Er det flere diabetikere her inne?

shannon

Forumet er livet
Oktobermirakler 2013
VIP
Augustlykke 2015
Jeg har diabetes (sukkersyke om noen ikke skulle vite det nå for tiden) :P
og lurer på om det kan finnes flere av oss her på september?
Da jeg ventet min datter var vi to stk på vårt terminforum og det var utrolig kjekt å kunne følge hverandre.:)
Du skjønner ikke helt hvordan det er å være gravid med diabetes uten å ha prøvd det på en måte ;)
Vi var hos legen i dag, ble sykemeldt ut februar for å kunne få fullstendig kontroll på blodsukker så lille spire vil vokse seg stor og frisk :)

Jeg har.... Nylig fått diagnosen og første gang gravid med diabetes :-/

Så "kjekt" å høre at jeg ikke er alene!
Når har du termin? :)
Hvordan er formen? :)
Det er jo ikke bare negativt da, om en fokuserer på det som er positivt blir det myyye bedre oppfølging framover,
flere ultralyder og vi er garantert å slippe å gå over termin :P

Har det ikke selv nei,men er borti det i fbm jobben og kjenner noen som har det. Et tema som fasinerer(kan tolkes på flere måter,men ønsker jo ikke at noen skal ha det selvsagt.) meg og gjør meg nysgjerrig og vil vite mer. I overkant interressert kanskje :)

Håper dere for et flott svangerskap :-)

Har det ikke selv nei,men er borti det i fbm jobben og kjenner noen som har det. Et tema som fasinerer(kan tolkes på flere måter,men ønsker jo ikke at noen skal ha det selvsagt.) meg og gjør meg nysgjerrig og vil vite mer. I overkant interressert kanskje :)

Håper dere for et flott svangerskap :)

Takk takk! :)
Jeg lager meg muligens dagbok etterhvert som jeg kommer igang med kontroller,
så om det er av interesse er det bare å følge med ;)

Jeg har termin 28.september, så er bare 5 uker på vei..
Fikk diagnosen i sommer, så har brukt tiden fra sommer å til nå å lære if blodsukkret, så nå er jeg gravid må jeg liksom starte på nytt....:S
Men en ting er å være gravid, men er mye jobb å være gravid med diabetes...:S
Hvordan er oppfølgingen i svangerskapet?
Jeg vet bare at etter uke 8 blir jeg henvist til et større sykehus..
er litt nervøs for å få forhøyt bl.s og at babyen skal bli stor... :S

Så fortell meg gjerne alt om svangerskapet med diabetes.. o_O :eek: :rolleyes:

Jeg er bare to dager lengre på vei enn deg, og det er bare mens-termin så mye kan endre seg ;)

Sist svangerskap ble jeg henvist til indremedisiner og til gyn.pol. tidlig.
Fra kontrollene kom igang var jeg til sjekk på med.pol en gang i uka ut svangerskapet.
blodprøver hver uke (eller kanskje det var hver 14.dag?)
Målte blodsukker før hvert eneste måltid, og 2 timer etter, samt før leggetid
Fikk tidlig ul rundt uke 8 (dette her tror jeg er standard, men varierer kanskje fra "distrikt til distrikt"?).
Nå husker jeg ikke hvor mange ganger jeg fikk ekstra ultralyd jeg, tror kanskje jeg var opp i 8 stk..
.
Jeg vet at insulinbehovet går ned første trimester pga hormonene i kroppen, så normaliseres det 2.trimester og i 3. øker behovet (mye pga vektøkning).

Og i tillegg var jeg vel ca 1gang i mnd hos øyelege, fordi dette også påvirkes av svangerskapet.. Men siden du nylig fikk diabetes kan det hende du slipper det, kontroll hos øyelege startet jeg ikke med før jeg hadde hatt dia i 5 år mener jeg å huske ;)

Det er mye jobb dette.. men er du flink er belønningen stor <3
Jeg fødte Thale i uke 38+0, da var hun 3070gr og 50cm :) Hba1c lå på 6-tallet hele sv.skapet (med unntak av helt i starten, hadde ikke det beste utgangspunktet.. omtrent som nå.. :/ )

Gikk to ganger til jordmor på slutten av sv.skapet for å få pratet litt om fødsel og slikt ;)

Jeg har akkurat vært hos øyelege så det slipper jeg nok unna, men skal til lege i når jeg er i uke 8, håper da på å bli sendt på ul på sykehuset...
Får nok ikke føde på det lokale sykehuset etter som jeg har forstått..så må over til en større by, litt spent på hvordan de løser dette, pga må med fly for å komme dit, og om man blir sendt lenge før termin eller når fødselen er i gang..
Gikk du ikke til jordmor i det hele tatt?
Var så i tvil om jeg skulle gjøre det, pga får nok mye oppfølgning av leger og sykehuset.Så blir kanskje bare mas å ha en til å skal gå til kontroll på..

Jeg varierer litt i bl.s om dagen, men har hbnc1 på 5,4, så hurra for det.
Men jeg har også brukt metformin fram til positiv test, men seponert den nå, og bruker KUN insulin å det syns jeg er litt pes.. har regulert meg med både metformin og insulin før...pga her en langtidsutviklenede type 1.... o_O

Så bra vi er to her inne i samme situasjon :)

Hba1c på 5,4 wow, da tror jeg du har mye følinger på en dag! Det er utrolig bra utgangspunkt! (ikke følingene, haha) :)
Jeg får heller ikke føde ved mitt lokale sykehus (krsund) fordi de ikke har neonatal avdeling (spedbarns.avd)
og jeg er egentllig litt glad for det, da Thale hadde behov for det da hun ble født. (da fødselen endte med hasteks og hun ikke fikk klemt tom lungene for fostervann som babyene normalt får når de passerer fødselskanalen naturlig fikk hun litt trøbbel med oksygenmetningen den første uka. Det er også standard å ha de til sjekk et døgns tid for sjekk av blodsukker).
Sist skulle jeg føde i Ålesund, så gikk vannet mitt plutselig på natta. Hodet hadde ikke festet seg så jeg ringte inn med en gang og forklarte situasjonen. Ble da hentet med sykebil først til mitt lokale sykehus hvor det ble konstantert vannavgang og små små sammentrekninger i livmora. Siden Ålesund fort er 3 timer kjøretur fra oss ble det bestemt at vi måtte reise med helikopter :P Så jeg har fått oppleve mye vil jeg si :P som pasient i helikopter får du desverre ikke sett stort selv, godt fastspent liggende på båre kunne jeg se toppen av trærne vi kjørte forbi. Men mamma (som var min støtte under fødselen) fikk seg litt av en tour :P Det er litt gøy da :P :)
Jeg gikk ikke til jordmor i starten fordi det var så mye kontroller, blodtrykk og alt av verdier fra blod og urin ble jo sjekket jevnlig her og der. Jeg hadde ikke noen plager..
Men jeg tok kontakt med de rundt uke 30 en gang for å fått gjennomgang av fødsel og slikt som hverken indremedisiner eller gyn.pol tok opp ;)

Back
Topp