Er det flere premature foreldre der ute?

FruNymoen

Flørter med forumet
September 2009 fødte jeg min vakre sønn, 3,5 måned for tidlig... Uke 24+6. Vi bodde 7 måneder på sykehus, men ved ikke noe mindre enn et mirakel er han i dag en frisk, rask og svært aktiv gutt. Nå fyller snart gullet 2 år, å vi har akkurat funnet ut at vi skal ha en liten baby til, i begynnelsen av mars 2012. Ikke planlagt, men en svært gledelig nyhet :)

Er det flere premature foreldre der ute? Både gravide og ikke gravide :)

Jegt har en prematur jente. ikke like mye som du. Min jente er født 6 uker før tiden. Lå 2,5 uke på sykehus før vi kom hjem. Hun har vært frisk hele tiden, men litt liten av vekst.

Jegt har en prematur jente. ikke like mye som du. Min jente er født 6 uker før tiden. Lå 2,5 uke på sykehus før vi kom hjem. Hun har vært frisk hele tiden, men litt liten av vekst.

Vi har ei som nå er 4år som er prematur ikke så mye som din men 6uker før termin her
her så var vi nok ekstremt heldige vi fik lov å dra hjem etter 5dager, så lenge vi kom til fast veieng annen hverdag
Ho er nå 4år,men slitter en del med astma og alergi, ska til utredning for epelepsi nå, vi har i tilleg fått utsatt skolestarten hennes 1år,så ho ikke behøver å starte før høsten 2013,
Men ho er en blid og fornløyd jente som elsker å leke ute og å være i barnehagen, mange sier det at de ikke ser prematur tegnene på henne i det helle tatt

FruNymoen skrev:
September 2009 fødte jeg min vakre sønn, 3,5 måned for tidlig... Uke 24+6. Vi bodde 7 måneder på sykehus, men ved ikke noe mindre enn et mirakel er han i dag en frisk, rask og svært aktiv gutt. Nå fyller snart gullet 2 år, å vi har akkurat funnet ut at vi skal ha en liten baby til, i begynnelsen av mars 2012. Ikke planlagt, men en svært gledelig nyhet :)

hei hei :) :) jeg er en prematur mor... :) min sønn er født i september 09 i uke 23+6..... :) gratulerer med ny spire da :) 

Nå skulle jeg inn hit og svare, for jeg er født seks uker ca før termin... Og er en prematur forelder. 

Begge mine barn er litt premature. Eldste er født i uke 33+0 og minste i uke 34+6. Men har ingen erfaring med så prematur som du har fått.

Tusen takk for veldig mange fine svar, var noen som virkelig nådde meg langt inni hjertet...

Ja jeg syns nok det er skummelt. Vi bodde så lenge på sykehus, å kjempet så lenge for sønnen vår, å jeg er så redd for at det skal skje igjen... Sønnen vår er en liten mirakel unge, vekstmessig er han nå nesten midt på kurven for normalt fødte barn, han krabbet og gikk tidlig, har en utrolig fin motorikk, å gjør omtrent alt andre barn på hans egen alder gjør. Det eneste han henger litt etter på er språket, fordi at han hadde track (pustehull) i halsen i nesten et år, å da får de ikke brukt stemmen. Men han har akkurat begynt å sette sammen ord, så jeg er veldig stolt :) Men, det bor en frykt i meg for at det skal skje igjen....

mirakelimage skrev:

FruNymoen skrev:

hei hei :) :) jeg er en prematur mor... :) min sønn er født i september 09 i uke 23+6..... :) gratulerer med ny spire da :) 

Når jeg leste dette innlegget kjente jeg tårene kom... Av det å vite at du ikke er alene der ute...

Har en gutt født i uke 32, så ikke så tidlig som ditt mirakel. Vi var 5 uker på sykehus, og synes det var vanskelig nok, så jeg tar av meg hatten for deg!

Håkon var 1704 gram når han ble født, og nå (snart 6 mnd etter) nærmer han seg 8 kg :-)

mirakelbarn skrev:
Hva var årsaken til at førstemann kom tidlig?

skjønner godt at du er redd. jeg hadde ikke klart å slappe av selv, tror jeg.
veldig kjedelig å ha fått prematurt med første, for da blir det liksom vanskeligere å være "ferdig", vil jo gjerne ha søsken til lillegutt!

Det var en del diskusjon, å de klarte egentlig aldri å finne noen sikker grunn. Det var en infeksjon der, men de vet ikke om det er grunnen. Jeg var også veldig stressa den tiden, å i tillegg ble jeg og samboeren behandlet for svineinfluensa. Det viste seg at vi ikke hadde det, men jeg måtte ta medisinen. I tillegg spiste jeg blåskjell, å fikk blåskjell forgiftning bare halv annen uke i forveien... Var så skummelt når det skjedde, sto en sånn vannblære ut av fødsels veien... Var helt grusomt, ble flydd i helikopter til Ullevåll..

lumina skrev:
Har en gutt født i uke 32, så ikke så tidlig som ditt mirakel. Vi var 5 uker på sykehus, og synes det var vanskelig nok, så jeg tar av meg hatten for deg!

Håkon var 1704 gram når han ble født, og nå (snart 6 mnd etter) nærmer han seg 8 kg :-)

7 måneder er lenge, å en tid ble jeg ganske syk... De er fantastisk med barna, men de glemmer dessverre foreldrene :(

lumina skrev:

7 måneder er lenge, å en tid ble jeg ganske syk... De er fantastisk med barna, men de glemmer dessverre foreldrene :(

Gratulerer med baby i magen :)

Har ei jente som ble født november 2009 - 7uker før termin + gastroschise og komplikasjoner.. Til sammen 8måneder på sykehus og er bra lei! Men her går det også veldig bra nå, endelig :D
Frykten for at alt skal skje igjen med en evt. nummer 2 er der, derfor er jeg usikker på om jeg vil prøve på en til.. Man får kvoten sin av sykehus,,,

Godt at det går så bra med gutten deres :D

Jeg har en gutt som er født i uke 31+2, så det kan noen ikke sammenlignes med hva du har gått igjennom, men litt av følelsen kjenner jeg jo til. For vår del gikk det over all forventning. Ingen komplikasjoner i de thele tatt. Pustet selv fra dag 1 (hadde cpap første døgnet), var ute av kuvøse etter en uke og fikk reise hjem etter nesten 4 uker.. Han var 1520 gram og 38 cm da han var født, nå er han 2 år og 2 mnd gammel og en liten plugg på litt over 90 cm og ca 14-15 kg.. Ingen kan gjette at han ble født 9 uker for tidlig.. Men dagene på sykehuset og omstedighetene rundt fødselen vil alltid følge meg.. Det var en tøff tid, selv om alt gikk veldig fint;D

Que skrev:
Jeg har en gutt som er født i uke 31+2, så det kan noen ikke sammenlignes med hva du har gått igjennom, men litt av følelsen kjenner jeg jo til. For vår del gikk det over all forventning. Ingen komplikasjoner i de thele tatt. Pustet selv fra dag 1 (hadde cpap første døgnet), var ute av kuvøse etter en uke og fikk reise hjem etter nesten 4 uker.. Han var 1520 gram og 38 cm da han var født, nå er han 2 år og 2 mnd gammel og en liten plugg på litt over 90 cm og ca 14-15 kg.. Ingen kan gjette at han ble født 9 uker for tidlig.. Men dagene på sykehuset og omstedighetene rundt fødselen vil alltid følge meg.. Det var en tøff tid, selv om alt gikk veldig fint;D

Så godt å høre at det går bra med sønnen din :) Lars-Emil var 30 cm lang, å veide 670 gram, utrolig liten.. Takker høyere makter for at vi er der vi er i dag...

LittleMonkey skrev:
Gratulerer med baby i magen :)

Har ei jente som ble født november 2009 - 7uker før termin + gastroschise og komplikasjoner.. Til sammen 8måneder på sykehus og er bra lei! Men her går det også veldig bra nå, endelig :D
Frykten for at alt skal skje igjen med en evt. nummer 2 er der, derfor er jeg usikker på om jeg vil prøve på en til.. Man får kvoten sin av sykehus,,,

Godt at det går så bra med gutten deres :D

Ja da vet dere jo alt om hvordan det er å bo lenge på sykehus :( Er ikke mye moro.... Huff :( Forstår enormt godt frykten for å ville prøve igjen..

*Meya* skrev:
Nå skulle jeg inn hit og svare, for jeg er født seks uker ca før termin... Og er en prematur forelder. 

*fnise*

Gratulerer med ny spire.
Så fint å lese om hvor fint det har gått. Oj, tenk 7 md'er på sykehus da...

Selv er jeg en prematurmamma til min sønn(5) som ble født i uke 27. Vi lå bare på sykehus i 3 md vi.
Han måtte ut med ks pga alvorlig svangerskapsforgiftning og Hellp. Vi holdt på å dø pga legen på sykehuset ikke trodde på meg da jeg fortalte hva jeg trodde det var. Men kom til et annet bedre sykehus dagen etter, hvor de tok meg på alvor og reddet livene våre.
Han har hele tiden vært unormalt sterk og frisk, og har kun vært litt sent utviklet motorisk - men det tok han igjen i løpet av kort tid.
Nå tror folk han er eldre enn det han er, og det er litt rart mtp hvor liten han alltid har vært vært.
Hans eneste mèn, er at han er litt overivrig og oversosial, noe vi ble advart for allerede da han var baby. Eller kan man ikke ane at han ble født for tidlig.

FruNymoen skrev:
Tusen takk for veldig mange fine svar, var noen som virkelig nådde meg langt inni hjertet...

Ja jeg syns nok det er skummelt. Vi bodde så lenge på sykehus, å kjempet så lenge for sønnen vår, å jeg er så redd for at det skal skje igjen... Sønnen vår er en liten mirakel unge, vekstmessig er han nå nesten midt på kurven for normalt fødte barn, han krabbet og gikk tidlig, har en utrolig fin motorikk, å gjør omtrent alt andre barn på hans egen alder gjør. Det eneste han henger litt etter på er språket, fordi at han hadde track (pustehull) i halsen i nesten et år, å da får de ikke brukt stemmen. Men han har akkurat begynt å sette sammen ord, så jeg er veldig stolt :) Men, det bor en frykt i meg for at det skal skje igjen....

ei jeg er tante til hadde slikt pustehull i halsen, dette hadde ho til ho var nærmere 3år, ho gjorde noe som legene ble helt stumme, ho begynte å holde fingeren for hullet for å prate. Det var første gangen legen hadde vært borti at et barn hadde lært seg den teknikken, han hadde vært borti at voksene hadde gjort det men aldri barn

Back
Topp