Er det ille av meg?

Alexandra82

Forelsket i forumet
Jeg ser at det er et fåtall som mener at det er bra for barn å være hjemme med med mamma fra de er 1 år.
De skal aller helst i bhg.
Og ja, jeg er til dels enig jeg. Vi søkte jo bhg-plass nettopp fordi vi mente det ville være bra for lillegutt.

Men nå blir det etter all sannsynlighet slik at jeg ikke får jobb.

Så da sier vi opp bhgplassen. Han får altså klare seg med meg fram til senest august 2011. Dette fordi jeg får dårlig samvittighet hvis han er i fulltidsbarnehage mens jeg er fulltidshjemmeværende, og ikke minst av økonomiske årsaker.

Er det da skikkelig ille av meg? Frarøver jeg han sosialt og pedagogisk samvær?

Syntes ikke det er ille av deg i det hele tatt. Selv er planen at lille gutt skal være hos dagmamma frem til han er 3 år, og det er snakk om 5-6 dager på 6 uker. Siden vi ikke har behov for dagmamma mer enn det. Desuten har de jo åpen barnehage som du kan ta deg en tur på, og da er du jo sammen med gutten din mens han er i barnehage. Også har du baby-treffa som vi har også, så det er mye sosial aktivitet med andre barn selv om han ikke går i barnehage.

Nei, ikke hvis han trives hjemme med deg! [:)] Og du klarer å holde han i nok aktivitet i løpet av dagen! [:)]
Det varrierer veldig på barna og mødrene[;)] Så er i grunn ikke noe fasit svar på det!

Eneste jeg ville gjort var kanskje å bli med på en del babytreff, åpen barnehage, babysang osv så han får omgås andre barn litt og[:)]

For meg passer det ikke å gå hjemme, tulla krever så utrolig mye stimuli, og er så tidlig ute med alt! (tom de i barnehagen reagerte på dette! Possitivt da[;)]) Hun lærer også utrolig raskt!!! Hun er utrolig "våken" av seg til å være så liten.
Hun tar kontakt med de eldre barna, holder blikk-kontakt, babler, "delere" maten og drikke, er med å leke, og koser seg gløgg i hjel! Alle de andre barna i barnehagen er så glad i hu, og blir kjempe glad når hu kommer[8D] Hehe... Så for oss passer det supert med barnehage nå!

Du kan jo gi han sosialt og pedagogisk samvær uten barnehage. Sosialt kan jo du gjøre ved å gå i f.eks åpen barnehage, og det pedagogiske vil jeg si er bare å lære å leve. rett og galt osv.

Men hvis du føler du får dårlig samvittighet ovenfor at han ikke får gå i barnehage - hvorfor bare ta 50% plass. barnehage et par dager i uken og resten av tiden hjemme hos mamma [:D][:D]

Jeg satser skærpt på treff her i Østfold så min gutt får blitt sosial også hehe.
(og slik at jeg kan kose meg med dere da)

Men jeg føler litt at jeg må forsvare at jeg er hjemme med han. Føler at man ses litt ned på fordi han ikke er i bhg og fordi jeg er arbeidsledig. Det har nok veldig med mine egne syn å gjøre...

ORIGINAL: Alexandra82

Jeg satser skærpt på treff her i Østfold så min gutt får blitt sosial også hehe.
(og slik at jeg kan kose meg med dere da)

Men jeg føler litt at jeg må forsvare at jeg er hjemme med han. Føler at man ses litt ned på fordi han ikke er i bhg og fordi jeg er arbeidsledig. Det har nok veldig med mine egne syn å gjøre...

Jeg velger å gå hjemme til neste høst fordi jeg kan og vil nyte den siste babyen min [:)] Men jeg er sikker på at hun hadde kost seg i bhg også. Men hun "trenger" det ikke før det året hun blir 2. Alle må gjøre det som passer seg og sine best [:)]

Nei, det er slettes ikke ille. Jeg var hjemme med eldste fram til barnehagestart 17 mnd gammel. Så langt har vi ikke avdekket varige mén [;)] Når det er sagt, så har jeg helt endret oppfatning om barnehage etter det. Har ingen problemer med å sende mini i barnehagen tidligere, for nå vet jeg hva barnehagen står for, har sett hvor dyktige folk som jobber der og føler meg trygg på at de tar godt vare på ungene mine.

Min oppfatning er at ungene har det bra enten de er hjemme eller i barnehage, men nå som eldste er over to år merker jeg at jeg kommer til kort når det gjelder sosial stimuli og er glad for at barnehagen finnes! Lek og samspill med andre barn, samt det at de lærer å forholde seg til noen andre voksne er gull verdt.

Men det blir litt hva du gjør det til. Det finnes åpne barnehager, søk kontakt med andre i samme situasjon og avtal lekestund ol. Planlegg aktiviteter slik at dere ikke bare blir sittende hjemme - dét blir fort for passivt for både mor og barn. Tror gutten din får det helt toppers, jeg [:D]

Jeg hadde faktisk lyst til å gjøre det sånn selv...men nå, 10 mnd etter han kom ut av magehuset, så innser jeg at jeg ikke har kapasitet til å følge nivået av energi gjennom dagen stort lenger[:D] Han trenger så mye action, at jeg gleder meg til han begynner i bhg[8|] Han elsker å være sammen med andre unger, han blir helt annerledes da, enn om han går hjemme med meg en hel dag...så for hans del, så tror jeg det er det beste. Snakker 3 dager i uka da, så får vi to kosedager sammen[:)]
Men om du føler han får nok av deg, så ser jeg absolutt ikke ned, men opp på deg!!! Skulle virkelig ønske jeg kunne gjøre det selv.

Nei, jeg tror ikke de fleste mener det[:)] Det som provoserte meg var at hun skrev at det var selvsakt bedre å være hjemme med mor og far enn i barnehage.. Å det er jo bare bullshit.. Begge deler er like bra synes jeg da.. Synes ikke jeg skal føle at jeg gjør det nest beste, bare fordi jeg må ha han i barnehage fra han er 13 måneder[:)] Særlig ikke siden jeg er veldig FOR barnehage[:)] Men jeg synes at det er like bra å være hjemme med mor og far altså.. Kommer jo litt ann på ungen å[:)]
Synes ikke det er ille av deg nei.. Å det finnes mange alternativer! Åpne barnehager, og andre tilbud for å møte andre barn[:)]

NEI.. det er ikke ille av deg,. ang den hin tråden her, så blir jeg faktisk litt provosert av at folk har så himla sterke meninger om barn har godt av å gå i bhg eller ikke. det må vel hver enkelt få avgjøre selv, uten at andre skal bry seg om det. jeg hadde gjerne gått hjemme med min sønn 1 år til hvis jeg kunne. er misunnelig på de som har mulighet. men det har ikke jeg så min sønn skal gå i bhg fra han er 11 mnd. og jeg har ikke dårlig samvittighet for det.

Min mening som jeg har praktisert med alle mine barn er: barnehage fra det året de fyller tre. Dette fordi det er da de begynner å ha interresse for å leke med andre barn. De har ikke vondt av å gå i barnehage men jeg har vært heldig å sluppet det. Jeg syns nemlig de ikke har vondt av å la være heller. Jeg er forøvrig for barnehage en stund før skolestart, selv om jeg av diverse folk har fått høre at man får da ikke barn for å putte de bort"

Vil fram til at alle har ulike meninger, og man får følge den troa og magefølesen man har selv. Syns alle skal respektere de valg andre tar. Håper mini ikke behøver starte før om et par år[:)]

Takk alle sammen, nå føler jeg meg ikke så ille.

Selv gikk aldri hverken sambo eller jeg i bhg. Han var hos dagmamma og jeg var hos mormor.
Og vi fungerer jo relativt bra i samfunnet...rent bortsett fra at jeg ikke har jobb da [:@]

Men...bhg start hos oss er 1. des, så plassen må sies opp innen 1. nov. KRYSS FINGRENE FOR AT JEG FÅR JOBB FØR DEN TID!!!

Du må for all del ikke ha dårlig samvittighet for å ville være hjemme med lillemannen din et år til! Det er ikke så lenge siden det kun var barnehagetilbud fra 3 år, og før det var jo mor hjemme helt frem til skolestart. Du kjenner det på deg selv hvor klar han og du er også.

Jeg gikk hjemme med storebror til han var 2 år, og det er jeg veldig glad for [:)][:)]
Nå skal jeg jo gå hjemme til aug11 med lillebror også, og jeg syns jeg er HELDIG som har mulighet til å kose meg med barna et ekstra år ! Barnehage er kjempebra det også, men for OSS passer det best å vente til 2 års alderen [:)]

Kos deg kjempemasse hjemme med gutten din !!!

Back
Topp