Er det farlig og sove på ryggen?

LykkeligeH

Elsker forumet
Jeg har ALDRI likt og sove på ryggen (sover alltid på siden), men etter at jeg ble gravid våkner jeg støtt og stadig på natta av at jeg sover på ryggen.

På mobilen min har jeg en app som heter babybump, engelsk graviditetskalender.
Og der stod det plutselig en dag at gravide ikke skulle sove på ryggen??
Stod at livmora presset på viktige organer og store blodårer etc.

Man kan jo ikke akkurat styre hvordan man sover for man snur seg jo i søvne, men har aldri hørt om at det er farlig og sove på ryggen.

Noen andre som har hørt det samme?

wow , håper ikke det, for jeg sover på magen tilvanlig, men nå klarer jeg ikke det, å dah vokner jeg stadivekk at jeg ligger på ryggen :( Såå håper det ikke er farligt...

Nå svarer jeg kun ut fra egne erfaringer og synsing da, men man finner den stillingen det er behagelig å sove i. Man flytter på seg i søvne og det får man ikke gjort noe med. For min del klarer jeg ikke sovne på ryggen fordi det ikke er noe behagelig, men jeg våkner stort sett på ryggen. Det begynner å bli ubehagelig å ligge på magen, venstre side klarer jeg ikke ligge på, så her sovner jeg på høyre side hver kveld. Men hva jeg gjør i løpet av natta aner jeg ikke. Jeg vet bare at jeg ikke blir liggende på en side hele natta.

Jeg har ikke peiling.. men før jeg ble gravid har jeg aldri kunnet sove på ryggen, var helt forferdelig. Men nå synes jeg det er helt fantastisk :D Tenker at kroppen hadde gitt beskjed om det ikke var bra ;)

Å sove på ryggen er IKKE farlig.
Det jeg kan tenke meg de sikter til er at senere i svangerskapet, når magen blir større og tyngere, vil noen synes det er ubehagelig å ligge på ryggen fordi det presser på blodårer. Dette er det noen som opplever som ubehagelig, noen besvimer av det. Selv husker jeg med storesøster at det presset på lungene på slutten.
Vil ikke virke som noen besservisser her nå, men husker jeg leste om dette under forje svangerskap. Vi finner alle de stillingene som fungerer for oss selv.

Cezi skrev:
Det jeg kan tenke meg de sikter til er at senere i svangerskapet, når magen blir større og tyngere, vil noen synes det er ubehagelig å ligge på ryggen fordi det presser på blodårer. Dette er det noen som opplever som ubehagelig, noen besvimer av det. Selv husker jeg med storesøster at det presset på lungene på slutten.
Vil ikke virke som noen besservisser her nå, men husker jeg leste om dette under forje svangerskap. Vi finner alle de stillingene som fungerer for oss selv.

Ja, det virker jo litt mer logisk at det kan bli ubehagelig for noen.

Det stod liksom: Whatever you do, avoid sleeping on your back!
Derfor jeg måtte spør :)

LykkeligeH skrev:

Cezi skrev:

Ja, det virker jo litt mer logisk at det kan bli ubehagelig for noen.

Det stod liksom: Whatever you do, avoid sleeping on your back!
Derfor jeg måtte spør :)

Syns det er litt "skummelt" å skrive sånn til gravide..vi blir jo fort urolig, vil jo ikke at noe skal være galt, og ihvertfall ikke skape risiko.. Hmm..

Vene Cava syndrom heter det, da babyen presser på hovedpulsåren til hjertet. Da er det ikke behagelig å ligge på ryggen, og noen kan svime av pga det. Men enn s lenge er det liten fare og så lenge det ikke er ubhagelig så sov på ryggen :)

Det er ikke farlig!! Senere i svangerskapet kan barnet og livmora presse på Vena Cava, en stor blodåre.. Det kan føre til ubehag, svimmelhet og i værste fall kan man besvime... Men sannsynligheten for at de som blir å "plages" av dette sover på ryggen er liten da det vil være fryktelig ubehagelig.. :)

Det er den eneste stillingen som avlaster helt på bekkenet mitt og foreløpig så går det veldig greit, bortsett fra at jeg oftere må tisse :p
Og det er som de andre sier, at så lenge du ikke blir svimmel og sånn så keep it going!

P.S. Har også den appen og må bare si at den er ganske bastant på enkelte ting som jeg ikke alltid skjønner helt, men nuvel... :) Ellers så er den en veldig fin app!

Tror ikke det er så farlig å ligge på ryggen nå.. men kan bli ubehagelig senere ja... sent i forrige svangerskap, så våknet jeg av at jeg mistet pusten da jeg lå på ryggen.. da skjønte jeg at det var på tide å ligge på siden :)

Farlig er det nok ikkje...

Einaste eg tenker på, er når man blir større og tyngre, da kan det bli veldig ubehagelig å ligge på ryggen pga man kan få Vena cava. Eg fekk det etter termin med førstemann da eg låg på en undersøkelsesbenk på gyn og fekk modningsakupunktur, blei svimmel, bleik og veldig uvel. Følte eg skulle besvime og jordmora blei tilkalt og eg snudde på meg så gjekk det fort over.

Sov på ryggen så lenge du maktar/orkar. Er viktig å ha god kvilestilling om natta

jeg klarte ikke å ligge på rygg når jeg var gravid, lå heller på siden..

Back
Topp