Er det innafor å be om en sykmelding?

Lexi1987

Betatt av forumet
Himmelbarn
Sliter veldig for tiden, og er utslitt i hodet og kropp pga det.

Var igjennom en dødfødsel i november 2017, slet med lange sykluser i 2018 (antagelig fordi jeg stresset veldig med å bli gravid igjen) og har i år hatt to spontanaborter.
Nå er kollegaen min gravid, og det er en enorm psykisk påkjenning å jobbe med henne akkurat nå (kun pga graviditeten, god kjemi ellers), og hun og flere andre har vært mye syke så vi har konstant gått underbemannet, så er sliten pga det også. Tror det er årsaken til at jeg nå igjen fikk en lang syklus denne måneden.
Pga alt som har skjedd, og fordi jeg sliter litt med helseangst etter dødfødselen, så føler jeg nå at jeg har nådd bunnen, og gråter mye og har det psykisk vondt. Nå er vi også i måneden jeg hadde dødfødselen, og det er nok litt av grunnen det også. Tenker å søke om å få hjelp/psykolog, men er det innafor å be legen om en gradert sykmelding i noen uker?
Har ny fastlege også, så kjenner han ikke godt nok til å vite om jeg får en sykmelding heller, påkjenning det også..
 
Innafor med sykemelding, ingen andre enn de (oss) som har vært igjennom en dødfødsel vet hvor mye det påvirker, skader og preger oss. Men ville kanskje bedt om hendvisning til dps så du kan få noen å bearbeide tingene med og ha noen å snakke med. Eller snakker du med noen i LUB om hva du opplever nå? Men å svare bare på spm så JA innafor med sykemelding, men håper du tar seg selv på alvor og også får snakket med noen om hvordan du har det. ❤️
Legen din burde bare godta at du ber om hjelp nå i en sånn situasjon. Mange får det vanskeligere og vanskeligere, og nye situasjoner så kan traumer komme sterkt tilbake, og når du tillegg har hatt spontanaborter etter dødfødselen så er dette noe som er så mye tyngre enn at noen kan si bare stå i det. Håper du får hjelp og at legen din lytter til ditt behov.
 
Tenker at du i så fall samtidig bør be om å få snakke med noen (psykolog) for å jobbe med det psykiske:Heartred

Høres også ut som om dere ikke har det så bra på jobben for tiden? Har dere en tillitsvalgt som kunne tatt det opp?
 
Fikk heldigvis 50% sykmelding i 2 uker, og trengte virkelig den «pausen» Følte at det holdt med de to ukene. Har også satt opp en samtale med jordmor her i første omgang, da hun er så ålreit å snakke med, og kanskje kan legge en plan for neste graviditet/snakke om og bearbeide alt som har skjedd
 
Back
Topp