Er det fortsatt lov med bag i bil?

*Gullungene*

Forumet er livet
Er det fortsatt lov å kjøre med bag i bil (i stede for bilsete) eller
er det ikke lov?

er ikke sikker men er vel kansje lov me sikkerhetsnett men hvor Sikkert er det..

ville heller kjøpt sånn bilbag som er beregnet på bil

Desverre er det lov enda, men ikke anbefalt av trygg trafikk

Det er vel lov, men ikke anbefalt her til lands.
I Sverige er det ulovlig etter hva jeg har lest...

Jeg har hørt så mye forskjellig.
Først fikk jeg høre at det skulle bli forbudt i Norge (da jeg fikk nr.1 i 2006)
Vi hadde da ikke bil, men valgte allikevel å kjøpe bilsete for turer med andre,
siden "de" sa det skulle bli forbudt i Norge.
Men nå virker det allikevel som om det er lov, men det diskuteres hvor sikkert dette
er. Hører både og, så er det noen som vet sikkert? Altså, er det gjort tester osv?

Grunnen til at jeg spør, er at vi skal kjøre på natten fra Oslo - Tr.lag i sommer.
Sønnen vår erd da 5mnd, men synes det blir langt å sitte i vanlig bilstol.
DERSOM det er forsvarlig og anbefalt med bag, så hadde jo det vært glimrende,
men vil ikke det dersom det utgjør en stor risiko, selvfølgelig.

Blir glad for svar =)

på youtube kan du se på kolisjoner md forskjellige typer barnesikring.
barn i bag hadde jeg ALDRI kjørt md.......!!!![:@]

Trur ikke det e så smart.. og kanskje han ikke vil ligge så mye heller.. Syns du ska bruke bilsete [:)]

ORIGINAL: Lois Lane

Desverre er det lov enda, men ikke anbefalt av trygg trafikk

når du har sett dei filmene, så vil du ikkje ha gutten liggende i en sånn[:)]  eg hadde julie i en sånn første langturen me var på,men ALDRI igjen[:)]  det som blir sagt no er at så lenge barnet sover,så er det ikkje noe som plager og da kan en bare la dei sove[:)] gjelder vell nye seter da[:)]

ORIGINAL: *Gullungene*

Men nå virker det allikevel som om det er lov, men det diskuteres hvor sikkert dette
er. Hører både og, så er det noen som vet sikkert? Altså, er det gjort tester osv?

Grunnen til at jeg spør, er at vi skal kjøre på natten fra Oslo - Tr.lag i sommer.

Blir glad for svar =)

eg hadde aldri gjort det.
du kan jo tenke deg hva som skjer i en evt kollisjon når barnet ligger bare i en bag

Det jeg fikk vite av en som selger barneutstyr, er at bilbaggene KUN er testet ved front - og "bak" kolisjon, og de har da gjort det greit. MEN om bilen blir påkjørt i siden, vil barnet blir trykt sammen som ett trekkspill (sier seg jo selv). Hvorfor det ikke er blitt testet ved evt sidekolisjon i Norge, aner jeg ikke. Uansett vil jo barnet bli lsngt rundt i baggen siden det ikke er festet skikkelig. Har forresten vært ulovlig i USA i mange mange år.

Han jeg snakket med, har jobbet på Haukeland sykehus, og har sett hvordan det kan gå om barn ikke er sikret skikkelig i bil, så han nektet å selge baggnett i sin butikk.

ORIGINAL: LisskaOgRampen

Trur ikke det e så smart.. og kanskje han ikke vil ligge så mye heller.. Syns du ska bruke bilsete [:)]

Skal helt klart bruke sete, dersom det ikke er forsvarlig med bag [:)][:)]

ORIGINAL: Bdancer

Blir glad for svar =)

synes også det er alt for lenge å sitte i en bilstol!! men han er alt for stor til å ligge i bag synes jeg, vektmessig. Det er lov men ikke anbefalt...heller frarådet sikkerhetsmessig. Ville heller kjørt på dagen og tatt pauser jeg. Eller enda bedre: tatt tog (eller fly)[;)]

Skal ikke kjøre hele veien :)
Deler opp i 2 dager :)
Går helt sikkert fint i stol, tenkte bare han sov bedre i bag.
Derfor jeg hørte ang bag (han bruker fortsatt den i vogna)
Men da er det slik jeg trodde, at det ikke er forsvarlig :)
So no problem, da blir det bilstol [:)][:)]
Bare det beste er godt nok for lille prinsen [;)]

ORIGINAL: LisskaOgRampen

Skal helt klart bruke sete, dersom det ikke er forsvarlig med bag [:)][:)]

Vet at taxia bruke det hvis dæm ska hente små babya. Men bare hvis de har sikkerhetsnett.. men ikke alle som like det. [&:]

ORIGINAL: Bdancer

Blir glad for svar =)

synes også det er alt for lenge å sitte i en bilstol!! men han er alt for stor til å ligge i bag synes jeg, vektmessig. Det er lov men ikke anbefalt...heller frarådet sikkerhetsmessig. Ville heller kjørt på dagen og tatt pauser jeg. Eller enda bedre: tatt tog (eller fly)[;)]

Skal ikke kjøre hele veien :)
Deler opp i 2 dager :)
Går helt sikkert fint i stol, tenkte bare han sov bedre i bag.
Derfor jeg hørte ang bag (han bruker fortsatt den i vogna)
Men da er det slik jeg trodde, at det ikke er forsvarlig :)
So no problem, da blir det bilstol [:)][:)]
Bare det beste er godt nok for lille prinsen [;)]

De sover like bra i stol som i bag, iallefall min erfaring. Har kjørt mange, lange mil med mini, kjørte f.eks. Bergen - Oslo da han var knappe 3 mndr, han "satt" (sitter jo ikke så mye i babystolen, ligger jo mer enn sitter) i stolen da og det gikk fint. Det er heller ikke noe galt i det i følge fysioterapeuter. Kjørte på dagtid da og tok noen pauser. Da han var rundt 6 mndr kjørte jeg samme turen, hjemover kjørte jeg om kvelden/natta og han sov hele veien. Hadde et stopp på kvelden da for at han skulle spise, men resten av veien sov han altså.

dagen stola e så bra at ungen vil sitte behageli å søve godt i den
anbefale på d sterkaste at du ALDRI bruke bag, greit nok man kan tenke sæ t kanskje e meir behageli før ungen men sikkerhetsmessi så hadde iallefall æ aldri tatt sjansen, er ju minimum beskytta der oppi

Blir glad for svar =)

vi og gjor d på lange tura... fordi d ikkje va anbefalt å sitte lenge i en bilstol... men da va i ikkje opplyst i d heile tatt!! da hadde i ikkje begynt å henge her enda[8D][8D] så hadde i visst d i veit no, så hadde i aldri i verden gjort d!! har så sykt dårlig samvittighet for at vi faktisk gjor d, hvertfall etter å ha sett den videoen... men vi trudde jo at d va "vanlig" for andre gjor d...så i hadde ikkje gjort d, da hadde i heller bare tatt fleire pausa... og hvis han e 5 mnd, så ska d vel gå bra?

Desverre er det nok det.. Men ikke så mye lengre, forhåpentligvis. [&o] Et bagnett beskytter ungen fra å fly rundt i bilen og skade dere i kollisjon, det beskytter ikke barnet. Gå inn her og les info og evt. se video av test av bagnett: www.sikringavbarnibil.blogspot.com

ORIGINAL: snikende ullteppe

dagen stola e så bra at ungen vil sitte behageli å søve godt i den
anbefale på d sterkaste at du ALDRI bruke bag, greit nok man kan tenke sæ t kanskje e meir behageli før ungen men sikkerhetsmessi så hadde iallefall æ aldri tatt sjansen, er ju minimum beskytta der oppi

Sign!!
Bagene er på langt nær like sikker som en bakovervendt bilstol. Hadde aldri brukt bag på min unge med mindre det er medisinske årsaker til det.
Setene i dag er så gode at de lider neppe noe nød. Skal selv kjøre bortimot 450 mil i sommer, tur-retur. Skal ha ungene mine i bilstol. Den minste er litt yngre enn din minste..
Men vi blir å stoppe når det passer ungene. Har lagt opp til at vi ikke skal kjøre mer enn 6 timer om dagen og ha masse pauser og selfølgelig noen stopp som går over flere dager.

Back
Topp