Kjenner jeg gleder meg veldig til november, da skal jeg til ernæringsfysiologen min igjen. Da blir jeg vel klokere[:D]
Men det er kanskje lettere å utelukke ting vist man bare tar enn og enn matvare avgangen.
Lager du mat med laktosefri melk også, eller bruker du vanlig melk?

Det er ikke noe problem å lage vanliljesausen selv, og sjokoladepuddingen kan du lage fra pose med laktosefrie produkter.

Vaniljesaus: 1 eggeplomme og 10 gram sukker pr dl fløte/melk (her kan du blande litt, laktosefri melk er ofte veldig mager, så jeg bruker en god del fløte ofte.)
-Del en vanlijestang på langs, skrap ut vaniljefrøene og la den trekke i melken/fløten mens du koker den sakte opp. Pisk eggeplommer og sukker. Hell den kokte melken opp i eggeblandingen mens du rører, hell sakte tilbake i kjelen og tykne den på svak varme. Den skal ikke koke. Når den er passe tykk, siler du den over i f.eks en mugge. Kjempegodt.

Det er ganske enkelt når du blir vant til det[;)]

Synes forresten det er kjempebra at du har funnet ut av det. Jeg tror det er veldig mange som sliter med laktoseintoleranse uten å være klar over det, og jeg synes ofte legene gjør en veldig dårlig jobb med å diagnostisere mageproblemer.

Det er laktose i MYE.. Jeg fikk laktoseintoleranse etter svangerskapet, og jeg tålte ingen ting. Reagerte til og med på hvitløksbaguetter (hvitløkssmøret).. Heldigvis forsvant det etter 2år..
Slikt som sjokoladepudding (siden du nevnte det), laget jeg med slik pose og tilsatte bare laktoseredusert melk. Og som vaniljesaus brukte jeg en kjempe god vaniljesaus basert på havre. Den sausen med jordbær og havrefras (sånn søt havrekjeks) = nam nam..

Laget all mat som det var melk i fra bunn av. Du har mange forskjellige erstatninger. Har en for matfløte, kremfløte (brukte denne i kake), rømme , vaniljesaus, is, yoghurt (jeg liker ikke det til vanlig da, men er jo en erstatter), soyamelk, havremelk.. eneste jeg husker smakte fælt var slik soyasjokomelk.. æsj..

ORIGINAL: Inmari

Det er ikke noe problem å lage vanliljesausen selv, og sjokoladepuddingen kan du lage fra pose med laktosefrie produkter.

Vaniljesaus: 1 eggeplomme og 10 gram sukker pr dl fløte/melk (her kan du blande litt, laktosefri melk er ofte veldig mager, så jeg bruker en god del fløte ofte.)
-Del en vanlijestang på langs, skrap ut vaniljefrøene og la den trekke i melken/fløten mens du koker den sakte opp. Pisk eggeplommer og sukker. Hell den kokte melken opp i eggeblandingen mens du rører, hell sakte tilbake i kjelen og tykne den på svak varme. Den skal ikke koke. Når den er passe tykk, siler du den over i f.eks en mugge. Kjempegodt.

Det er ganske enkelt når du blir vant til det[;)]

Se her ja! Tusen takk.
Dette må prøves, det hørtes faktisk veldig godt ut da[:D]
Må bare si det igjen, dere er noen engler her inne![:D]

ORIGINAL: Hælledussan

Det er laktose i MYE.. Jeg fikk laktoseintoleranse etter svangerskapet, og jeg tålte ingen ting. Reagerte til og med på hvitløksbaguetter (hvitløkssmøret).. Heldigvis forsvant det etter 2år..
Slikt som sjokoladepudding (siden du nevnte det), laget jeg med slik pose og tilsatte bare laktoseredusert melk. Og som vaniljesaus brukte jeg en kjempe god vaniljesaus basert på havre. Den sausen med jordbær og havrefras (sånn søt havrekjeks) = nam nam..

Laget all mat som det var melk i fra bunn av. Du har mange forskjellige erstatninger. Har en for matfløte, kremfløte (brukte denne i kake), rømme , vaniljesaus, is, yoghurt (jeg liker ikke det til vanlig da, men er jo en erstatter), soyamelk, havremelk.. eneste jeg husker smakte fælt var slik soyasjokomelk.. æsj..

Tusen takk! Ja, jeg synes det er laktose i veldig mye egnetlig. Og nå etter jeg har kuttet enn del så er magen min så enormt mye bedre har ikke slike kramper lenger. Ikke så mye kvalm og uvel lenger.
Jeg elsker sjokolade pudding og vanilje saus. Alle synes jeg er ekkel for jeg har alltid drikke vanilje saus fra glass[:D]
Ja jeg er gennerlt litt skeptisk til soya produkter, men her må alt prøves frem har jeg skjønt.
Tusen takk for råd. [:)]

du kan kjøpe deg noen piller eller dråper som du kan ta før du skal spise/drikke noe med laktose i....

det gjør min bror ihvertfall..

ORIGINAL: Snuppo og Sneipen

du kan kjøpe deg noen piller eller dråper som du kan ta før du skal spise/drikke noe med laktose i....

det gjør min bror ihvertfall..

Ja, har hørt om disse pillene[:)]
Kjekt vist man skal steder man får servert mat med laktose da[:)]

ORIGINAL: [Malin]

Merkelig at det skal være så forskjell egentlig.
Kjenner jeg gleder meg veldig til november, da skal jeg til ernæringsfysiologen min igjen. Da blir jeg vel klokere[:D]
Men det er kanskje lettere å utelukke ting vist man bare tar enn og enn matvare avgangen.
Lager du mat med laktosefri melk også, eller bruker du vanlig melk?

Ja det er kjemperart, jeg har hatt det siden jeg var 6 år (er 24 nå), og det er ikke før de senere årene jeg kan spise litt av ting med melk i, på en måte.. Jeg kan spise f.eks iskrem og mat laget med vanlig melk i begrensede mengder, men merker fort om det blir for mye..[&:]

Jeg bruker somregel den laktosereduserte melka i matlaging, men noen ganger bruker jeg vanlig melk, men kan ikke bruke for mye..

Bruker også melange uten salt og melk, og bordsmør uten salt og melk.

Back
Topp