Er det faktisk blitt sånn??

MammaTilNurket

Februar 14 :)
Uff, den leste jeg også, fikk helt sjokk! Det er vel ikke noe man kan kontrollere heller?

En mannlig kollega av meg var helt motsatt, han ville gjerne ha en god og rund baby:) Han var så stolt over kjæresten sin, og fortalte hele tiden hvor mye hun hadde lagt på seg:D
Hun la vel på seg 22kg men da babyen kom veide den 2900 g:) Han fikk sjokk over at babyen ikke var større:) Og hun fødte to dager over termin.

Det er helt utrolig. Tenk at noen vil seg selv og babyen så vondt, bare pga fasaden. Damer på rundt 30 år burde vite bedre. Treningshysteriet og fokuset på matinntaket har, for enkelte, tatt helt av. Hvor blir det av fokuset på god og sunn, normal helse? Heldigvis har ingen gravide jeg kjenner fokus på hverken å trene flere ganger i uka, eller å spise så lite de kan.

Kjenner heldigvis ikke noen med denne tankegangen selv heller, men er og veldig få av mine venner som venter/har barn.... Jeg synes jeg stapper i meg alt jeg ser av mat fortiden, hadde ikke klart å la være heller, er så sulten ;)

Det er et helt naturlig resultat av helsehysteriet som herjer i enkelte kretser. Men det er helt sykt! Når idealet er at man skal kunne posere i bikini noen dager etter fødselen og se ut som en fitnessgud, så blir det sånn. At noen lar det gå utover de små stakkars barna sine i tillegg, er over min fatteevne... La oss håpe at dette gjelder noen veldig få individer,og ikke er blitt en ny trend..

Storesøster var lita og det er absolutt ikke et mål. Slitsom start på livet både for den lille og for foreldrene.
Kjenner heldigvis heller ingen som tenker slik, å alle i min vennekrets skal ha barn no. Nei sunne normalvektige barn er det vi vil ha :)

Jeg håper babyen min blir som jeg var da jeg var baby jeg:) Jeg var meget gjennomsnittlig da jeg ble født, og hadde en normal vektøkning den første tiden også. Mamma har ført opp logg over alle målingene på helsestasjonen de første 3 årene:P
Hvis babyen vokser like fort i begynnelsen som meg blir klærne fort små:) Gikk fra 49-58 cm på tre måneder. Så jeg har fylt skuffene med 50 og 56, men regner med å finne fram 62 etter ca. 3 måneder:) Planen er klar, så får vi se hvordan det går da!

Det viktigste for meg er at barnet er friskt, det vil alltid være førsteprioritet.
Jeg kan forstå at for det kan være hardt for noen å se kroppen sin forandre seg som den gjør gjennom et svangerskap, men det er ingen god grunn til å sette dine "behov" foran ditt ufødte barns.

Det er nok mye helsehysteri i en del kretser ja. Var jo ikke lenge siden de gikk ut på nyhetene med at barn på vestkanten i oslo og bærum (tror jeg det var) i alderen 10-12 år i gjennomsnitt var undervektige. Og at det visst var så mye fokus på å trene (drive med aktiviteter) og sunn mat at det faktisk ble negativt.
Men når det kommer til gravide så tror jeg også at det er litt helsevesenet sin feil. Jeg har hørt om mange som har jormødre med veldig mye fokus på hva den gravide spiser og hva den veier osv. Jeg hadde eksterm svangerskapskvalme i mitt første svangerskap og gikk ned over 20% av kroppsvekten min og var tynn som en tråd i storedeler av graviditetet. Jordmoren min bemerket dette med " å så flott å se noen som ikke er så usunn og blir altfor stor i svangerskapet" Jeg syntes dette var en forferdelig kommentar å få da mitt eneste ønske var å klare å beholde maten jeg spiste, og ikke kaste opp hele tiden, Og hvorfor i huleste er det at man skal veie seg hver gang en rutine i svangerskapskontrollene? En jeg kjenner er lege og skriver om dette på en morsom måte på bloggen sin : http://patjukka.wordpress.com/category/uke-for-uke/uke-13/

Sykt sykt sykt!
Nå det er sagt har jeg aldri spist så usunt, vært så inaktiv og lagt på meg så lite som gravid.
Ungen er estimert til 3.3 kg, så noen bør slå disse kvinnene rimelig hardt.

Kvalmt spør du meg. Det jeg håper og tenker på er at bebisen er frisk, at fødselen skal bli nogen lunde "normal" osv. Ho får da veie det ho veier. Ærlig talt:-p

Helt utrolig... Og det er vel i grunn fint lite man kan gjøre selv også. Selv har jeg hyperemesis dette svangerskapet og har ikke gått opp mer enn 3 kg fra startvekt. Allikevel er babyen estimert til å bli 3,8

Back
Topp