Er det bare min familie som er sånn?

*Meya*

Elsker forumet

Skrev dette i en annen tråd, om begravelse og kranser, men tenkte lage en egen tråd om det. Fordi jeg ser jo at omgivelsene mine er litt annerledes enn oss ja. Selv innad i familien, men mine foreldre tenker jeg mest på, når jeg sier familie da... 

Trist at det skal være så mye "rett og galt" i en såpass sår situasjon... Min far var forresten med på vår krans. Det var bare den på kisten. Søskenene til mamma sendte en blomst sammen (de er tre igjen) og noen av barna deres sendte egne. Har egentlig ikke telling på hvem som sendte hva, men det var i alle fall kun en krans på kista, og så rosene som barnebarna la ned under begravelsen, og liljen fra min beste venninne. 

Selv det at barnebarna la ned roser under begravelsen, reagerte vistnok folk på. Det var liksom uhørt. Og når så i tillegg venninna mi gikk fram med en blomst, etter barnebarna, og i tillegg to barn som min mor hadde ett spesielt nært forhold til, det var like så uhørt... 

De som reagerte på det, var ikke der engang...

Folk er rare og legger seg opp i det rareste.

Hva DERE vil gjøre i en begravelse dere stod for er vel helt opp til dere?

Her la jeg, gubben, svigerinna, svogeren og mine to nieser alle roser på kista til Svigerfar/Pappa/Morfar/Farfar.

Og i begravelsen til læreren min la alle 37 elevene hver sin hvite rose på kista. 

Vi er litt sånn "tar det som det kommer" alle sammen. Vi har aldri vært opptatt av mønster og hva som er "normen". 

Merker jo at det kolliderer litt hos svigers :p

Skjønner ikke at folk skal blande seg borti hvordan man gjør det i begravelser!
man gjør jo det man føler er godt å gjøre, ikke hva andre måtte tenke...

I min mormors begravelse tente datteren min lys og hun la en blomst oppå kista før den ble kjørt til krematoriet...

det er da svært så mye folk skal reagere på.

jeg husker at jeg selv kastet ned en rose på bestefars kiste i hans begravelse. Jeg er glad jeg fikk gjøre det selv om jeg bare var 10 år. Lurer på hva dine svigers synes  om det :-p

Nå var det ikke svigers som reagerte på begravelsen, men min mors egen familie...

Svigers vet jeg ikke hvordan de gjør med begravelser, de er JV hehe. Men de er så tradisjonelle og avhengig av vaner og sånt, noe vi ikke er. 

Da farmor ble begravd var alle barnebarna og barna oppe ved kisten og la ned en blomst som var veldig spesiell for henne. Kan ikke skjønne hvorfor folk skal reagere på noe i begravelser, det må da bli organisert av den nærmeste familien (ektefelle-barn), uten at andre blander seg inn.

Vi la også roser når bestemor og bestefar døde, både barnebarn og oldebarn, syns det er en veldig fin gest jeg!

Back
Topp