Er det andre enn meg som slepp glukosebelastningstesten?

Vil bare legge til en liten ting i kommentaren siden jeg ser at mange skriver langtidsblodsukker er fint. Jeg har fått påvist svangerskapsdiabetes, og har faktisk normalt langtidsblodsukker. På daglige målinger ser vi at jeg ligger for høyt to timer etter måltider, men forholdsvis lavt mellom måltider. Som gir en ok gjennomsnittsverdi på langtidsprøven.
 
Måtte ta rundt den i uke 36 i 2013 med førstemann siden det var antydning til noe i urinprøven .. men hun som var ansvarlig for testen sa det strengt tatt var bortkastet tid å ta den så sent i svangerskapet - da var det viktigere å fokusere på å få i seg fiber og sunne saker.

Denne gangen så har ikke fastlegen nevnt noe om testen men jordmor anbefalte det på kontroll i uke 24 siden «alle» tar den nå. Jeg har valgt å ikke ta den - er nå i uke 37.
 
Har ikke hørt noe om det, men er førstegangsfødende over 25 da.. får se om jordmor nevner det når jeg skal dit om et par uker.. :) tror ikke jeg gidder å be om å få ta det akkurat :p
 
Regner med jeg må ta det pga bmi og diabetes i nær familie.
 
Har ikke hørt noe om det, men er førstegangsfødende over 25 da.. får se om jordmor nevner det når jeg skal dit om et par uker.. :) tror ikke jeg gidder å be om å få ta det akkurat :p

Det er jo viktig å finne ut av det dersom man har svangerskapsdiabetes, da. Man gjør det for sin egen og barnets skyld, ikke jordmorens/legens. Mange som har det har veldig lite symptomer. Det må da være bedre å sjekke det man kan?
 
Det er jo viktig å finne ut av det dersom man har svangerskapsdiabetes, da. Man gjør det for sin egen og barnets skyld, ikke jordmorens/legens. Mange som har det har veldig lite symptomer. Det må da være bedre å sjekke det man kan?

Joa.. helt greit å sjekke det hvis det er noe grunn til at jeg skal det.. :) men man tar jo urinprøve ved hver kontroll, og jeg har ingen risikofaktorer..
 
Tviler på jeg slipper, da jeg har fått så store barn. Måtte ta sist to ganger, og DET var noe av det ekleste jeg har gjort.. Det er nesten så jeg vil nekte.
 
Back
Topp