Er det greit og svare nei?

Frk. Tvert I. Mot

Forumet er livet
VIP
Hvis ett annet barn i barnehagen/skolen til barnet ditt spør barnet ditt om det har lyst til og komme på besøk til dem, eller om de kan få komme på besøk til barnet ditt, er det da helt i orden at barnet ditt bare svarer enkelt og greit "nei", fordi det ikke har lyst til og besøke/ha besøk av dette barnet?

Min første reaksjon er at det er egentlig ikke greit... Med mindre man vet at barnet har en god grunn til å svare nei?!

Jeg har ikke hatt noe valg engentlig. Har en 6åring som er veldig sta og dersom han ikke vil leke så gjør han ikke det. Bedre å si nei til den andre ungen da enn at han skal komme hit for å oppleve at min gutt setter seg ned og nekter å leke. Men jeg synes ikke noe om det, og har jobbet mye med å finne en løsning. Sånn som det er nå må han få styre besøkene ganske mye selv, men han får ikke lov til bare å ha en favorittkompis på besøk hver gang. Da må han si ja til noen av de andre som spør også. Syns det er kjempetrist hvis det er noen som aldri får komme på besøk til andre unger, og her er alle foreldre veldig bevisste på å inkludere alle.

Er dere voksene venner med alle? Her har jeg opplevd at den personen som ikke er snill mot mitt barn vil komme på besøk etter skolen. Mitt barn ristet på hode å ville ikke ha besøk. Jeg synes det er greit, man kan ikke være venner med alle. Men å bevist utestenge noen når man ber flertallet er ikke greit.

Tja, ikke vært noe tema her enda, men om det skjer hadde jeg nok vært mest opptatt sv HVORFOR. Spurt og gravd rundt det, og tatt en avgjørelse på det. Tenker at alle skal inkluderes, det vil jeg lære mine barn. Men av og til er det lov å si nei, man skal ikke tvinge barn til å leke sammen for enhver pris, men oppfordre.

Nei vet du hva, hadde du tatt med deg folk hjem som du ikke ville være med?? Husk at de omgåes hele dagen hver dag på skolen og barnet ditt er absolutt i stand til å vite selv om han vil være venn med det barnet..

Er jo greit å ikke ville det, men jeg syns det er lettere om man har en forklaring eller begrunnelse.
Nå har ikke vi helt kommet dit enda, men det er ei jente som bor i nærheten og hun vil ikke jeg ha på besøk. Jeg bare liker henne ikke! Føler meg fæl men.... Sånt er vel kanskje vanskeligere å bortforklare :)

Er jo greit å ikke ville det, men jeg syns det er lettere om man har en forklaring eller begrunnelse.
Nå har ikke vi helt kommet dit enda, men det er ei jente som bor i nærheten og hun vil ikke jeg ha på besøk. Jeg bare liker henne ikke! Føler meg fæl men.... Sånt er vel kanskje vanskeligere å bortforklare :)
Håper du ikk nekter barnet dittå ha besøk av henneselv om du ikke liker henne.

Kommer helt ann på grunnen, det.
Man kan ikke forlange at ditt barn skal like å leke med alle

Tja, ikke vært noe tema her enda, men om det skjer hadde jeg nok vært mest opptatt sv HVORFOR. Spurt og gravd rundt det, og tatt en avgjørelse på det. Tenker at alle skal inkluderes, det vil jeg lære mine barn. Men av og til er det lov å si nei, man skal ikke tvinge barn til å leke sammen for enhver pris, men oppfordre.
Greit å finne ut hvorfor uansett. Hvis noen er slem med ditt barn. Eller hvis det foregår utestenging. Ellers så er de jo egne personer og personligheter.

Håper du ikk nekter barnet dittå ha besøk av henneselv om du ikke liker henne.
Hehe:) nei, det gjør jeg selvfølgelig ikke. De er både ute å leker og inne hos oss. Og ja, jeg er også hyggelig mot henne og oppfører meg som voksne mennesker skal.

Bra, det finnes altfor mange som ikke gjør det
Ja, jeg vet... Og det synes jeg ikke noe om. Man må bare svelge litt kameler. Men det er tungt når hun ikke er grei mot jenta mi på 4 og hun går i 1.klasse. Det svir i hjertet...

Back
Topp