Er det bra nok med en billigmadrass

Jeg har en Ikea-madrass til enten 495,- eller 595,-. Helt ålreit :) Har ingen erfaring med den du linket til, men spedbarn er så lette at de ikke trenger noen avansert madrass. Så lenge den er nokså fast slik at dem ikke "synker nedi" og kan tette luftveiene er det intet problem :)


Sent from my iPhone using BV Forum
 
Ja, det er helt klart bra nok. De veier jo ikke så mye, så trykket på madrassen blir ikke så stort. Dessuten blir den jo ikke slitt, for den brukes ikke lenge.
Vi har ikke madrass en gang, hun sover bare på lammeskinn i kurv. Hun er 4 måneder.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Så bra, takk for svar, er så redd for at ting ikke er bra nok for lille bayen ;)
 
Det eneste babyen trenger er masse kjærlighet og kos! De andre tingene er mest for oss foreldre:)

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 
Ja, det er helt klart bra nok. De veier jo ikke så mye, så trykket på madrassen blir ikke så stort. Dessuten blir den jo ikke slitt, for den brukes ikke lenge.
Vi har ikke madrass en gang, hun sover bare på lammeskinn i kurv. Hun er 4 måneder.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
Lammeskinn i kurv?? Det hørtes spennende ut! Blir ikke lammeskinnet for tynt slik at rillene på kurven merkes gjennom?
 
Lammeskinn i kurv?? Det hørtes spennende ut! Blir ikke lammeskinnet for tynt slik at rillene på kurven merkes gjennom?
Har en dynetrekk under for å lage det mer flatt:) Hun sover veldig godt der hvertfall, sov 8-9 timer i strekk fra hun var seks ukee gammel. Det er en gammel arvet kurv som både jeg og pappa sov i:)


Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
 

Vedlegg

  • 1405526571707.jpg
    1405526571707.jpg
    50,3 KB · Visninger: 77
Har en dynetrekk under for å lage det mer flatt:) Hun sover veldig godt der hvertfall, sov 8-9 timer i strekk fra hun var seks ukee gammel. Det er en gammel arvet kurv som både jeg og pappa sov i:)


Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
Så utrolig nydelig <3
 
Har en dynetrekk under for å lage det mer flatt:) Hun sover veldig godt der hvertfall, sov 8-9 timer i strekk fra hun var seks ukee gammel. Det er en gammel arvet kurv som både jeg og pappa sov i:)


Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app
Hvor herlig da! :D Det må prøves :D
 
Her var jeg å kjøpte madrasser på jysk i går, 100kr pr stk.. Skal brukes som madrass i reisesenga på hytta og den andr skal jeg kutte opp slik at den passer i vugga( som blir brukt max 6 mnd)
 
Vi har også en rimelig madrass fra IKEA var vel 500 kr ellernosånt.. Vesla sover godt hun :)
I reisesenga har vi bare en enkel madrass fra Jysk til 100 kr hun sover godt der også :)
 
Funker helt sikkert topp til baby.

Vi har kjøpt den dyreste fra ikea tror jeg, men mine bruker da sprinkelsengen til de er store. Eldste var fire, da overtok lillesøster som har den enda, 3,5 år gammel. Med tre vegger og bunnen lavt er den barneseng, ikke babyseng. Til baby holder billigere.

fra app
 
Fikk et svar hos ei som jobbet med dette, i en annen tråd. husker ikke nå hvilken tråd, men jeg limte inn kommentaren hennes i et dokument på pc'en, slik at jeg skulle finne det igjen når jeg trengte det. her er det hun skrev;

"Når du kjøper madrass (og dyne) må du huske på å sjekke trekk materialet, dersom dette består av mesteparten polyester ville ikke jeg anbefalt å kjøpt den uansett innhold, den vil ikke puste noe særlig uansett.
Jeg har lært at kaldskum kan puste bra, men også ikke så vær obs på å spørr om dette! (det finnes noen cellevegger inni som kan hindre luften, men dersom disse veggene blir knuste under produksjon vil den puste.) Derimot tåler det mye trykk og avlaster godt.
Vil egentlig anbefale en madrass som har et lag med memoryskum øverst siden dette er både trykkavlastende og ergonomisk for baby, samtidig som det øker blodsirkulasjon! (og midden liker det ikke)
clip_image001.png


Overmadrass er ikke nødvendig til baby, men en tynn madrass beskytter er utrolig greit å ha!

hilsen godt kurset dyne/pute/sengeselger i over 4 år"
 
Fikk et svar hos ei som jobbet med dette, i en annen tråd. husker ikke nå hvilken tråd, men jeg limte inn kommentaren hennes i et dokument på pc'en, slik at jeg skulle finne det igjen når jeg trengte det. her er det hun skrev;

"Når du kjøper madrass (og dyne) må du huske på å sjekke trekk materialet, dersom dette består av mesteparten polyester ville ikke jeg anbefalt å kjøpt den uansett innhold, den vil ikke puste noe særlig uansett.
Jeg har lært at kaldskum kan puste bra, men også ikke så vær obs på å spørr om dette! (det finnes noen cellevegger inni som kan hindre luften, men dersom disse veggene blir knuste under produksjon vil den puste.) Derimot tåler det mye trykk og avlaster godt.
Vil egentlig anbefale en madrass som har et lag med memoryskum øverst siden dette er både trykkavlastende og ergonomisk for baby, samtidig som det øker blodsirkulasjon! (og midden liker det ikke)
clip_image001.png


Overmadrass er ikke nødvendig til baby, men en tynn madrass beskytter er utrolig greit å ha!

hilsen godt kurset dyne/pute/sengeselger i over 4 år"

Så greit å få et skikkelig svar da :) Skal sjekke hva madrassen til mini er laget av i morgen..
 
Vi la litt penger i en god madrass, ble fortalt at det har mye å si om de havner på magen i forhold til om de kan puste eller ikke. Jeg synes de dyre til Ikea fortsatt er billige
 
Der er, for mine i alle fall, mange lag mellom madrassen og baby. Tisselaken (vanntett madrassbeskytter er den solgt som) gjør trekk på madrass litt uvesentlig. I tillegg overmadrass, som kunne kokes, og gjerne ullfell oppå laken.

I sprinkelsenga har vi fra ikea, av de dyrere der, ikke så dyr. Men det var ikke noe problem det med mageleie der, de var 2,5 og 1,5 når de fikk den.

I vugga hadde vi ganske dyr fiber madrass, pga at den passet i den ukurante størrelsen. Men altså mye oppå. Også lå de der ikkje om natta, da sov de i vår seng, så hva vi stresset sånn med den vuggen for... Vi trodde babyen skulle ligge der før vi fikk eldste, da

fra app
 
Ville nok Spandert på en litt tykkere og bedre madrass i sprinkelsengen, og hatt på madrasbeskytter. Skal jo brukes til babyen er ca 2-3 år.
 
sprinkelsengen satset vi på en madrass som holder lenger ja.

vuggen var bare til baby, sprinkelseng brukte han til han var 4, hun er 3,5 og får vel ny seng i høst.

Madrassbeskytter (tisselaken som jeg kaller det) er et must når de bli litt eldre i alle fall, når de slutter med bleie. Og når de er små også, når de er syke i alle fall...

Overmadrass vi kunne kokvaske syntes vi var topp til baby. 60-vask holder fint til ungene nå. I bleieslutt-tiden har jeg madrassbeskytter over overmadrassen, før og etter (ikke under kjent sykdom (omgangssyke)) har jeg den under overmadrassen.
 
Ja , det går da bra. En skal ikke blakke seg for en madrass som kun skal brukes i kort tid :)
 
Back
Topp