Er det IKKE greit å varme opp MME?

WishMeLuck

Elsker forumet
jentene i juni13
Jeg tenker at dersom noen besteforeldre skal passe Jonathan etterhvert, så må ha få MME, for jeg har ikke nok til å pumpe ut, og spare opp!
Er det sånn at det ikke er greit å lage opp noen flakser og sette i kjøleskapet, for så å varme den til riktig temp i mikroen?
Han har nemlig ikke verdens største tålmodighet da han er sulten..
Hvis man skal ha varmt vann på termos, og kaldt vann i kjøleskapet og så blande pulver, tar ikke det litt tid?
[:)][:)]

Kan man evt ha riktig temperert melk på termos? Hva gjør dere på tur?

Sikkert dumme spm, men jeg kan NADA om MME, og har bare laget en flaske der og da de 3 gangene han har smakt det..! (og det tar HVERTFALL for lang tid!) [8D]

Ja du kan lage flasker og sette dem inn i kjøleskapet og varme dem opp igjen, men kun 1 gang.

Jeg har brukt de ferdige boksene jeg. for jeg bruker så lite mme, men kjekt ved barnepass.[:)]

Jeg tror jeg elsker deg Maltesers! <3
Du er lur, håper jeg og blir det en gang! [8D]

ORIGINAL: WishMeLuck

Jeg tror jeg elsker deg Maltesers! <3
Du er lur, håper jeg og blir det en gang! [8D]

Haha!![:D] Søta!! <3

ORIGINAL: atene

Ja du kan lage flasker og sette dem inn i kjøleskapet og varme dem opp igjen, men kun 1 gang.

Til storesøster kokte jeg vann og hadde på en stor flaske som stod i kjøleskapet.. tok det jeg trengte til en flaske og tok i mikroen [:)] veldig greit..

Noen ganger drikker ikke jenta mi opp alt jeg har laget.. da setter jeg flaska i kjøleskapet så lenge, så når henne er sulten så varmer jeg den i microen.. HS sa det var greit og varme den opp igjen 1 gang :)

Ellers så koker jeg vann i vannkokeren når jeg står opp.. så står den ferdig kokt på vannkokeren på benken.. så varmer jeg bare det vannet i micro til passe tempratur.. om det har gått over 5 timer så koker jeg nytt vann.. pleide og ha ferdig kokt vann i kjøleskapet, da holder det jo 24 timer..

om jeg skal bort så tar jeg med 120 ml kokt vann på flaska.. ammer mest så trenger bare ett måltid om det blir helt krise og jeg ikke har nokk mat i puppen :)

Så de kan jo koke opp 1 liter vann og ha det i kjøleskapet.. så varmer du bare vannet i micro, så putte oppi pulveret.. da slipper du og sløse med MME.. og MME oppløses best i varm/lunket vann [:)]

Kan man? jeg fikk beskjed på helsestasjonen at det kunne man ikke!! trodde man kunne det jeg også så gjorde det i starten men helsestajonen sa klart nei der..

ORIGINAL: Ønsker_oss_et_barn

Kan man? jeg fikk beskjed på helsestasjonen at det kunne man ikke!! trodde man kunne det jeg også så gjorde det i starten men helsestajonen sa klart nei der..

men da tror jeg at jeg begynner å gjøre det altså.. så mye greiere da.

De ferdigboksene er geniale til barnepass og de få gangene jeg bruker mme [:D]

men da tror jeg at jeg begynner å gjøre det altså.. så mye greiere da.

Min venninne gjorde det med sin sønn + mange andre gjør det.. HS har ikke sagt noe om at man ikke skal gjøre det til meg + dem gjør det på sykehuset.

Syns småboksenen med nan er geniale .-)
Men da er man avhengi av å få varmet det om mini ikke drikker den kald.

Jeg har for øvrig tatt trikset til beate k som er:

Ta så mange flasker jeg trenger når jeg skal være borte en stund, f.eks 3 stk.
Har på kokt vann til 60 ml. på alle sammen.
Har med meg en termos med varmt kokt vann, og heller på til 90 ml, har i pulver, shaker og ferdig mat til lillemann![:)]
Da er man ikke avhengi av noe eller noen annet enn seg selv :-) Og det går kjapt.

Eller jeg har med et syltetøyglass og termos for å varme den ferdige nan'en, men det tar gjerne litt lenger tid.
Og han poden er her så innst inni heitutten sulten når han først finner ut at han er sulten, og når mor da er litt treg så går det dritt!![&:]

Er mange finurlige løsninger, man må bare finne den som passer :-)

Morsmelkerstatning - bland kun ett måltid av gangen

[link=http://matportalen.no/artikler/2006/10/morsmelkerstatning_-_bland_kun_ett_maaltid_av_gangen/artikkel_print.pt] Utskriftsvennlig versjon  [/link]Forfatter: Mattilsynet
Publisert: 04.05.2009
Sist oppdatert: 11.02.2010 - 14:40:59

Mattilsynet anbefaler at du kun blander ut ett måltid morsmelkerstatning av gangen. Årsaken er faren for forurensning av morsmelkerstatning, blant annet med bakterien Enterobacter sakazakii og Salmonella.

Nyfødte og små barn er spesielt utsatt for matbårne sykdommer. EUs organ for mattrygghet (EFSA) anbefalte derfor i 2004 at det tilberedes en ny porsjon morsmelkerstatning til hvert måltid og at eventuelle rester kastes. Forekomsten av denne typen infeksjoner er sjelden, men god hygiene er svært viktig for å forebygge disse infeksjonene.

I 2007 kom WHO (World Health Organization) med oppdaterte råd for tilberedning, oppbevaring og håndtering av morsmelkerstatning. Mattilsynet, har i samarbeid med Folkehelseinstituttet, valgt å støtte rådene som er gitt av WHO. På bakgrunn av dette anbefaler vi fortsatt at du kun blander ut morsmelkerstatning til et måltid av gangen.

Det er viktig at du vasker hendene med rent vann og såpe før du tørker dem med et rent håndkle når du skal blande ut eller håndtere morsmelkerstatning. Stedet der morsmelkerstatningen skal blandes ut må være rent.

Det er produsenten sitt ansvar å gi råd om hvordan du blander opp morsmelkerstatning, så det er viktig at du følger framgangsmåten på pakken nøye.

Skyll ut rester av morsmelkerstatning i flakser og smokker før du vasker dem.

Ytterligere råd om tilberedning, oppbevaring og håndtering av morsmelkerstatning, gis på [link=http://www.mattilsynet.no/mat/ernaering/spesiell/morsmelkerstatning/tilberedning_av_morsmelkerstatning_og_tilskuddsblanding_56394]Mattilsynet sine nettsider[/link].

Det er forskjellige meninger fra hver helsesøster og til hvert sykehus.
Man må nok bare følge sitt eget instinkt eller velge å høre på den man stoler på, om det er hs eller barnepleier.
Her hos oss sier helsest. og sykehus at man skal lage et måltid av gangen og ikke varme opp igjen mme.
Jeg følger som anvist her i dette skrivet OG som helsepersonellet her rådfører oss med.
Hva andre gjør får være opp til de, men denne artikkelen sier vel sitt....

Når jeg skal ha barnepass bruker jeg de ferdig boksene fra nan. Ellers har jeg alltid ferdig kokt vann i te kokeren på benken. Så er det bare å varme det opp, enten litt i tekokeren igjen, eller i mikro... går så fort så =) men har jeg glemt å ha kokt vann klart, så setter jeg bare det nykokte varme vannet i en bolle med isbiter og kaldt vann, tar 3-4 min før det er klart... så de minuttene klarer jeg å holde hun blid selvom hun er veldig sulten[:)]

ORIGINAL: jealie28

Når jeg skal ha barnepass bruker jeg de ferdig boksene fra nan. Ellers har jeg alltid ferdig kokt vann i te kokeren på benken. Så er det bare å varme det opp, enten litt i tekokeren igjen, eller i mikro... går så fort så =) men har jeg glemt å ha kokt vann klart, så setter jeg bare det nykokte varme vannet i en bolle med isbiter og kaldt vann, tar 3-4 min før det er klart... så de minuttene klarer jeg å holde hun blid selvom hun er veldig sulten[:)]

Me too :-)

Sniker litt jeg!

Men her koker jeg vann på vann kokeren og heller over i ei flaske til 210 ml og heller de over igjen i en kjele. Tar oppi 7 skjeer med NAN. Pisker det ut, og heller det over igjen på flaska. Har da ca 230 ml ferdig NAN. Avkjøler det i kaldt vann, til det er helt avkjølt. Setter det i kjøleskapet til jeg trenger det. Når gutten vil ha mat, får han først morsmelk på flaske (pumper meg), og hvis det ikke er nok, tar jeg bare å heller over ønsket mengde med NAN over i ny flaske, og varmer den i en bolle med ny kokt vann! Tar ca 5 min å varme den opp - varier noe, da større mengde tar noe lengre tid.

Angående morsmelk, bruker jeg samme prinsipp. Pumper meg, og setter morsmelka i kjøleskapet. Da gutten skal ha mat tar jeg det jeg har pumpet, og varmer den i en bolle med ny kokt vann!

Lar aldri NAN'en eller morsmelka stå over ett døgn i kjøleskapet!

Enkelt å greit! Om dette er riktig vet jeg ikke, men er iallefall det jeg lærte på sykehuset av barnepleierne der! Så kan vel ikke være så feil, spør du meg! Gutten min er fornøyd med maten han får iallefall og legger på seg bra! [:)]

ORIGINAL: Ida/

Sniker litt jeg!

Men her koker jeg vann på vann kokeren og heller over i ei flaske til 210 ml og heller de over igjen i en kjele. Tar oppi 7 skjeer med NAN. Pisker det ut, og heller det over igjen på flaska. Har da ca 230 ml ferdig NAN. Avkjøler det i kaldt vann, til det er helt avkjølt. Setter det i kjøleskapet til jeg trenger det. Når gutten vil ha mat, får han først morsmelk på flaske (pumper meg), og hvis det ikke er nok, tar jeg bare å heller over ønsket mengde med NAN over i ny flaske, og varmer den i en bolle med ny kokt vann! Tar ca 5 min å varme den opp - varier noe, da større mengde tar noe lengre tid.

Angående morsmelk, bruker jeg samme prinsipp. Pumper meg, og setter morsmelka i kjøleskapet. Da gutten skal ha mat tar jeg det jeg har pumpet, og varmer den i en bolle med ny kokt vann!

Lar aldri NAN'en eller morsmelka stå over ett døgn i kjøleskapet!

Enkelt å greit! Om dette er riktig vet jeg ikke, men er iallefall det jeg lærte på sykehuset av barnepleierne der! Så kan vel ikke være så feil, spør du meg! Gutten min er fornøyd med maten han får iallefall og legger på seg bra! [:)]

Med andre ord, du varmer opp igjen mme, bare at du gjør det på en tungvint måte[8D]
Man må jo ikke piske ut Nanen i vannet, holder med å riste flaska, etter å ha hatt i pulveret på kokt og avkjølt vann.

Samtidig så er det dette infoen du har fått og da velger du å stole på det, det hadde jeg gjort også.
Men jeg har ikke fått denne type info, og varmer derfor IKKE opp igjen mme. pga bakteriene.

På sykehuset sa de til meg at man ikke skulle varme opp mm eller mme i mikroen, for det første blir melka ujevnt varm og barnet kan brenne seg på melka, pluss at mange næringsstoffer brytes ned i mikro. Men man ser jo så mye forskjellig man blir råda til at det er vel umulig å forholde seg til alt... [:o]

ORIGINAL: KajaF

På sykehuset sa de til meg at man ikke skulle varme opp mm eller mme i mikroen, for det første blir melka ujevnt varm og barnet kan brenne seg på melka, pluss at mange næringsstoffer brytes ned i mikro. Men man ser jo så mye forskjellig man blir råda til at det er vel umulig å forholde seg til alt... [:o]

derfor jeg aldri bruker mikro når jeg varmer den opp. Bruker KUN vannbad.

Back
Topp