Er det greit å true barnet med ris?

Ikke greit, nei, men jeg syns at det er greit å "true" med husarrest med egne barn hvis en bruker det som konsekvens og barna forstår sammenhengen.
 
Nei. Tomme trusler er generelt ikke greit og hvertfall ikke når det er andres barn..
 
Det er forbudt ved norsk lov å true om vold eller skremme. Så nei det er selvfølgelig ikke greit.

Legg et utdrag fra loven i postkassen hennes ;)
 
Omg... nytt innlegg med fasitsvar[emoji51]
For du mener det ikke er en fasit på dette? At noen ganger er det greit å true andres barn med ris??? Det er jo faktisk forbudt med lov så jeg ser ikke hvilke grunner du skulle ha til å mene at "nei" ikke er det eneste svaret.

Men du liker jo tydeligvis ikke at alle er enige om enkelte ting?
 
For du mener det ikke er en fasit på dette? At noen ganger er det greit å true andres barn med ris??? Det er jo faktisk forbudt med lov så jeg ser ikke hvilke grunner du skulle ha til å mene at "nei" ikke er det eneste svaret.

Men du liker jo tydeligvis ikke at alle er enige om enkelte ting?

Tror ikke du helt forstår hva jeg mener.

Hvorfor spørre når det sier seg selv. Altså, man spør ikke om det er lov å drepe? Eller lov å voldta, visse ting er det fasit på, hvorfor skal man da ha slike innlegg? Man venter jo bare på at en skal svare noe annet også er hylekoret i gang.
 
Tror ikke du helt forstår hva jeg mener.

Hvorfor spørre når det sier seg selv. Altså, man spør ikke om det er lov å drepe? Eller lov å voldta, visse ting er det fasit på, hvorfor skal man da ha slike innlegg? Man venter jo bare på at en skal svare noe annet også er hylekoret i gang.
Ok. Da misforsto jeg sarkasmen din denne gangen, godt det.

Det har bare vært litt for mange sånne tråder som faktisk har "fasit" hvor det å mene fasiten er "mammapoliti" og "politisk korrekt bullshit" Ifølge noen i det siste.
 
Ok. Da misforsto jeg sarkasmen din denne gangen, godt det.

Det har bare vært litt for mange sånne tråder som faktisk har "fasit" hvor det å mene fasiten er "mammapoliti" og "politisk korrekt bullshit" Ifølge noen i det siste.

Altså, det finnes jo difuse tråder der man kan diskutere både mening og i hvilken grad man tenker handlingen. Men, altså vold og trusler er rimelig godt kjent i norsk lov, føler det blir å vente på en "stakkar" som tolker feil og svarer en annen vei enn resten, så er diskusjonen i gang, en helt unødvendig diskusjon.
 
Hva synes du om å true nabobarna med ris viss de ikke oppfører seg?
Synes dere generelt det er greit å trur barna med å send de til Trollskolen, husarrest og ris?

Har ei i nabolaget som tror hennes egne barn er englebarn i forhold til alle de andre barna i gaten.

Nei, det er ikke greit. Trusler funker i "beste" fall mot sin hensikt.
Hvordan ville du følt det om en voksenperson truet deg med juling om du ikke oppførte deg slik den personen forventet?

Hva har denne damen eller hennes barn med å true noen å gjøre?
 
Off nei, syns aldri det er greit å true barn med sånt :(
 
Trusler er ikke greit. Men kan informere om konsekvenser av fortsatt dårlig oppførsel, og om man praktiserer husarrest er detvel innenfor. Kommer aldri med noe vi ikke vil gjennomføre, og poenget er jo ikke frykt, men at barna skal lære at valgene de tar har konsekvenser. Ergo utelukkes ris både fordi det er ulovlig, målet er ikke å skremme barnet, og vi hadde aldri gjennomført.

Trollskolen? Aldri hørt om?

Trollskolen er der trollungene blir sendt til :)
Den fikk jeg høre ofte når jeg var liten (var en liten rampunge).
 
Stusset bare på at husarrest blir sammenlignet med ris? Trollskolen vet jeg ikke hva er?:)
Jeg kan bruke ordet husarrest jeg, høres litt mer ut en at nå må du bli inne [emoji23]Men det har vel skjedd engang eller noe [emoji38]

Trollskolen er der alle trollungene blir sendt til :)
Altså rampungene.
 
Haha, den var ny for meg i alle fall. :p

Husker alle vi gate fikk beskjed om at vi ble sendt til trollskolen viss vi ikke oppførte oss :)

Jeg personlig pakket kofferten i sinne å satte meg på fortauet å ventet på bussen til Trollskolen, det var da min mor måtte fortelle at det var ingen plass som het Trollskolen :p
 
Trusler er ikke greit. Men kan informere om konsekvenser av fortsatt dårlig oppførsel, og om man praktiserer husarrest er detvel innenfor. Kommer aldri med noe vi ikke vil gjennomføre, og poenget er jo ikke frykt, men at barna skal lære at valgene de tar har konsekvenser. Ergo utelukkes ris både fordi det er ulovlig, målet er ikke å skremme barnet, og vi hadde aldri gjennomført.

Trollskolen? Aldri hørt om?

Er husarrest vold da?
Helt i mot å true barna med ris, men gjør mine barn noe ute som ikke er greit, så må de bli inne.
Ser ikke på det som vold :)

Nei husarrest (i begrenset tid) er ikke vold. Det er forskjell på å true med ris (og å gi ris) og å advare mot at dersom de ikke hører etter må de være inne.

Ikke greit, nei, men jeg syns at det er greit å "true" med husarrest med egne barn hvis en bruker det som konsekvens og barna forstår sammenhengen.

Husarrest og ris er to forskjellige ting. Det ene er å true med vold og det andre er å true med straff.


Nå er det ikke lov å true noen i det hele tatt egentlig. Men forskjellen er vel skremmende trusler og forklaring av konsekvens.

Selv ser jeg ikke poenget med straff i barneoppdragelse. Det undergraver jo læring i konsekvenstenkning og forsterker egosentrismen barna har. Jeg forklarer barna hva som er den naturlige konsekvensen av en handling. Jeg ønsker å lære barna hvorfor man feks ikke skal slå/stjele/lyve osv. Ikke fordi da får man husarrest. Feks jeg velger jo å ikke stjele andres eiendom fordi jeg vet det er uetisk og jeg vet hvilke konsekvenser det har for den som eier det, ikke fordi jeg kan komme i fengsel.
 
Trusler er ikke greit. Men kan informere om konsekvenser av fortsatt dårlig oppførsel, og om man praktiserer husarrest er detvel innenfor. Kommer aldri med noe vi ikke vil gjennomføre, og poenget er jo ikke frykt, men at barna skal lære at valgene de tar har konsekvenser. Ergo utelukkes ris både fordi det er ulovlig, målet er ikke å skremme barnet, og vi hadde aldri gjennomført.

Trollskolen? Aldri hørt om?

Er husarrest vold da?
Helt i mot å true barna med ris, men gjør mine barn noe ute som ikke er greit, så må de bli inne.
Ser ikke på det som vold :)

Nei husarrest (i begrenset tid) er ikke vold. Det er forskjell på å true med ris (og å gi ris) og å advare mot at dersom de ikke hører etter må de være inne.

Ikke greit, nei, men jeg syns at det er greit å "true" med husarrest med egne barn hvis en bruker det som konsekvens og barna forstår sammenhengen.

Husarrest og ris er to forskjellige ting. Det ene er å true med vold og det andre er å true med straff.


Nå er det ikke lov å true noen i det hele tatt egentlig. Men forskjellen er vel skremmende trusler og forklaring av konsekvens.

Selv ser jeg ikke poenget med straff i barneoppdragelse. Det undergraver jo læring i konsekvenstenkning og forsterker egosentrismen barna har. Jeg forklarer barna hva som er den naturlige konsekvensen av en handling. Jeg ønsker å lære barna hvorfor man feks ikke skal slå/stjele/lyve osv. Ikke fordi da får man husarrest. Feks jeg velger jo å ikke stjele andres eiendom fordi jeg vet det er uetisk og jeg vet hvilke konsekvenser det har for den som eier det, ikke fordi jeg kan komme i fengsel.
 
Nei:banghead:
Hørtes veldig utdatert ut..
 
Back
Topp