Er det gluten i maltextrakt?

Snaffen87

Glad i forumet
Hørte ei på barselgruppa sa det idag, men det står ikke noe på glasset.. Noen her som vet?

Sander har som noen kanskje har fått med seg, hvit bæsj.. Legen mente han ikke kunne ha cøliaki siden han ikke har fått noe annet enn mme, måtte gluten til hvis han skulle reagert på det og det var det ikke i mme. Men om det er det i maltextrakt kan han vel reagere [&:]

Kutta ut hele malten nå, siden den ikke hjelper, og bæsjen begynner såvidt og bli lysgul igjen..

Må bare høre om flere vet om det er gluten i det, før jeg tar det opp på helsestasjonen i morgen..

ORIGINAL: Sisko

Ja, tror det er det.. Fikk i hvertfall beskjed om å følge nøye med når vi begynte å bruke det.. For barn som kan reagere på gluten, vil reagere på maltekstrakt..

Tror legen min er litt sløv jeg... [8D] Han spurte om jeg hadde prøvd å gi han malt for hard mage.. [&:] Håper det bare er tilfeldig at det er bedring etter jeg slutta med malten, men jeg skal si ifra i morgen[:-]

Det er gluten i malt ja! Men finnes visstnok en type uten - ifølge min søster selger de den på litt større dagligvarebutikker. Vil tro den da er merket med glutenfri. 

På HS i Elverum henger det plakat om at man ikke skal gi maltekstrakt til barn under 6 mnd. Jeg bøe veldig usikker så jeg sendte mail til levrandøren av maltekstrakt og fikk dette svaret:

Tusen takk for at du tok kontakt med oss vedr. maltekstrakten. Jeg skjønner med det jeg fant ut, at det har oppstått mye forvirring rundt bruken av produktet.

Jeg har fulgt opp saken og kontaktet helsestasjonen, og fikk høre at de hadde fått denne informasjonen fra nyfødtavdelingen på sykehuset i Elverum. Da jeg kontaktet disse, fikk jeg beskjed om at de hadde lest dette i Spebarnsboken.

Jeg slo opp i boken, og ser at Kåre E. Danielsen har en artikkel ”Hjemreise med et for tidlig født barn” s 75-77. På s 76 står det som de sa på sykehuset, at maltekstrakt ikke skal benyttes av barn under 6 måneder. På side 77 er vår annonse.

Jeg snakket med Gry Hay i Helsedirektoratet tlf. 24163945. Hun har også skrevet artikler for Spebarnsboken og har skrevet i heftet: ”Anbefalinger for spedbarnsernæring” for Statens råd for ernæring og fysisk aktivitet. Hun sier at det anbefales en gradvis introdusering av gluten for spebarn, og mener derfor at maltekstrakt er et utmerket produkt. Hun kunne ikke se at det skulle være noen begrensninger på alder.

Moss Maltekstrakt inneholder svært lite gluten; kun >500 ppm. Det er derfor ingen hold i at vårt produkt ikke kan brukes av spebarn med mageproblemer.

Hun skulle ta kontakt med Spebarnsboken og med artikkelforfatteren for oppklaring.

Produktet i seg selv inneholder svært lite gluten.

Det anbefales gradvis tilvenning av gluten.

Godkjent av helsedirektoratet.

Jeg håper det var litt oppklarende.

Tusen takk for at du hjalp til med denne oppklaringen.

Med vennlig hilsen
Hilde Hantveit
Kategorisjef
Tlf +47 913 48 282
www.jensenco.no

Back
Topp