Er det ikke tidlig for en 3-åring å sykle uten støttehjul..?

kaosfest

Glad i forumet
Minsten fylte 3 år for 1 mnd siden, og i helga har han syklet og syklet på storebror sin sykkel (16 tommer).
Han har løpesykkel fra før, og det er ikke tvil om at den virkelig har trent opp balansen hans..! Sykler rundt og rundt på fotballbana rett nedi gata her, og sykler bort til oss når han skal stoppe. (rekker jo ikke ned...)

Tommel opp for løpesykler altså!!

Så fantastisk bra!! =) 
Her brukes fortsatt løpesykkelen, vi tenkte å kjøpe tråsykkel til neste år, da er han 4,5 år. 
Nabogutten her fikk tråsykkel i år, etter 2-3 år med løpesykkel og syklet av gårde på første forsøk =)

Her har også 3åringen (var 3 i oktober, men tok jo ikke fram sykkelen før i mai pga snøen), lært seg å sykle uten støttehjul! Gjett om mammaen er stolt, og gutten også for den del! ;) Nå er han jo skikkelig storgutt! :)  Gir helt klart løpesykkelen æren for det! :) :) :)

Det er kjempe bra :) Tantebarnet mitt syklet uten støttehjul når han var 2 år og 4 mndr :O :P

Gutten her sykler litt uten støttehjul, men synes det er litt skummelt. Har ikke brukt støttehjul, bare løpesykkel. Det samme med mitt tantebarn, bare løpesykkel

Ja vi merket det allerede på storebror, han syklet avgårde på første forsøk han også, etter 1 år med løpesykkel. Men han hadde riktignok bikket 4 år. Litt start- og stopproblemer i starten, men løpesykkelen hadde gjort susen for balansen:)

Eldste mi var vel fem da hun lærte å sykle, lillemor kan enda ikke og hun er syv, hun tørr ikke sykle med støttehjul engang, kun på disse store trehjulingene på skolen, ikke noe annet. 

Men guttungen min var litt over to år, han ble to i januar, og syklet den våren. Han bare satte utfor bakkene i barneparken han gikk i, og vips, så syklet han bare. Ut av det blå. 

Her får ikke min sykle på tohjulinger før han er stor no til å bedømme fart og avstand skikkelig. En ting er å lære å sykle, men det å vite når en skal stoppe og hvilke fart som er forsvarlig kan ikke en 3åring vurdere selv, mener nå jeg. Her får han løpesykkel de første årene.

Eldstegutten vår sykla og da han var 3 år, litt eldre enn din da, men han hadde funnet balansen på balansesykkelen sin en god stund før vi kjøpte tohjulssykkel med pedaler til ham. Hadde dog ikke sendt gutten vår, som nå er 4,5, avgårde på en 16"-sykkel, man oppnår jo høyere fart på en slik. Han har full kontroll på selve syklingen, men vurderingsevnen er ikke akkurat på topp enda så han sykler på sin 12" fremdeles. Får ikke større sykkel før neste vår. Skulle han bare syklet inne på en fotballbane så ok, men fotballbaner til å sykle på har vi ikke nærheten så her er det stort sett sykling langs veien eller på sykkel-/gangsti.

Svarer de to siste innleggene her...
Visst er det vanskelig for en 3-åring å bedømme fart og avstand, men her er det ikke snakk om å sykle på trafikkert vei. Han oppnår heller ikke stor fart, da det er på en grusbane som senker farten.
Merker bare på noen dager at han får bedre og bedre kontroll på sykkelen, og han klarer allerede å svinge dit han vil med stor trygghet. Nå "trener" vi på start og stopp, som jo er kjempeviktig å beherske godt.

Det at de ikke kan bedømme fart er jo ikke så farlig da, sykler jo ikke på trafikkert vei med en 2.5 åring liksom :P Er jo i nærheten av dem, og det er jo bare på parkeringsplasser, fotballbaner osv de får sykle.

de fleste lærer det ikke så fort, men har man troen på barna og gir de sjansen så vil jeg tro det skal fint gå ann ja:)

Back
Topp