Er det ikke gratis å bruke lege når du er gravid??

WerA

Blir kjent med forumet
var hos legen for og få migrenemedisiner som er trygt for gravide.er i forbindelse med svangerskap.mye kvalm dårlig holdning.da får jeg ødelagt nakke rygg som blir til migreneanfall..fikk reining på 160 kr for det.åså måtte jeg tilbake å få sykemelding for noen dager .dagen etterpå ,for sjefen min skapa seg med egenmeldingene mine.så får jeg reining på 220kr for det.? Er det meninga ?

Det er kun det som gjelder svangerskapskontroll som er gratis. Men feks kan du også måtte betale for utstyr som brukes i forbindelse med andre tester, feks glukosetest.

Det er kun det som gjelder svangerskapskontroll som er gratis. Men feks kan du også måtte betale for utstyr som brukes i forbindelse med andre tester, feks glukosetest.
Oki men da er det de siste åra de har begynnt med det ? Har aldri betalt for noe før verken sykemeld eller prøver osv...men d er 9 år siden sist svangerskap..

Oki men da er det de siste åra de har begynnt med det ? Har aldri betalt for noe før verken sykemeld eller prøver osv...men d er 9 år siden sist svangerskap..
Det aner jeg ikke. Prøver som feks blodprøver og sånt er gratis, men jeg betalte for glukosetest. Sykemeldinger osv som er knyttet til svangerskap er også gratis timer, men hvis du brekker foten og sykemelde for det,må du betale

:)Man må vel betale for «utstyr» de bruker, slik jeg har forstått det. :angelic: Jeg var hos legen igår, og betalte ingenting for selve kontrollen, men måtte betale egenandel for utstyret ved ultralyden..

Du må betale for alt som ikke er svangerskapsrelatert. Hvis du har migrene som diagnose til vanlig må du betale for konsultasjoner som har med migrene å gjøre. Hvis sykemeldingen gjelder svangerskapet skal det dekkes, men ikke hvis du får en plage som ikke har noe med graviditeten å gjøre. Sykemelding i graviditeten kan jo komme av "vanlige" sykdommer også selv om du tilfeldigvis er gravid samtidig. F.eks. hadde jeg i forrige svangerskap en øyeinfeksjon og for denne konsultasjonen måtte jeg naturlig nok betale vanlig egenandel. Som flere over sier må man også betale for utstyr, f.eks. selve sukkerdrikken på glukosebelastningen og utstyr ved ultralyd (måtte jeg hvertfall).

Jeg betalte ingenting da jeg var på kontroll i uke 8, og hun tok en kjapp ultralyd. Jeg glemte å sjekke automaten da, men har ikke dukket opp noen regning foreløpig. Det er 4 uker siden nå.

Du må betale for alt som ikke er svangerskapsrelatert. Hvis du har migrene som diagnose til vanlig må du betale for konsultasjoner som har med migrene å gjøre. Hvis sykemeldingen gjelder svangerskapet skal det dekkes, men ikke hvis du får en plage som ikke har noe med graviditeten å gjøre. Sykemelding i graviditeten kan jo komme av "vanlige" sykdommer også selv om du tilfeldigvis er gravid samtidig. F.eks. hadde jeg i forrige svangerskap en øyeinfeksjon og for denne konsultasjonen måtte jeg naturlig nok betale vanlig egenandel. Som flere over sier må man også betale for utstyr, f.eks. selve sukkerdrikken på glukosebelastningen og utstyr ved ultralyd (måtte jeg hvertfall).
Ja men poenget mitt er jo att plagene jeg har kommer av graviditeten..det er ikke en øyebetennelse eller knekt fot.hadde ikke oppsøkt legen for dette hvis jeg ikke var gravid:confused:

Jeg har vært innom legen to ganger nå. 1 for å be om sykemelding og 1 svangerskapskontroll, har i tillegg hatt en e- konsultasjon. Måtte ikke betale noe og fikk beskjed om at alt som hadde med svangerskapet kom til å være gratis hos henne, med unntak av glukosebelastnig + noe utstyr . :)

Ja men poenget mitt er jo att plagene jeg har kommer av graviditeten..det er ikke en øyebetennelse eller knekt fot.hadde ikke oppsøkt legen for dette hvis jeg ikke var gravid:confused:
Da ville jeg spurt på legekontoret om det stemmer at du skal betale for dette. :)

Ring og spør du. Ser poenget ditt, men det er nok fremdeles mulig at de tenker dette er en sykdom du har fra før eller rett og slett glemte å krysse av for svangerskap i journalen slik at regningen ble feilregistrert. Det er lett å glemme, men hvis det er tilfellet retter de det opp for deg uten noe problem:)

Det er legene selv som huker av for takst eller refusjon av egenandel, så det er litt opp til de egentlig (de kan ha glemt seg og). Husker jeg betalte for glukosedrikken selv sist svangerskap, men ingenting annet. Denne gangen var jeg hos en vikarlege som satte det på svangerskapsrefusjon selv om jeg var inne grunnet bronkitt.

Dersom migrenen og sykmeldinga er pga sv.skapet skal du ikke betale for det, da er det bare å ringe legekontoret og snakke med dem. Kan hende legen har glemt å huke av for sv.skapsrefusjon ved et uhell.

Dersom migrenen og sykmeldinga er pga sv.skapet skal du ikke betale for det, da er det bare å ringe legekontoret og snakke med dem. Kan hende legen har glemt å huke av for sv.skapsrefusjon ved et uhell.
Ja plagene er pga svangerskapet..migrene kan være hormonelt og..jeg ringte og spurte.men neida migrene var ikke svangerskap så måtte betale for det.så firkantet vettu :cool:

Jeg har vært innom legen to ganger nå. 1 for å be om sykemelding og 1 svangerskapskontroll, har i tillegg hatt en e- konsultasjon. Måtte ikke betale noe og fikk beskjed om at alt som hadde med svangerskapet kom til å være gratis hos henne, med unntak av glukosebelastnig + noe utstyr . :)
Hvorfor må man betale for glukosebelastning da,d er jo pga svangerskapet.og noe jordmor eller lege har bestemt du skal?

Back
Topp