Er det ikke gratis å være gravid hos legen?

Mrs Wifey

Gift med forumet
Januarhula 2014
Marsboerne 20 18
jeg var hos legen når jeg var 11 uker på vei på min første kontroll. Da jeg ikke var 12 uker sa hun at jeg måtte komme tilbake for å ta blodprøvene etter uke 12. Jeg betalte ingenting for denne timen.

Forrige uke dro jeg innom og tok blodprøvene, og i dag mottok jeg en regning på 112kr. Jeg har lest meg fram til at de kan ta seg betalt for bomullsdotter og plaster, men virkelig for 112kr?

Skal ringe og høre i morgen, men lurer på hva deres erfaringer er? Jeg kan nemlig ikke huske å ha betalt noe under mitt første svangerskap.

Nei, jeg betalte ingenting under noen av svangerskapene (bortsett fra influensavaksine), og jeg var hos legen og tok blodprøver hver mnd. De må ha bommet. Du får ringe de i morgen, ja. :)

Hmmm, det høres rart ut. Jeg kan heller ikke å huske å ha betalt for noe som helst under mitt forrige svangerskap, og jeg var på mange kontroller! Men kanskje de kan ta betalt for bomullsdotter og sånn, men syns det høres litt smålig ut må jeg si. :rolleyes:

Jo jeg betalte for utstyr hos sekretærene for blodprøver og glukosebelastningstesten. Men ikke for selve legen og undersøkelsen der.

Er nok også kommet et faktureringsgebyr. Og merk at ting som ikke er svangerskapsrelatert ikke er gratis :)

Ja, betalte for materiell. Betalte 25kr hver ultralyd feks:p Og hvis man ikke betaler der og de sender faktura er det vanlig med et gebyr:)

Men vet ikke med blodprøver. De pleier aldri å legge på noe på legetimen når jeg tar blodprøver som ikke gravid:)

Er noen undersøkelser man må betale utstyr og sånn for, men om det bare er en vanlig kontroll skal det være gratis.

Hos oss tar de ogs betalt for å henvise til ul, er vel en femtilapp

Jeg betalte rundt en hundrelapp den ene gangen jeg tok blodprøver. 2 ganger har jeg ikke betalt noe, men da hadde jeg også legetime der. Den gangen jeg måtte betale hadde jeg vært hos jordmor og dro kun innom for å ta blodprøver

He he. Jeg har aldri betalt noe for noe under mine svangerskap. Legen satte alt som svangerskapsrelatert. Også lungebetennelse og styr rundt det, da det utgjorde en fare for fosteret. Fikk til og med spiralen gratis etter Nr tre. Ble satt på etterkontrollen :p

Jeg fikk en regning etter blodprøvene også. Ringte inn og spurte, da hadde de gjort en feil. De slettet derfor fakturaen. Kan jo høre med legekontoret?

Har aldri betalt for noe annet enn influensavaksinen her, men de har full rett til å ta betalt for materiell. 112 kr er vel en del mindre enn en konsultasjon koster, så kan være det.
Men ring og spør :)

Back
Topp