Er det flere friluftsmammaer her?

Det er klart det kan bli litt kjipt hvis man starter på turen, og så viser den seg å være for hard. Veldig greit å ta en rolig oppstart :) om dere går så ser jeg frem til å høre om erfaringene og opplevelsene med det :) Jeg kommer nok ikke til å ta akkurat den turen da, men er mange turer jeg kunne tenkt meg som vi måtte ha reist et stykke for å komme til, må bare se det an over årene. I utgangspunktet vil vi holde oss nært nok til at vi kan kjøre dit på under en dag

Vi tar noen prøveturer først med henne. Går det bra, så prøver vi Besseggen. Vil ikke tvinge henne, og ødelegge turgleden for henne.
Vi er oppvokst ved Jotunheimen, så når vi er hjemme hos våre foreldre har vi kort vei til masse topper og turmuligheter. Vi har bare ikke brukt det før de to siste årene.
 
Bare barna som klatrer, ikke ordentlig, men små fjellknauser/bratte stier og sånn, veldig stas!
Ja det er veldig gøy :) vi holder på med klatring med sikring og utstyr og sånt, men det morsomste er jo når vi finner steiner og knauser vi kan buldre på, eller klatre i trær :)
 
Han er 17 måneder. Går ikke selv enda da så må vogn eller bæremeis hvor han blir raskt utålmodig skal vi på tur. Jeg har termin 20 juli så nærmer seg. Formen er såpass elendig nå at hopper over fjellturer osv men prøver meg på lette turer i nærområdet føler jeg for det. Type t/r butikken. Men får så heftige kynnere av det at blir sjelden jeg prøver. Så skal bli godt å få ut nestemann nå slik vi etterhvert kan komme oss ut på skikkelige turer:)
Ja da er det ikke lenge igjen :) men lette, korte turer er jo også tur, alt gjelder :) fjellturene kan vente til senere :)
 
Flytta til nytt sted for 3 år siden og er ikke sååå kjent i marka her. Så blir på sånne turstier i skogen og sånn. Gapahuker og naturlekeplasser i skogen osv. Elsker å ha bål, men er jo bålforbud nesten hele sesongen. Savner å kunne dra i fjæra!! Er ikke fjære her. Er jo såå mye gøy å finne på med barna i fjæra - og man kan ha bål der :p
Liker aller best sånne turer på kryss og tvers av stier i skogen, der vi går på tur for turen sin del, ikke for å komme frem til en topp eller et mål. Da kan man nyte alt man finner på veien :)

Bålforbud er ikke bålforbud, du kan ha bål på egnet ildsted hvis det er relativt nært havet, vann eller stor elv. Det kan du Google, men lovverket er sånn at hvis du følger visse forholdsregler så kan man ha bål også på sommeren :)
 
Vi tar noen prøveturer først med henne. Går det bra, så prøver vi Besseggen. Vil ikke tvinge henne, og ødelegge turgleden for henne.
Vi er oppvokst ved Jotunheimen, så når vi er hjemme hos våre foreldre har vi kort vei til masse topper og turmuligheter. Vi har bare ikke brukt det før de to siste årene.
Jotunheimen, det er altså noe jeg drømmer om å dra til, og bare vandre rundt i en uke liksom :p
Kanskje en gang vi drar sørover for en sånn ferie :)
 
Kommer helt an på hvilket vann man fisker i ;) Vi har noen vann i nærheten hvor man knapt rekker å kaste ut før man må sveive inn igjen, men det blir ofte da kun fiske for sport, ikke for maten sin del, da disse ofte er små. Så prøver jeg å komme meg ut på storvilt jakt en gang eller 3 i løpet av høsten om formen tilsier det.
Jeg sliter med revmatisme og følgesykdommer som mageproblemer og kronisk utmattelse. Så det er vanskelig å komme seg ut, når man ikke en gang kommer seg ut av senga selv, og det er vanskelig å dra på tur når man vet at man blir sengeliggende i flere dager etterpå. Passer liksom så dårlig når man har barn. Men mannen min er flink til å ta med eldste på turer i skog og mark i nærheten uten meg da og når minsten blir litt større, så blir vel han også med :)
Jess et slikt vann ville jeg også fisket i! Samboeren min er jo glad i å fiske, og når jeg er med så går det jo fem minutter fra vi hiver ut til jeg er litt ferdig med hele fiskinga :p Han kan godt sitte en hel dag å skravle med kompiser eller faren, spise og se på at fiskestanga bare dupper rolig :p

Jeg gikk på elgjakt før, men mistet interessen der også, mest sannsynlig pga samme ventinga :p Når jeg ikke kunne være hundeføreren så slet jeg med å sitte i ro på post og helst holde kjeft, nei vil heller gå rundt å jakte på fugl :p

Uff det var leit da, hørtes ikke noe særlig godt ut. Bra mannen får tatt barna på tur ofte da :)
 
Liker meg veldig godt ved sjøen, i skogen og på fjellet.
Har vært lite turer de to siste årene pga svangerskap og baby. Men har et håp om å komme oss mer ut i marka.
Mannen er ivrig fisker, så han er ofte på turer med kano, gummibåt eller sånn og fisker i elv og ferskvann. Jeg og barna (nå 7, 9 og 11 år) var med mye før. Barna badet, jeg og mannen grilla. Det skal vi bli flinkere til i sommer også siden 1 og 2-åringen er blitt litt større.
Vi snakket egentlig om å gå i Trollheimen neste sommer, men vi får se litt hva vi orker å legge ut på, siden jeg igjen er gravid. Ser for meg at en slik tur blir tung med tre små:p
 
Liker meg veldig godt ved sjøen, i skogen og på fjellet.
Har vært lite turer de to siste årene pga svangerskap og baby. Men har et håp om å komme oss mer ut i marka.
Mannen er ivrig fisker, så han er ofte på turer med kano, gummibåt eller sånn og fisker i elv og ferskvann. Jeg og barna (nå 7, 9 og 11 år) var med mye før. Barna badet, jeg og mannen grilla. Det skal vi bli flinkere til i sommer også siden 1 og 2-åringen er blitt litt større.
Vi snakket egentlig om å gå i Trollheimen neste sommer, men vi får se litt hva vi orker å legge ut på, siden jeg igjen er gravid. Ser for meg at en slik tur blir tung med tre små:p
Nå datt jeg litt ut, har du fem barn, og en til på vei?? Jeg bøyer meg i støvet :)
Gikk i Trollheimen med tre barn for to år siden, barna var da 3 år, 4,5 år og 6 år, det var helt fantastisk :) tok en rundtur i barnas naturverden, den er til å anbefale :) Jeg gleder meg til neste gang vi skal dra til Trollheimen :)
 
Jeg vil bli det :)
Drømmer om å ta med ungene til Gaustadtoppen, prekestolen og alle de flotte turistattraksjonene i Norge.
Det finnes vel ikke ett land som er vakrere enn vårt land ;)
Dessverre er ikke jeg helt frisk og vet ikke om jeg klarer dette.
Men drømmen der :)
 
Jeg vil bli det :)
Drømmer om å ta med ungene til Gaustadtoppen, prekestolen og alle de flotte turistattraksjonene i Norge.
Det finnes vel ikke ett land som er vakrere enn vårt land ;)
Dessverre er ikke jeg helt frisk og vet ikke om jeg klarer dette.
Men drømmen der :)
Enig der, vi har det vakreste landet i verden! Det er så mange ting jeg vil se rundt omkring i dette vakre landet, klarer nesten ikke vente :p

Du klarer litt, det tror jeg :) hva er det som plager deg da? Kan du klare det med hjelp/tips? Hvor gamle er barna dine?
 
Enig der, vi har det vakreste landet i verden! Det er så mange ting jeg vil se rundt omkring i dette vakre landet, klarer nesten ikke vente :p

Du klarer litt, det tror jeg :) hva er det som plager deg da? Kan du klare det med hjelp/tips? Hvor gamle er barna dine?

Jeg er født med en sykdom som dessverre alltid vil henge med meg.
Det gjør at jeg har mye smerter og blir ofte blir jeg straffet i lang tid om jeg utsetter meg for store påkjenninger. Og en del av turene er veldig tøffe for en svak kropp, sånn er livet :)
Mine er 8,4 og 1 år, så de to minste må vi vente litt med. Mellomste legger seg ned når vi går til barnehagen. :p hihi
 
Glad i å være ute men for meg er ikke det viktigste å bestigefjelltopper
 
Nå datt jeg litt ut, har du fem barn, og en til på vei?? Jeg bøyer meg i støvet :)
Gikk i Trollheimen med tre barn for to år siden, barna var da 3 år, 4,5 år og 6 år, det var helt fantastisk :) tok en rundtur i barnas naturverden, den er til å anbefale :) Jeg gleder meg til neste gang vi skal dra til Trollheimen :)
Fire av dem er mine, har to bonusbarn hvor den eldste sjeldent er med på tur pga andre interesser (straks 17 år) :) Venter nå min nr 5, vårt tredje felles barn:)
Gikk et år på idrettslinja, og da var vi på en tredagerstur i Trollheimen. Har hatt lyst til å dra dit igjen siden den gang:p
 
Jeg er født med en sykdom som dessverre alltid vil henge med meg.
Det gjør at jeg har mye smerter og blir ofte blir jeg straffet i lang tid om jeg utsetter meg for store påkjenninger. Og en del av turene er veldig tøffe for en svak kropp, sånn er livet :)
Mine er 8,4 og 1 år, så de to minste må vi vente litt med. Mellomste legger seg ned når vi går til barnehagen. :p hihi
Så leit da, men det finnes heldigvis mange flotte turer som ikke trenger være lange og tunge. Hehe ja det er vel fort gjort at de kan protestere litt :p En fireåring kan klare utrolige turer med litt trening da, bare de får litt motivasjon og får styre tempoet :) Faktabøker kan være veldig lurt, da kan dere sammen undre dere og undersøke, finne navn på blomster og insekter :)
 
Fire av dem er mine, har to bonusbarn hvor den eldste sjeldent er med på tur pga andre interesser (straks 17 år) :) Venter nå min nr 5, vårt tredje felles barn:)
Gikk et år på idrettslinja, og da var vi på en tredagerstur i Trollheimen. Har hatt lyst til å dra dit igjen siden den gang:p
Wow jeg er helt imponert :p ønsker meg også stor familie, får se hvor mange barn jeg får samboeren med på etterhvert :p

Jeg synes det var utrolig fint der, og der er det jo et veldig lettgådd terreng,
så lett å få barna med :)
 
Wow jeg er helt imponert :p ønsker meg også stor familie, får se hvor mange barn jeg får samboeren med på etterhvert :p

Jeg synes det var utrolig fint der, og der er det jo et veldig lettgådd terreng,
så lett å få barna med :)
Veldig koselig med stor familie, absolutt:) Krever mye planlegging og slikt med "mine, dine, våre", men det har gått veldig bra hittil:) Møter mye fordommer og får litt negative kommentarer her og der, men de fleste syns det er sprekt gjort:)
Ja, det er ikke så ille å gå der. Og syns å huske det var ganske barnevennlig også:) Vi bor i Trondheim, så det er jo ikke lange biten for oss å kjøre dit.
Besteforeldrene mine bor på nordmøre, så vi er der en del også. Både i fjellet og ute på sjøen i båt. Barna elsker det! :)
 
Jeg er vel kanskje en friluftsmamma... Vi prioriterer iallefall masse av fritiden vår på uteliv året rundt. Om vinteren er vi på fjellet å står på ski hver helg stort sett - både bortover og nedover. Vi har fast plass på en campingplass rett vedsidenav et skitrekk (har også en familiehytte i området som vi besøker en del). Om sommeren bruker vi sjøen og seilbåten. Vi skal sove i båten i dag (vakt i marinaen). I tillegg har vi arvet en gammelt fredet gårdsbruk som vi bruker til hytte/hjem nr to. Der er det mye uteaktiviteter (og jobb, som barn kan hjelpe med). Verken båten, campingvognen eller gårdsbruket har TV eller internett... Så blir mye kvalitetstid sammen :)
 
Det var en dag med strålende vær, og vi hadde fri sikt flere km fremfor oss.
En traktor kommer i motgående kjørefelt, og mannen min legger seg godt ut til høyre fordi traktoren hadde bred henger.
Plutselig svinger traktoren av til sin venstre, rett foran oss, uten å blinke eller sakke ned farten.
Vi smeller inn i bakhjulet dens i ca 60 km i timen (i følge politiet som målte bremsesporene), og stopper naturligvis momentant.

Begge aribagene ble løst ut, men bare jeg ble skadet.
Jeg var blind på det ene øyet i noen uker, hadde brudd i håndleddet, og 3 brudd i ryggen.
Mannen min, og sønnen vår på 10 uker kom, som nevnt, uskadde fra det hele. :)

Det verste var sekundet da jeg innså at vi kom til å kræsje, og jeg så for meg sønnen min sitt liv uten meg, og tiden jeg har mistet med ham.
Ja, jeg har jo vært her, men de første månedene klarte jeg ikke engang holde ham, og jeg kan fortsatt ikke gjøre halvparten av det en "vanlig" mor kan, og på langt nær de tingene jeg ønsker å kunne gjøre med ham.
Jeg ammet til han ikke ville mer (da han var 10 mnd), så det var livslinen mellom oss, for det kunne jeg gjøre liggende.
Det har også ført til at helingsprosessen tar litt lenger tid, fordi jeg valgte å ikke ta smertestillende den perioden (fordi jeg ammet), men det var det verdt. :)

Mye av bitterheten kommer av at rasshølet i traktoren mente han ikke skulle mistet lappen (han mistet den i 6 mnd), eller fått en bot. (På skarve 12 000.)
Min svigerfar møtte politiet på tauetomten for å møte politiet, da vi var på sykehuset enda.
Han visste ikke om vi var skadet, eller om vi i det hele tatt levde.
Traktordusten hadde "the nerve" til å si til ham: "Fy fader, de tok faen meg fra meg lappen?!"..
Svigerfar, verdens mest kyndige mann, hadde bedt ham se til helvete å komme seg vekk, ellers kom han til å drepe ham.
Vi valgte å la tvilen komme ham til gode, og tenkte at han sikkert var i sjokk fremdeles.
Så kom brevet fra retten, og at han var ilagt bot og 6 mnd uten førerkort, men at han motsa seg dommen..
Da syntes vi ikke så synd på ham lenger..
Han påstod at han ikke var uforsiktig, til tross for at han innrømmet at han kjørte med en blindsone pga tømmerkloen..
Vi tror han drev med telefonen sin, for vi så ham på flere km avstand, og en bil oppholder seg ikke i blindsonen konstant..

Uansett.. Bitterheten kommer av all tiden jeg mistet, og mister med sønnen min, og litt av at det ikke påvirket traktorføreren i det hele tatt.
Vi får ingen erstatning heller..
Det har gjort oss mye sterkere, men det er også tungt for forholdet, når ingen av oss kan gjøre noe utenfor huset, eller gjøre de tingene med sønnen vår som vi ønsker.

..Men, det kunne vært verre, så vi prøver å fokusere på at vi har fått hatt mannen min mye hjemme hos oss, og at vi faktisk lever alle sammen.
Så få resten komme etterhvert. ;)
Nå ble jeg helt satt ut av historien din.. Makan til traktorsjåfør!! Tenk å si sånn når det er snakk om en familie i en bil! :eek:

Jeg håper virkelig du blir bra igjen med tiden og at dere får tatt igjen tapt tid med sønnen deres ❤️
 
Back
Topp