Er det greit med mat i løpet av en dag? Eller for mye?

• Trådstarter Trådstarter MaseMamma09/11
  • Opprettet Opprettet
M

MaseMamma09/11

Guest
Er så usikker på hvordan kosthold jeg skal ha.
Jeg har hatt mye dårlig kosthold før, der jeg spisrte mye usundt og bare 1-2 store måltider hver dag med mye junk.

Vi har blitt bedre og bedre i kostholdet, og nå når jeg er gravid har jeg nesten bare lyst på sunn mat og lite/ingenting godis.
Men det jeg sliiiiiter med er at det eneste jeg har lyst på er knekkebrød med brunost!!! [:-]

Så, er dette grei mat ila en dag?

Frokost kl 08: 1 glass appelsinjuice og 2 knekkebrød med brunost

Lunsj kl 11: 3 knekkebrød med påegg (egg eller leverpostei) eller litt restemiddag fra dagen før

Mellommåltid kl 15: litt frukt eller 1-2 knekkebrød med brunost

Middag kl 18: en litt liten porsjon med middag(har ikke SUPER sunn middag, men helt vanlig middager og alltid noe grønnsaker til)

Kvelds kl 21: 2-3 knekkebrød med brunost

Er dette veldig mye?? Vil ikke gå opp så mye i vekt:S Noen ideer om andre frokost/lunsj måltider/pålegg som er godt og billig?

PS: drikker saft til de andre måltidene. Men sukkerfri saft. VET det er usundt, men jeg brekker meg av vann og drikker da maks et halvt glass ila dagen. Har prøvd å ha sitron oppi og alt, men kan ikk fordra det[&:] Har blitt kvalm av vann siden jeg som liten ble dårlig i syden og pressa i masse vann(som jo var bra, men for meg var det helt jævlig)

PS: har endra litt her. Endra pålegg på et måltid(pålegg som jeg vet at jeg skal klare å spise til et måltid) og tatt bort et glass appelsinjuice.

1. Drikk vann til alle måltider! Ha oppi skiver med agurk/sitron/appelsin for å tilsette smak. Spis heller frukt, ikke drikk dem.

2. Prøv å bytte ut brunost, men bedre å få i seg nok, enn å la være å spise :) Det hjelper ikke hvis du har tomat, agurk eller paprika på pålegget så det blir friskere?

3. Kalsium, hva med youghurt eller drikkeyoughurt? Havregrøt med eplebiter?

Sånn generelt synes jeg maten din høres kjedelig ut, ville byttet ut med havregrøt tilsatt forskjellige frukt, hjemmelaget smoothie, youghurt og flere grønnsaker :)

syns du spiser alt for lite jeg .. ikke mye kalorier der i grunn .. etterhvert vil det bare gjøre søtbehovet ditt større, for du spiser for lite.. bytt ut brunosten med noe annet, 3-4 knekkebrød til frokost og grønnsaker er viktig.. drikk mye vann ..

jeg spiser helle tiden med 3 timer i mellom og er rimelig klar på det at når det har gått 3 timer må jeg ha i meg noe
eks på frokost er knekkebrød med tyktlag med leverpostei agurk og tomat, har ofte da gulerot eller eple intil og et halvt glass med melk
Middag helt vanlig husmanskost som ekst grovekjøtkaker med potet og grønsaker(spiser kun en halv potet, spier heller mer grønskaer)

Væske er viktig løpet av dagen. Fikk også høre at det kunne lønne seg å spise noe frukt mellom måltidene hvis en fikk søtsug enten en neve med druer eller et kvart eple eller halv banan, det har hjulpet meg med søtsug

jeg syns det hørtes lite ut med bare knekkebrød og ikke brød, og kjedelig. Ikke minst.
Ville kanskje prøvd noe annet i stedet for alle de knekkebrøda.

Syntes det hørtes mye ut... Og kjedelig... Jeg ville nok bytta ut brunosten med noe annet, og spist frisk frukt og brukt grønnsaker på brødskivene. Og så ville jeg kanskje byttet ut et brødmåltid med salat (men det er meg - og jeg spiser ikke brød [8D])

Du får jo i deg en del langsomme karbo gjennom knekkebrød, men ville nok økt litt på mengden i måltidene.
..Og som vi lærer idrettsutøverene våre..litt av alle farger er bra til hvert brødmåltid..hvit melk/ost, rød tomat, grønn agurk, gul paprika, rosa skinke osv

Å spise hver 3'dje time er BRA :)

Ville heller spist mer som dette, litt sunnere:

Frokost: Havregrøt laget av 1 dl. havregryn, med 1/2 dl melk på toppen og 100 gr. banan
Lunsj1: 2 knekkebrød med makrell i tomat eller en sunn type leverpostei, agurk, paprika eller tomat på toppen.
Lunsj2: 2 knekkebrød med makrell i tomat eller en sunn type leverpostei, agurk, paprika eller tomat på toppen. Bruk motsatt pålegg av tidligere på dagen for vasriasjon og andre næringsstoffer.
Middag: Grønnsaker! Magert kjøtt. Suppe er veldig bra, lettere å fordøye og holder deg mett lenger. (Hvis den er hjemmelaget fra bunnen av ihvertfall.)
Kvelds: Smoothie av yoghurt og frosne bær, eller bare frukt.

Drikk mye vann mellom og til alle måltider!

Spiste som dette da jeg ville ha et sunnere kosthold, og merket på hele kroppen at det fungerte.
Brunost er ikke spesielt bra, du får i deg jern gjennom leverpostei også, uten alt sukkeret og ikke like kcal-innhold. (?)
Makrell i tomat gir deg omega 3 fordi den inneholder fet fisk (Makrell), er man ikke så flink til å spise fisk er det pålegget en god måte å få i seg nok på.
Fortsett å hold deg unna brød.
[:)]

Jeg ville spist 3-4 knekkiser pr måltid fremfor 1-2 ;) Og yoghurt

Hei

Gå inn på www.vektklubben.no - det er Grete Roedes vektklubb. Der er det gratis å lage seg en profil.

Der kan du legge inn maten du spiser, så ser du fort om du får i deg nok kalorier, og om du spiser nok frukt og grønt, og melkeprodukter [:)]

Jeg syntes det var lite med tanke på at du er gravid.
Da jeg gikk på Grethe Roede spiste jeg slik:

Frokost: 2 brødskiver med magert pålegg (skinke, mager ost, mager leverpostei e.l) Skummet melk
Mellommåltid: eple, youghurt, grønnsaker, ett glass juice e.l
Lunsj: samme som frokost, eller en salat. skummet melk
Mellommåltid, frukt eller ett knekkebrød med skinke (eller evt brunost)
Middag: magert kjøtt eller fisk med masse grønnsaker og litt potet eller pasta eller ris
kvelds: en frukt eller grønnsaker, evt ett knekkebrød

Drakk masse vann hele dagen. Masse sukker i juice, så man bør egentlig drikke max ett glass hver dag.

Gikk ned 0,5 - 1 kg hver uke på denne "dietten", så det er mindre kalorier enn det man skal ha i seg til vanlig.

Det er i hvertfall ikke for mye...
Kanskje heller litt lite.

Du skal ikke slanke deg når du er gravid, men det er jo greit å ha ett godt kosthold, med passelig med kalorier, så du ikke går for mye unødvendig opp.

Men det som egentlig er det viktigste i grunnen, er hvor mange kalorier du forbrenner... Om du tar inn flere kalorier enn du bruker, vil du gå opp...

Er du mye, middels eller lite aktiv i løpet av en dag??

Men en greit ting er å prøve å holde seg vekk fra brus, og ha minst mulig snop på hverdager i det minste. Og spise mange små måltider, i steden for få store.

Frokost 07
Mellom 09
Lunsj 11.30
mellom 14
Middag 16.30-17
Kvelds 19.30-20

Evt passe det ut så det passer litt bedre for deg, i forhold til når du står opp.
du bør begynne med frokost innen rimelig tid etter du står opp. For å få gang på forbrenningen.
Det at du spiser ofte, og ikke veldig store måltider, gjør at forbrenningen holdes oppe hele dagen.

Mellom måltidene bør bare være en frukt, grønnsak, yoghurt el. lignende.

Elisabeth

Jeg spiser, 1 eller 2 frukt, 1 eller 2 brødskiver og middag..... det er det jeg spiser om dagen[:-]

Jeg er for tiden på Evjeklinikken hvor vi lærer om sundt kosthold, dette er ikke slanking, men en livsstilsendring. Her spiser vi alt, men begrenser mengden. Jeg er gravid og har av erneringsfysiologene blitt anbefalt denne mengden mat:

Frokost: 2 brødskiver med valgt pålegg, gjerne noe magert /lett fremfor det mest usunne.
Mellommåltid: En yoghurt 0,0 eller 0,1% eller en banan, apelsin, eple, pære eller et knekkebrød med pålegg. Eller litt gulrot eller kålrot om man liker det. 5 om dagen er egentlig 3 grønnsaker og 2 frukt
Lunsj: to brødskiver med valgt pålegg, gjerne litt salat eller tomat og agurk som gjør det litt mer fyldig.
Mellommåltid: Som nevnt over
Middag: Hva man ønsker, unngå det feteste, halve tallerken med grønnsaker / salat, en fjerdedel med kjøtt eller hva man har til mat, så en fjerdedel med poteter/pasta/ris eller hva man har.
Mellommåltid: som nevnt over
Kveldsmat: to brødskiver med valgt pålegg.

Hvis man velger knekkebrød framfor to brødskiver bør man spise 3 knekkebrød for å få samme kcal inhold.
Kun ett glass appelsinjuice iløpet av dagen, to glass melk og ellers vann eller fun light. 1 egg opptil tre ganger i uke som ekstra til oversikten over.

I tillegg fikk jeg beskjed om at jeg ikke skulle gå ned i vekt, men heller holde meg stabil og iløpet av svangerskapet kun legge på meg opp mot 3 kg, har jo litt å ta av, men heller holde seg stabil. Er man slank vil man automatisk legge på seg graviditetens tyngde. Jeg skulle øke frokost og kvelds med en brødskive med pålegg som tilsvarer ca 150 kcal. Dette var nok inntil videre, man skal jo spise for to, men ikke som to- da blir man to.

Med hyppige måltider holder man blodsukkeret stabilt og slipper å få de største fysinger/ kick på søtt eller salt. Aktivitet er jo også viktig, men 30min -60 min om dagen med moderat intensitet skal være nok for å holde vekta stabil.

Dette er i allefall de råd jeg har fått fra erneringsfysiologen og fysioterapauten og legen her på evjeklinikken for å få et sunnest mulig svangerskap med lite vektøkning. Dette passer også for de slanke som de litt mer runde. Nå er ikke jeg VELDIG stor, men litt overvekt har jeg jo.

Dessuten: spiser du sundt 6 dager i uka, kan du stappe inn hva du vil den siste dagen ;) [:)]

ORIGINAL: bjlind

Jeg er for tiden på Evjeklinikken hvor vi lærer om sundt kosthold, dette er ikke slanking, men en livsstilsendring. Her spiser vi alt, men begrenser mengden. Jeg er gravid og har av erneringsfysiologene blitt anbefalt denne mengden mat:

Frokost: 2 brødskiver med valgt pålegg, gjerne noe magert /lett fremfor det mest usunne.
Mellommåltid: En yoghurt 0,0 eller 0,1% eller en banan, apelsin, eple, pære eller et knekkebrød med pålegg. Eller litt gulrot eller kålrot om man liker det. 5 om dagen er egentlig 3 grønnsaker og 2 frukt
Lunsj: to brødskiver med valgt pålegg, gjerne litt salat eller tomat og agurk som gjør det litt mer fyldig.
Mellommåltid: Som nevnt over
Middag: Hva man ønsker, unngå det feteste, halve tallerken med grønnsaker / salat, en fjerdedel med kjøtt eller hva man har til mat, så en fjerdedel med poteter/pasta/ris eller hva man har.
Mellommåltid: som nevnt over
Kveldsmat: to brødskiver med valgt pålegg.

Hvis man velger knekkebrød framfor to brødskiver bør man spise 3 knekkebrød for å få samme kcal inhold.
Kun ett glass appelsinjuice iløpet av dagen, to glass melk og ellers vann eller fun light. 1 egg opptil tre ganger i uke som ekstra til oversikten over.

I tillegg fikk jeg beskjed om at jeg ikke skulle gå ned i vekt, men heller holde meg stabil og iløpet av svangerskapet kun legge på meg opp mot 3 kg, har jo litt å ta av, men heller holde seg stabil. Er man slank vil man automatisk legge på seg graviditetens tyngde. Jeg skulle øke frokost og kvelds med en brødskive med pålegg som tilsvarer ca 150 kcal. Dette var nok inntil videre, man skal jo spise for to, men ikke som to- da blir man to.

Med hyppige måltider holder man blodsukkeret stabilt og slipper å få de største fysinger/ kick på søtt eller salt. Aktivitet er jo også viktig, men 30min -60 min om dagen med moderat intensitet skal være nok for å holde vekta stabil.

Dette er i allefall de råd jeg har fått fra erneringsfysiologen og fysioterapauten og legen her på evjeklinikken for å få et sunnest mulig svangerskap med lite vektøkning. Dette passer også for de slanke som de litt mer runde. Nå er ikke jeg VELDIG stor, men litt overvekt har jeg jo.

Dessuten: spiser du sundt 6 dager i uka, kan du stappe inn hva du vil den siste dagen ;) [:)]

Tusen takk for svar!!!! Jeg er sulten hele tida, så mange måltider er nå ikke noe problem. Er veldig fornøyd med å gå fra 1-2 måltider per dag til nå 5:-D Spiser mye grønt til middag når vi har det, men lite frukt. Må skjerpe meg der, men har så lite lyst på frukt[&:]

Er litt overvektig selv(har igjen litt over 10 kilo fra forrige svangerskap). Jeg VET at jeg ikke trenger å legge på meg så mye denne gangen, for ungen har nok å ta av for en stund, så satser på et godt kosthold.

Og ja: er viktig å kose seg litt med gode ting også! :) Her har vi litt kveldsgodis på fredag og lørdag....men spiser lite av det....rett og slett fordi jeg ikke har så lyst på søte ting for tida[:D] Og DET er jeg glad for!! Jeg er nemlig egentlig en GODTOMAN...hehe

ORIGINAL: Elisabeth1981

Det er i hvertfall ikke for mye...
Kanskje heller litt lite.

Du skal ikke slanke deg når du er gravid, men det er jo greit å ha ett godt kosthold, med passelig med kalorier, så du ikke går for mye unødvendig opp.

Men det som egentlig er det viktigste i grunnen, er hvor mange kalorier du forbrenner... Om du tar inn flere kalorier enn du bruker, vil du gå opp...

Er du mye, middels eller lite aktiv i løpet av en dag??

Men en greit ting er å prøve å holde seg vekk fra brus, og ha minst mulig snop på hverdager i det minste. Og spise mange små måltider, i steden for få store.

Frokost 07
Mellom 09
Lunsj 11.30
mellom 14
Middag 16.30-17
Kvelds 19.30-20

Evt passe det ut så det passer litt bedre for deg, i forhold til når du står opp.
du bør begynne med frokost innen rimelig tid etter du står opp. For å få gang på forbrenningen.
Det at du spiser ofte, og ikke veldig store måltider, gjør at forbrenningen holdes oppe hele dagen.

Mellom måltidene bør bare være en frukt, grønnsak, yoghurt el. lignende.

Elisabeth

Jeg prøver ikke å slanke meg:) Jeg trodde egntlig jeg spiste mye jeg! Er jo sulten hele tiden.
Grunnen til at jeg spiser knekkebrød er fordi jeg har så lyst på det, elsker å knase det. Kunne sikkert spist 4 knekkebrød til hvert måltid...namnam! Men holder det til maks 3[;)]
Jeg er lite aktiv ila en dag pga bekkenløsnigen. Men pga jeg har en ettåring så er jeg jo naturlig nok ikke i sofaen hele dagen heller. Er jo mye "løping" etter henne og sitter aldri stille i lengre tid når hun er våken og hjemme. Prøver å beege meg litt hver dag, men kan ikke gå turer og sånt.
Tusen takk for godt svar forresten:)

ORIGINAL: ~Roskva~

Hei

Gå inn på www.vektklubben.no - det er Grete Roedes vektklubb. Der er det gratis å lage seg en profil.

Der kan du legge inn maten du spiser, så ser du fort om du får i deg nok kalorier, og om du spiser nok frukt og grønt, og melkeprodukter [:)]

Takk for tips, skal sjekke dte ut!

Så greit ut det der[:)]
Men du bør få med tre melke produkter på en dag også[:)]

Hva om du bytter knekkebrød type?

Jeg likte bare brunost på husmann knekkebrødet, men når jeg spiser havre knekkebrød er allting godt[:)]

Ja drikk vann! Grape frukt er veldig vanndrivende[:)] men ikke overdriv[:)]

ORIGINAL: Myshild Bergsprekken

syns du spiser alt for lite jeg .. ikke mye kalorier der i grunn .. etterhvert vil det bare gjøre søtbehovet ditt større, for du spiser for lite.. bytt ut brunosten med noe annet, 3-4 knekkebrød til frokost og grønnsaker er viktig.. drikk mye vann ..

Signerer denne...Synes det høres veldig lite ut.

ORIGINAL: Bdancer

jeg synes det hørtes mye ut sånn mengdemessig...

MEN ikke minst for lite variert! spis heller grov brødskive med variert pålegg. ellers må du spise en stor og næringsrik middag om du skal ha i deg alle næringsstoffene du trenger.

Jeg syns også det høres mye ut skjønner du;)

Brekker meg av grov brødskive, og klarer ikke noe annet pålegg nå:(
Prøver å spise en grei porsjon med middag, men brekker meg hvis jeg spiser mer en en ganske liten porsjon

Back
Topp