Er det greit?

Selmaen

Glad i forumet
I dag ble jeg vitne til en episode i barnehagen da jeg skulle hente sønnen min. En gutt på 3 1/2 år ville ikke sitte sammen med de andre barna fra avdelingen sin. De satt ute og spiste frukt i senlunsjen. Denne gutten løp bort fra stedet for å leke og ble først båret under armen og brakt tilbake. Han ble pottesur og stakk av igjen... Så hentet en annen ansatt han. Han ble da løftet og båret etter stoffet i dressen i skulderen. Hun tok han med inn på avdelingen for å irettesette han. Da hun bar han på denne måten, gikk han bare akkurat klar for å ikke slå hodet i døra på vei inn.
Jeg har hørt at han ofte har blitt snakket til av de ansatte. Antageligvis ikke så lydhør for beskjeder. Vet også at det har vært noen episoder hvor han har slått andre barn. Men er det ok å løfte barnet etter yttertøyet på denne måten? Om jeg hadde sett at det samme ble gjort mot min gutt, er jeg rimelig sikker på at jeg ville reagert og spurt den ansatte hva som var årsaken til denne oppførselen på en krass måte. Hva tenker dere?

Jeg tenker at dette er feil måte å håndtere denne gutten på. Du får ikke noen til å sitte rolig ved å bruke tvang. Da kjemper man imot.

Det er absolutt ikke godkjent oppførsel overfor barn! Skulle gjerne visst hvordan vedkommende hadde likt å blitt slept avgårde etter klærne mot sin vilje - helt utrolig hvor respektløst noen får seg til å behandle unger.

Hadde det skjedd på min avdeling hadde jeg tatt tak i det som avdelingsleder.

Last edited:
Uff, jeg ble helt målløs der jeg sto. Mannen min og jeg hentet sammen i dag, og begge har hatt behov for å prate om det som hendte. Hvordan kan jeg gå frem for å si noe om det? Jeg kjenner litt moren til gutten - burde jeg si noe til henne?

Nei det er ikke greit og jeg ville nok tatt det opp med avd leder eller noe. Det kan like godt være ditt barn som blir behandlet på den måten uten at noen gir beskjed. Og jeg som mor ville satt pris på at noen hadde gitt beskjed videre om det hadde hvert mitt barn som hadde blitt behandlet på den måten.

Det som er interessant er at det var en mor til som hentet samtidig. Med andre ord var det flere til stede - den ansatte var tydelig ikke flau over å "miste kontrollen " på denne måten. Jeg tenker at de ansatte er betalt for å være profesjonelle på jobb - på lik linje som jeg er i min!

Jeg ville sagt til den/de ansatte det gjaldt hva du så, og at du lurer på hva som gjorde at de reagerte på den måten. Evt gi beskjed til ped. leder på avdelingen det gjaldt (hvis dette var assistenter), evt styrer, hvis du synes det er ekkelt å ta det med den det gjelder. Utfra det du forteller synes jeg ikke dette var en respektabel måte å irettesette barnet på, men jeg ville latt de det gjaldt få en sjanse til å forklare seg.

I beste fall sørger du for at de ansatte blir mer bevisst på hvordan de setter grenser for barna, og at dette ikke skjer igjen.

Back
Topp