Er det greit å true barnet med ris?

Du ville blirt iverasket over hvor mange av dagens foreldre som mener det er både straff og misshandling av deres barn [emoji23]

Haha tviler ikke [emoji28]

Men de er på en annen side veldig på å frata goder (nettbrett ol) som ikke har noe med ugjerningen å gjøre egentlig. Helt til de finner ut at å frata de nettbrettet bare straffer de selv fordi ungene ikke underholdes [emoji12]
 
Haha tviler ikke [emoji28]

Men de er på en annen side veldig på å frata goder (nettbrett ol) som ikke har noe med ugjerningen å gjøre egentlig. Helt til de finner ut at å frata de nettbrettet bare straffer de selv fordi ungene ikke underholdes [emoji12]

Huff ja, mange late konsekvenser ute og går egentlig, lett å klage på skolen/barnehagen men oppdragelsen hjemme er liksom ikke så farlig[emoji51]
 
Det blir for lettvint å si at det er fordi ikke bar blir straffet. Det handler om mange ting. Jeg synes bla det er mye fordi foreldrene ikke setter grenser i utgangspunktet og ikke snakker med barna. De barnehageansatte av den "eldre garde" synes foreldre generelt snakker for lite med barna sine, altså i forkant og forteller og forklarer og lærer de om livet. Ikke etter en ugjerning. Mange andre grunner spiller inn også.

Du bruker ordet straff konsekvent ser jeg[emoji849]
Du mener at de barna som får konsekvenser blir ikke snakket med, lært og forklart i forkant. Jeg mener at heldigvis det ene utelukker ikke det andre. Jeg snakker masse med barna mine jeg, forklarer og lærer de om livet. De får nok ikke bare straff som du så fint kaller det.
Men ingen vits å diskutere dette, vi blir nok aldri enig om det.
 
Du bruker ordet straff konsekvent ser jeg[emoji849]
Du mener at de barna som får konsekvenser blir ikke snakket med, lært og forklart i forkant. Jeg mener at heldigvis det ene utelukker ikke det andre. Jeg snakker masse med barna mine jeg, forklarer og lærer de om livet. De får nok ikke bare straff som du så fint kaller det.
Men ingen vits å diskutere dette, vi blir nok aldri enig om det.
Ja jeg bruker det ordet fordi jeg ikke synes det kan defineres som naturlig konsekvens, som jeg har forklart. Bare fordi man slutter å kalle det husarrest eller slutter å kalle det straff, så er det jo det samme.

Nei jeg regner ikke med at det ikke er noe snakk i tillegg. Men jeg er uenig med deg i at man MÅ gi en tøffere konsekvens, men det er tydeligvis ditt fasitsvar på oppdragelse. Så da er vi uenige om det
 
Nei jeg regner ikke med det. Men jeg er uenig med deg i at man MÅ gi en tøffere konsekvens, men det er tydeligvis ditt fasitsvar på oppdragelse. Så da er vi uenige om det

Jeg skrev at visse ting krever litt mer enn bare at man snakker litt med sine barn, at ja noen ganger så må det konsekvenser til. Jeg er her 100% enig med 2+1+1(noen ganger er vi det også;) ) og veldig glad mange skoler gjør det slik. Og du trenger ikke å bli spydig bare fordi vi er uenige ;)
 
Bare legger inn ett vink om at det er flott å diskutere og man trenger ikke være enige hele tiden. Men husk de første avsnittene i forumreglene om nettvett ;)

Vil også få påpeke at dere er bedre enn de fleste til å diskutere på nett ;)
 
Jeg skrev at visse ting krever litt mer enn bare at man snakker litt med sine barn, at ja noen ganger så må det konsekvenser til. Jeg er her 100% enig med 2+1+1(noen ganger er vi det også;) ) og veldig glad mange skoler gjør det slik. Og du trenger ikke å bli spydig bare fordi vi er uenige ;)

Spydig fordi jeg er uenig med deg? Javel...
 
"Men det er tydeligvis ditt fasitsvar på oppdragelse", den leste jeg som et spydig svar til meg. Selv om man er uenige så trenger man ikke å bli spydig eneste jeg mente med det :)

Det var slik jeg leste dine svar, på at man MÅ bruke slike metoder. Og det er jeg uenig i. Og jeg synes det er ironisk at du skriver at det finnes flere måter å oppdra barn på, samtidig som du skriver at man noen ganger MÅ man gi slike konsekvenser. Det var ikke ment for å være spydig, det var en oppsummering av hvordan jeg leser hva du mener om dette.
 
Gir dere husarrest til deres barn?

Jeg er oppvokst med husarrest, å tok ingen skade av det i alle fall :)
Her har det ikke vært nødvendig, men jeg vet om flere andre som har brukt det, og de barna er ikke skadet av det, men heller lært av det. dette er barn mellom 6-10 år da, ikke yngre enn det.
 
Her har det ikke vært nødvendig, men jeg vet om flere andre som har brukt det, og de barna er ikke skadet av det, men heller lært av det. dette er barn mellom 6-10 år da, ikke yngre enn det.

Ja de må vel være gammel nok til å forstå hva husarrest egentlig er
 
Gir dere husarrest til deres barn?

Jeg er oppvokst med husarrest, å tok ingen skade av det i alle fall :)

Nei, ikke slik man kjenner husarrest fra "gamle dager" ihvertfall, da tenker jeg på å måtte være inne etter skolen i alt fra 1-4 uker. Det ser jeg ingen vits i å gi.

Hva skal det gjøre godt for?

Men, det skal sies at jeg gir lignende konsekvenser til mine barn, kan jo ta noen eksempler, min største kom hjem 20min for sent i går, vi tok en prat om hvorfor vi har slike regler og tider, så i dag må hun være hjemme 1 time tidligere enn i går, rett og slett fordi hun må vise at vi kan stole på at hun følger tiden om hun skal få være ute senere. Da føler jeg konsekvensen matchet "lovbruddet" (i mangel på andre ord[emoji23]) hadde jeg gitt henne husarrest i 1 uke hadde det kun ført til irritasjon hos henne og dermed laget dårlig stemning for oss alle, det ønsker vi jo ikke[emoji5] en annen situasjon som skjedde tidligere denne uken, frøkna og en kompis gikk ut i bassenget før vi voksne hadde kommet ut for å passe på, da fikk de ikke bruke bassenget resten av den dagen, føler ikke husarrest hadde funka der heller[emoji51] hun er forresten 9[emoji106]
 
Nei, ikke slik man kjenner husarrest fra "gamle dager" ihvertfall, da tenker jeg på å måtte være inne etter skolen i alt fra 1-4 uker. Det ser jeg ingen vits i å gi.

Hva skal det gjøre godt for?

Men, det skal sies at jeg gir lignende konsekvenser til mine barn, kan jo ta noen eksempler, min største kom hjem 20min for sent i går, vi tok en prat om hvorfor vi har slike regler og tider, så i dag må hun være hjemme 1 time tidligere enn i går, rett og slett fordi hun må vise at vi kan stole på at hun følger tiden om hun skal få være ute senere. Da føler jeg konsekvensen matchet "lovbruddet" (i mangel på andre ord[emoji23]) hadde jeg gitt henne husarrest i 1 uke hadde det kun ført til irritasjon hos henne og dermed laget dårlig stemning for oss alle, det ønsker vi jo ikke[emoji5] en annen situasjon som skjedde tidligere denne uken, frøkna og en kompis gikk ut i bassenget før vi voksne hadde kommet ut for å passe på, da fikk de ikke bruke bassenget resten av den dagen, føler ikke husarrest hadde funka der heller[emoji51] hun er forresten 9[emoji106]
Sånn gjør vi det også, og på mine funker dette helt greitt, dette er læring i praksis etter min mening.
 
Sånn gjør vi det også, og på mine funker dette helt greitt, dette er læring i praksis etter min mening.

Funker her og, de vet reglene og de vet det blir konsekvenser av å bryte de. Ja dette vil jeg også si er læring i praksis, føler heller ikke det kan sammenlignes med straff
 
Gir dere husarrest til deres barn?

Jeg er oppvokst med husarrest, å tok ingen skade av det i alle fall :)

Tror heller ikke husarrest er noe man tar skade av, fikk det noen ganger som barn. Men hos oss er det liten vits, for det er ingen andre her å leke med uansett, så hun er sjelden ute når vi bare er hjemme. Men nettopp her om dagen sendte jeg henne på rommet som "straff", og oppnådde akkurat det jeg ønsket: at hun ble tvunget til å finne på noe. Jeg fjerner også privilegiumet som heter ipad, hvis hun bryter regler. Jeg syns det er vinn-vinn, hvor feil andre enn måte føle at det er fordi det ikke er en direkte konsekvens.

Hun er 8 da, og fullt i stand til å forstå hvorfor hun ble straffet.
At vi bruker inndragning av privilegier og den slags, betyr heller ikke at vi ikke prater om regelbruddet, implementerer regler før de brytes, advarer eller lærer barnet empati.
 
Nei, ikke slik man kjenner husarrest fra "gamle dager" ihvertfall, da tenker jeg på å måtte være inne etter skolen i alt fra 1-4 uker. Det ser jeg ingen vits i å gi.

Hva skal det gjøre godt for?

Men, det skal sies at jeg gir lignende konsekvenser til mine barn, kan jo ta noen eksempler, min største kom hjem 20min for sent i går, vi tok en prat om hvorfor vi har slike regler og tider, så i dag må hun være hjemme 1 time tidligere enn i går, rett og slett fordi hun må vise at vi kan stole på at hun følger tiden om hun skal få være ute senere. Da føler jeg konsekvensen matchet "lovbruddet" (i mangel på andre ord[emoji23]) hadde jeg gitt henne husarrest i 1 uke hadde det kun ført til irritasjon hos henne og dermed laget dårlig stemning for oss alle, det ønsker vi jo ikke[emoji5] en annen situasjon som skjedde tidligere denne uken, frøkna og en kompis gikk ut i bassenget før vi voksne hadde kommet ut for å passe på, da fikk de ikke bruke bassenget resten av den dagen, føler ikke husarrest hadde funka der heller[emoji51] hun er forresten 9[emoji106]

Ja det blir jo naturlig konsekvens og man må tilpasse frihet ut i fra barnets modenhet til å ta ansvar selv osv.
 
Gir dere husarrest til deres barn?

Jeg er oppvokst med husarrest, å tok ingen skade av det i alle fall :)

Fikk det ett par ganger som tenåring, men tror foreldrene mine fort så at det ikke hadde noen hensikt. Jeg kommer nok ikke til å praktisere det.
 
Back
Topp