Er det bare vi (ang besteforeldre)

Aravis

Elsker forumet
Det virker som om det er kun vi som ikke har foreldre som overfaller barnebarna sine med gaver og ønsker om å få låne de en helg eller 2.

Gutten her har ligget borte 1 gang hos svigers, da var vi i bryllup. Han var 10 mnd den gangen. Så var vi på konsert for et års tid siden, da sov han hos mamma og pappa, men jeg kom dit etter vi hadde vært på konsert så det var jeg som sto opp med han.

Vi har ALDRI hørt noe om at "ååh, nå er det lenge siden vi har sett han, kan han ikke komme hit en tur i helgen så kan dere kose dere?" 

Ei heller noe sånt som "Jeg var på Cubus/H&M/kappahl/whatever og kjøpte litt ull/klær til dere fremover". 

Skulle så ønske noen kom og spurte om JEG hadde lyst på en helg fri. Til å finne på hvasomhelst. Jeg går hjemme med han hver dag, så litt alenetid hadde vært godt! 

Neida, vi har heller ikke besteforeldre som vil låne barnebarnet til overnatting. Så det er ikke bare dere. Han har aldri overnattet borte, for han har ingen å overnatte hos. 

Huff, føler veldig med deg! Kanskje noen venner av deg kan passe på småen ei natt da? 

Er heldigvis ikke i samme situasjonen selv, men er perioder helt alene med begge to, og det er veldig tungt..det å få fri til å bare tenke på seg selv skal man ikke kimse med nei, kanskje du kan spørre dem da?

Vet mange besteforeldre er 'redde' for å trenge seg på, satt å snakka med venninnene til mamma her om dagen og mange var sånn at de ikke spurte fordi de trodde de kanskje maste....kan jo ikke bli mer feil enn det!

Du er nok ikke alene! Slik er det her også!:)

Vi må spør, for at barna skal få sove over, eller komme på besøk!

Har hendt 1!!! gang på 3 år, at min mor har spurt om hun ville bli med på hytten! Ellers, så hører vi ingenting fra noen av sidene. 

Meg og mannen snakket om det i går faktisk, for besteforeldrene våre var så flinke til og invitere og kunne glatt ha oss 1 uke på ferie om sommeren osv. 

Nå føler jeg igrunn det er eit "ork", når vi spør om hjelp. 

Så når jeg en gang blir mormor, så vet jeg at jeg skal bli flink til å kunne hjelpe, dersom dei ønsker det. Bare det og ta med barna ut eit par timer, eller en helg. Det er GULL VÆRDT!!:D   

Veldig likt her også. Pjokken på 2 år har ikke vært på overnatting hos sine besteforeldre ennå. Ikke blir han overøst med gaver hele tiden, litt fordi jeg ikke vil at det skal kjøpes ting og tang til han hele tiden.

Nå føler jeg ikke noe stort behov for at noen skal ha han på overnatting, skulle de spør så nekter jeg dem heller ikke.

Tror det er uaktuelt at mora mi passer de hvertfall siden hu har tvillinger på 1,5 år. Tror det hadde blitt litt for mye for henne. Jeg tør ikke å la pappa passe de, han får panikk hvis de griner også er han litt susete:-p Mora til kjæresten får ikke lov å se de.. Såehh ingen besteforeldre som passer her heller.. Men bestemora MI på 75 har sagt at hu gjerne kan ha 4åringen på overnatting da:-)

Nei det er ikke bare deg.

Min far har aldri spurt om han kan få låne gutten min verken noen timer eller over natten.

Men jeg har spurt han om han kan passe han som planleggingsdager og lignende og det går alltid bra.

Han har vært noen ganger på overnatting, men da må det være noe jeg skal som ikke faller på mine frihelger.

Det er over 1 år siden sist han hadde han på overnatting, men han skal ha han en dag i november siden jeg skal noe.

Det må være noe veldig viktig hvis jeg skal spørre om han kan ha han!!!

Min mor har aldri passet han og kommer aldri til å gjøre det.

Besteforeldrene på andre siden har han mye når BF har samvær, men det er ikke akkurat til hjelp for meg.

Vi har det også sånn  syntes det er trist jeg!

Min mor er sånn at når det har gått en uke så er det jo leeenge siden hun har sett jentungen og det er jo nesten krise! Hun har vært på overnatting flere ganger i år, etter at hun fylte 1 år og de to koser seg glugg ihjel. Men hun kjøper bare småting, vi har ikke vært noe vant til å få klær eller utstyr  sånn uten videre. (ikke noe jeg ønsker eller forventer heller)

Farmor derimot er på den motsatte enden av skalaen. Hun ser vi kun når vi ber henne hit selv eller når hun ber hele familien til søndagsmiddag. I hverdagen er det lett å ikke ha tid til å be henne hit vi prøver i helgene men det er sjelden det passer. Hun kommer gjerne innom mens hun går tur med hunden men enten står hun i døra eller så setter hun seg litt ned men da nesten uten å ta av seg yttertøyet...
Jeg tør nesten ikke be henne om å passe for hun har det alltid for travelt og jeg føler at det blir bry. Overnatting er uaktuelt før de har tilbragt mer tid sammen alene. Hun ber aldri om å få passe heller.
Men hun er sånn med alle barnebarna og jeg har forstått at det er en traumatisk opplevelse med minste barnebarnet da han var under året som gjorde det sånn. De måtte ringe 113 til og med. Så da kan jeg ikke klandre henne for å være redd for å passe heller men det andre derimot...

Det er ikke bare deg nei. Her er mine svigerforeldre som dine. Jeg føler at de egentlig ikke bryr seg, men jeg tror rett og slett det er energinivå og vilje det går på.

Vi er heldigvis velsignet med mine foreldre som stiller opp og ber om å få låne vesla. De bor nærmere oss så det blir gjerne mer naturlig for dem. I tillegg til at min stefar forguder barnebarnet sitt.

Mixime skrev:
Vi har det også sånn  syntes det er trist jeg!

Vondt å høre at det er flere i samme situasjon..

Jeg har en samboer altså, så jeg er ikke alene om omsorgen. Men jeg tenker like mye på besteforeldrene, liksom. Vil de ikke at barnebarnet skal ha gode minner å se tilbake på når de blir eldre? 

Jeg har en søster som mer enn gjerne vil ha TH på overnatting, men han er litt skeptisk til de enda så vi venter litt med det isåfall..  Men ja, skulle nok ønske situasjonen var anderledes gitt. 

Neida, vi har det ganske likt, bare på en litt annen måte. Vi har svigers i gangavstand og spesielt svigermor er overbegeistret over eldstegutten vår, minste er det ikke så nøye med. Begge to var nærmere 75 da de ble besteforeldre og har dessverre blitt veldig gamle de to siste årene. Svigermor er i ferd med å bli senil (selv om hun benekter og fortrenget for harde livet) så det nytter ikke å slippe dem løs med ungene over natta. De kan til nøds få se etter eldstemann mens vi handler, eller passe dem på kvelden når de sover. Hadde svigers vært yngre og sprekere hadde nok hun overøst barnebarna med ting og tang, hun var helt i ekstase da vi ventet førstemann (da var hun også forholdsvis oppegående i hodet fremdeles), og hun skulle strikke klær og hun skulle ditt og datt. Hun strikket da et par-tre klesplagg og siden har det ikke blitt mer. Eldste vår blir 4 i november og på de 4 årene har han sovet "borte" 1 gang og det var hos svigers (på ferie i Sverige hvor vi har hvert vårt hus), og det bare beviste at det ikke er tilrådelig, noe jeg også sa til samboeren min på forhånd. Moren min bor på andre siden av landet så der er det naturlig nok vanskelig med overnatting. Vet ikke akkurat om hun hadde mast om å få låne ungene en helg eller noe dersom vi bodde i nærheten, men hun hadde iallefall stilt opp om vi ba henne om det. Hun har sine to andre barnebarn i helger og ferier. Gaver har hun som regel de gangene vi treffes. Noe overøsing av gaver er ikke ønskelig, så savner ikke det. Samboeren min har bare foreldrene sine og all min familie bor 3-8 timers kjøring unna, så det sier seg selv at det er dårlig med helgeavlastning på oss. På snart 4 år har det bare vært 3 morgener der jeg ikke har blitt vekket av en unge eller to. Jeg får sove frampå rett som det er men aldri uten å bli vekket først. Kunne tenkte meg å få sovet uforstyrret en og annen morgen. Kjenner jeg er i ferd med å bli utslitt da storebror er forferdelig krevende for tiden og jeg føler jeg aldri får skikkelig fri. Ikke en gang om natten er det fri, for enten så våkner lillebror en gang eller to, ellers så må storebror på do eller han kommer inn i senga vår (da får ikke jeg sove). Så er det da sikkert noen som vil si at vi har valgt å få barn selv, ja, det er sant, men unger har faktisk veldig godt av å ha en relasjon til andre familiemedlemmer enn bare foreldrene. Jeg vet også at mine egne foreldre hadde mye avlastning hos mine besteforeldre, tanter og onkler, da broren min og jeg var små. Jeg misunner dem muligheten for avlastning de hadde.Samboeren min var også mye hos sine besteforeldre.

Samme her. Jentungen på 4 har sovet borte en gang. Min familie bør for lenge unna, så der er det lite å hente.

Svigers syns alt er vanskelig. Vi må nesten sende invitasjon i posten for at de skal komme. Barnevakt er de sjeldent. Og da bare hjemme hos oss.

Har spurt de om hjelp nå når minsten kommer, men det var visst veldig vanskelig... de bor 30 minutter unna, og ungene er visstnok veldig lette å ha med å gjøre sier folk vi kjenner.

Og nei, Svigers jobber ikke. De er begge pensjonister...

Mja...

Vi har ett familiemedlem som er overivrig. Type: sender melding på FB og forteller at det er obsevert på barnehagens nettsider at den og den dagen er det planleggingsdag, og lurer på om hun skal fly hjem fra Spania (!!) for å være barnevakt den dagen. 

Har en tante og onkel som bor litt unna som spør innimellom om jeg trenger en frihelg.

Ellers er det ikke mye mas fra de andre. De spør som regel aldri om å få ha henne. Men om jeg trenger barnevakt og spør de selv, er det aldri nei og få. :)

Syns egentlig det er helt greit jeg :)

Rart det der. Nå er bare gutten vår 3 mnd, så litt tidlig for noen å ha han på overnatting kanskje (selv om han har hatt en heftig kolikk i 3 mnd nå og vi kunne trengt litt søvn).

Mamma sa før gutten vår kom at hun skulle bli flink til å spørre oss, skulle passe han ofte slik at vi fikk tid til hverandre. For det gjorde aldri hennes mor (mormor). De måtte alltid spørre selv og de føltes litt påtrengende av og til.

Men nå når gutten vår har kommet er de jammen meg ikke like ivrige, nei:( Og når jeg spør dem, føler jeg de føler det er et eneste stort ork for dem:(

Nei, det er ikke bare dere... Her har ungene aldri sovet borte (uten oss).
Modern bor 1,5 time unna, og svigers ca 10 timer, så ikke "bare" å svippe bort heller.
Kan være der det ligger? Ikke veit jeg.. Men svigers bor bare 2 minutter unna de andre barnebarna sine, og har de HELE tiden...

Spør  DERE besteforeldrene?

Her spør vi besteforeldrene om det er noe vi har lyst ti å finne på eller gjøre.. Jeg forventer ikke at de skal komme løpende og sloss om å ha dem. Mine foreldre jobber begge fulltid, og har tre barn under 15, svigerfar spiller mye i helgene og svigermor sliter med ryggen..

Men om vi SPØR så stiller de opp. Kanskje det er det deres foreldre venter på? At DERE skal spørre?

Bouncing buttplug skrev:
Spør  DERE besteforeldrene?

Her spør vi besteforeldrene om det er noe vi har lyst ti å finne på eller gjøre.. Jeg forventer ikke at de skal komme løpende og sloss om å ha dem. Mine foreldre jobber begge fulltid, og har tre barn under 15, svigerfar spiller mye i helgene og svigermor sliter med ryggen..

Men om vi SPØR så stiller de opp. Kanskje det er det deres foreldre venter på? At DERE skal spørre?

Vi spør sjelden etter barnevakt. Først og fremst fordi vi bare har hans foreldre her vi bor og ikke mine. Nest fordi det er faktisk ikke så ofte vi har behov for det. Og sist fordi det er vi som har valgt å trøkke ut to unger på 15 måneder.

Men sier jatakk når vi blir spurt. Det er en gang eller fler i mnd, oftest på dag og mest et barn. Gaver er det sjelden de får umotivert, men det gjør meg ikke noe fordi det er jeg litt mot likevel....

nei d e isje sånn her heller, eg har måtta spurt om de kan ha mini på overnatting for å få litt fri en av helgedagene som skjer kver 3-4 mnd, aaaaaaaaldrig har de spurt sjøl om å ha han på overnatting ! isje e han bortsjemt me gaver heller, eiaste e at de stille opp me å spør om å få gå en tur me han på lekeplassen på ettermiddagene innimellom og ber oss på middag, ellers e d egentlig en *off javel* så kan eg ver barnevakt då* hvis eg spør om pass hvis eg føle eg har hatt mini me meg på litt for mye møter ,fysio,tannlege osv , så eg har aaaabselutt vært bortsjemt me den hjelpen i og me at eg e alaine me mini 100 prosent! så lite avlastning jah!

Back
Topp