Er det flere enn meg som ikke klarer å holde seg unna lakris?

Mary84

Forelsket i forumet
Juligull2021
Jeg har alltid vært hektet på lakris, helst salt lakris. Da jeg var gravid sist (2019) leste jeg at inntak av lakris kan være skadelig for barnets utvikling og jeg klarte å begrense lakrisinntaket en del. Etter fødsel har lakristrangen blitt enda verre enn tidligere og nå har jeg skikkelig vansker med å begrense lakrisinntaket. Spiser bittelitt hver dag nesten. Er det andre her som er i samme situasjon eller som kan gi meg en skikkelig pekefinger så jeg klarer å la være?
 
Sniker, men jeg tror ikke det er så farlig å spise litt lakris, heller ikke litt hver dag. I den finske studien som ligger til grunn for rådet om å være litt forsiktig med lakrisinntaket så var «høyt inntak» av lakris definert som mer enn ca 250 gran lakris i uka. «Lite eller ingenting» var definert som mindre enn 125 gram lakris i uka. Så ut fra det bør du kunne spise 125 g lakris i uka med god samvittighet, uten å bekymre deg!

(Jeg har lest dette her forresten: https://forskning.no/forebyggende-h...r-gravid-kan-vaere-skadelig-for-barnet/366325)
 
Jeg har det likt som deg, vanskelig å holde seg unna lakris :rabbit men å spise lakris i små mengder går nok helt fint
 
Jeg spiser også litt lakris.. Prøver å ikke spise for mye
Jeg har det likt som deg, vanskelig å holde seg unna lakris :rabbit men å spise lakris i små mengder går nok helt fint
Eg spise også Lakris, men prøve begrense meg te litt bare.
Det er godt å høre at vi er flere! Jeg skal prøve å begrense meg litt mer enn jeg har klart til nå, så får jeg ha med et lass med lakris på fødestuen :)
 
Sniker, men jeg tror ikke det er så farlig å spise litt lakris, heller ikke litt hver dag. I den finske studien som ligger til grunn for rådet om å være litt forsiktig med lakrisinntaket så var «høyt inntak» av lakris definert som mer enn ca 250 gran lakris i uka. «Lite eller ingenting» var definert som mindre enn 125 gram lakris i uka. Så ut fra det bør du kunne spise 125 g lakris i uka med god samvittighet, uten å bekymre deg!

(Jeg har lest dette her forresten: https://forskning.no/forebyggende-h...r-gravid-kan-vaere-skadelig-for-barnet/366325)
Takk, det var litt beroligende å lese ❤️
 
Helt umulig og styre unna, men i 1 svangerskap fikk jeg beskjed om å spise det pga lavt blodtrykk. Kunne øke blodtrykket. :happy:
 
Liker vanligvis ikke lakris særlig, men har fått dilla på det om kvelden. Det går nok under 125 gram i uka, men det er mer enn vanlig...
 
Liker vanligvis ikke lakris særlig, men har fått dilla på det om kvelden. Det går nok under 125 gram i uka, men det er mer enn vanlig...
Det er jo så digg, så det skjønner jeg! Er spesielt på kvelden jeg får lakrissug også. Vi får klare å holde oss under 125 gram, så går det nok bra da :)
 
Jeg spiser det ikke ofte, men idag plukket jeg med noen biter lakrisgodteri fra smågodthyllen! Og tror det går veldig fint :hilarious:
 
Har spist litt av det men prøver å unngå sukker mat da jeg lett får forhøyet blodsukker på fastende som gravid
 
Jepp. Umulig å unngå helt, men prøver å holde det i små mengder.
 
Denne gangen er salt lakris virkelig en av mine hang-ups. Hadde ikke tenkt på at det er noe man må være forsiktig med før det ble nevnt her. Men skal nok klare meg under 125g i uka som nevnt over. En pose saltsild er vel 100g så da får jeg rasjonere den, hehe.
 
Denne gangen er salt lakris virkelig en av mine hang-ups. Hadde ikke tenkt på at det er noe man må være forsiktig med før det ble nevnt her. Men skal nok klare meg under 125g i uka som nevnt over. En pose saltsild er vel 100g så da får jeg rasjonere den, hehe.
Kanskje lurest å kjøpe max en pose på 100 gram i uken, så vet man at man er innafor :D:p
 
Denne gangen er salt lakris virkelig en av mine hang-ups. Hadde ikke tenkt på at det er noe man må være forsiktig med før det ble nevnt her. Men skal nok klare meg under 125g i uka som nevnt over. En pose saltsild er vel 100g så da får jeg rasjonere den, hehe.
Nå fikk jeg helt sykt lyst på Saltsild! typisk når jeg akkurat har lagt meg :angel4
 
Helt umulig å holde seg helt unna!:hilarious: Men spiser litt, og jeg overgår nok ikke 125 gram i uka! Men må ha noen biter her og der! Favoritten er de salte salmiakk fiskene i smågodt hylla..:p
 
Helt umulig å holde seg helt unna!:hilarious: Men spiser litt, og jeg overgår nok ikke 125 gram i uka! Men må ha noen biter her og der! Favoritten er de salte salmiakk fiskene i smågodt hylla..:p
Det hjelper at vi er flere! Jeg kjøpte en pose Dundersalt nå denne uken for det fikk jeg så innmari lyst på :D
 
Lakris :Heartbigred
 
Back
Topp