Er det farlig å gå ned i vekt når man er gravid?

Superprodusent

Glad i forumet
Jeg er veldig overvektig (98,7 i morges på 1.65 m). Jeg tenkte å lutte alt av usunne greier, rett og slett for jeg ikke liker det lengre. Og begynne å gå tur i godt tempo 30 min per dag, evt sykling, eplipse maskin osv. Jeg vil jo ikke direkte slanke meg, men mest sannsynlig gå automatisk ned i vekt ved et sunnere kosthold og mer aktivitet. Jeg kommer heller ikke til å gå inn for å "slanke" meg og kommer ikke til å gå sulten:) Jeg har lest en plass at miljøgasser/forurensning blir lagret i flesket og vil utslippes ved slanking, noe som kan være uheldig for foster? Jeg vet ikke helt, men det var noe i den duren. Hva har dere hørt om dette med vektnedgang i svangerskap? Bra eller dårlig?
 
nei det er ikke farlig... Jeg er grvid er 34 uker i morgen, har gått ned 6 kilo, har litt å ta av, så det gjør overhodet ingenting..
 
Nei det er ikke farlig å gå ned i vekt som resultat av et bedre kosthold og trening, det blir mer naurlig vektnedgang. Det som er skummelt er når man bevisst slanker seg, for da forbrenner kroppen mye mer fett en det normalt ville gjort om du skjønner, og det er da de der giftene blir gjeldene..
 
Jeg har hørt at du ikke skal overdrive/plutselig begynne å hardtrene trening du ikke er vant med før du ble gravid når du er gravid.. Flott instilling du har! Gikk selv ned 10 kg under sv.skapet pga. kvalme ( men hadde mye å gå på fra før) Veide det samme da jeg fødte som før jeg ble gravid.
 
Tusen takk for svar. Jeg vil jo gjerne ha energi og mulighet til å ta rede på ungene jeg har fra før i tillegg til at jeg helsemessig tenker på både meg og barnet i magen. Men følte jeg måtte forsikre med om at det er trygt:)
 
Nei, det du beskriver er ikke farlig. Sunnere kosthold og mer fysisk aktivitet (ikke hardtrening) er bare bra for fosteret og ikke minst mor.
Når du har litt å gå på fra før er det tvert imot bra om du går litt ned i starten av svangerskapet, for etterhvert skal du jo legge på deg. 
 
Jeg var nesten som deg og gikk ned 5 kilo i begynnelse.
Jeg havnet til slutt på 110 kg når jeg fødte og hadde garantert havnet på mer om jeg ikke hadde gått ned i begynnelsen.

Bare du er sunn og fornuftig så har dere begge godt av dette :)
 
Back
Topp