Er det kun graviditet som lager hcg?

Ved noen former for kreft kan kroppen skille ut hCG, men dette er da hCG i en litt annen form (beta-hCG) og noe som lett kan sjekkes med en blodprøve.
Tror nok sjansen for at det kreft du har og ikke baby, er ganske liten, nærmest ikke-eksisterende ;)

Tror jeg hørte at en eller annen (visstnok) kjent person skulle ha opplevd å ha kreft i stedet for å være gravid. Tror det var en bloggerdame, uten at jeg vet hvilken. Hørte det via noen som leser sånt. Har ei på Facebook som til stadig kommenterer blogger. Uansett er det så sjeldent at sjansen er nok størst for at vi alle her inne er gravide.

Last edited:
Tror jeg hørte at en eller annen (visstnok) kjent person skulle ha opplevd å ha kreft i stedet for å være gravid. Tror det var en bloggerdame, uten at jeg vet hvilken. Hørte det via noen som leser sånt. Har ei på Facebook som til stadig kommenterer blogger. Uansett er det så sjeldent at sjansen er nok størst for at vi alle her inne er gravide.
Det stemmer, det var Marna.

Det stemmer, det var Marna.
Var ikke det mola?
Er vel svangerskapsprodukt sånn sett som heller utvikler seg som kreft enn som det skal, men kroppen tror den er gravid

Ved noen former for kreft kan kroppen skille ut hCG, men dette er da hCG i en litt annen form (beta-hCG) og noe som lett kan sjekkes med en blodprøve.
Tror nok sjansen for at det kreft du har og ikke baby, er ganske liten, nærmest ikke-eksisterende ;)
Beta-HCG er blodprøve for å sjekke HCG. Det er det som gir et tall (i motsetning til urintester som bare gir positiv eller negativ).
Tror ikke du får skilt kreft fra graviditet kun ved å måle beta-HCG, men ved kreft har man jo også mange andre markører samt at man vil jo reagere på UL-funn

Er det mulig å få positiv test pga noe annet enn graviditet? Drømte for tusende gang at jeg ikke hadde baby men kreft, så jeg kjenner jeg er litt på tuppa [emoji28]
Eneste som får kroppen til å produsere HCG er graviditet (inkl aborter og avvikende varianter som mola og BO) og enkelte sjeldne kreft-varianter

Var ikke det mola?
Er vel svangerskapsprodukt sånn sett som heller utvikler seg som kreft enn som det skal, men kroppen tror den er gravid
Det er mulig,har ikke fått med meg hele greia der[emoji85] - annet enn at hun trudde hun var gravid men var det ikke allikevel.

Beta-HCG er blodprøve for å sjekke HCG. Det er det som gir et tall (i motsetning til urintester som bare gir positiv eller negativ).
Tror ikke du får skilt kreft fra graviditet kun ved å måle beta-HCG, men ved kreft har man jo også mange andre markører samt at man vil jo reagere på UL-funn

Man må nok ta andre prøver også ja, men beta-hCG er en tumormarkør.

Sniker...
Eneste kreftformen som skiller ut hcg er testikkelkreft, så det har du garantert ikke ;)

(Mola lager også hcg, mye hcg)

Så synd at feks BO også får kroppen til å produsere HCG!
BO er en graviditet der selve fosteranlegget ikke utvikles eller stopper i utvikling før 5 uker.
Du kan ha alt annet av svangerskapsprodukter, derfor også det som produserer hcg

Back
Topp