Er det andre enn meg som slepp glukosebelastningstesten?

Litlefugl

Betatt av forumet
Etter dei nye retningslinene som kom i sommar må nesten alle gravide ta glukosebelastningstesten i fylgje fastlegen min. Eg var den fyrste gravide ho hadde etter dei nye retningslinene som ikkje treng å ta den. Er veldig glad eg slepp, men var ikkje klar over at "nesten alle" må ta testen nå. Så er det andre enn meg her som slepp? Og for de som må ta den, kva er grunnen til at de må ta den?
 
Jeg har tatt allerede - og har fått påvist svangerskapsdiabetes også ved dette svangerskapet. Kom ikke som noen overraskelse siden jeg har hatt det ved de to forrige svangerskapene også.
 
Jeg må ta på grunn av høy bmi, måtte det samme forrige graviditet. Men aldri hatt svangerskapsdiabetes. Tok sånn langtidsblodsukker i uke 12, den var fin, men skal ta glukosebelastningstesten i uke 25 [emoji4]
 
https://helsedirektoratet.no/nyhete...etes-nye-kriterier-for-test-og-diagnosegrense

Her finner du blant annet kriteriene.
Jeg hadde sukker i urinen ved forrige svangerskap, og tok en glukosebelastningstest. Lå helt i grenseland til svangerskapsdiabetes, og må derfor ta glukosebelastningstest denne gangen også. Jeg tenker det er bra med gode rutiner på dette, mtp de komplikasjonene som kan oppstå.

Veldig bra med gode rutinar for å oppdaga svangerskapsdiabetes! Sikkert både viktig og bra med dei nye retningslinene! Eg var mest overraska over at det nå er så få som faktisk ikkje må ta.
 
Min mor hadde svangerskapsdiabets i alle sine svangerskap. Derfor er vel jeg utsatt tenker jeg.
Skal ta i uke 24.
Noen som tar flere ganger?
 
Søster og far har diabetes. Og jeg er i risiko sonen. Tok langtidsblodsukker i uke 8, og håper jeg får tatt glukosetest. Må jeg til lege for det?
 
Min mor hadde svangerskapsdiabets i alle sine svangerskap. Derfor er vel jeg utsatt tenker jeg.
Skal ta i uke 24.
Noen som tar flere ganger?
I andre graviditet måtte jeg ta to ganger. Første rundt uke 12 (den var fin) og neste i uke 28 (der ble det konstantert sv.diabetes).
 
Søster og far har diabetes. Og jeg er i risiko sonen. Tok langtidsblodsukker i uke 8, og håper jeg får tatt glukosetest. Må jeg til lege for det?
Mener jordmor og kan henvise til glukosebelastning, iallefall gjør hun i min kommune det.
 
Søster og far har diabetes. Og jeg er i risiko sonen. Tok langtidsblodsukker i uke 8, og håper jeg får tatt glukosetest. Må jeg til lege for det?

Jeg tok belastningstesten på sykehuset, samme plass jeg går til kontroll [emoji4]
 
Søster og far har diabetes. Og jeg er i risiko sonen. Tok langtidsblodsukker i uke 8, og håper jeg får tatt glukosetest. Må jeg til lege for det?
Du må forhøre deg med jordmor eller fastlege om de tar det. Noen jordmødre gjør det, da kan du ta den der. Jeg tok hos fastlegen min sist, fordi jeg måtte der for å ta blodprøver.
I og med at din søster og din far har diabetes, så skal du ut ifra retningslinjene ta glukosebelastningstest seinere i svangerskapet.
 
Jeg har ikke fått beskjed om å ta det i alle fall. Har vanligvis bmi på rundt 23, men tror jeg har lagt på meg nok til å bikke 25 nå, vet ikke om det har noe å si. [emoji15] (Det er i alle fall det eneste punktet som gjør utslag for min del).
 
Jeg må ta den pga bmi på 26 [emoji41] Herre gud, ble flau på legekontoret! Trening begynner i dag [emoji23][emoji23]
 
Må ta det pga vekt! Tok 2 forrige svangerskap og gikk veldig fint.. Nå er det vel slik at alle over 25 år må ta eller noe? Tror ikke det gjør noe for folk å ta det, det viktigste er jo at svangerskapsdiabetes blir fanget opp tidlig!
 
Jeg er førstegangs og tok testen i forrige uke. Har hatt 3 negative urinprøver, men måtte ta testen pga. overvekt og diabetes i nær familie til både meg og mannen min. Blodsukkeret mitt var helt normalt både før og etter så jeg er fornøyd [emoji4] Synes de fleste burde få tatt den, det er null stress så lenge man ikke er kvalm [emoji28]
 
Måtte ta to ganger i forrige svangerskap pga høy bmi. Det jævligste jeg har vært med på! Ikke kult når man er kvalm. Komme fastende for å drikke det der søte klisset! Før å så spy som en gris så alle på legesentret hører det. Yes! Gruer meg til neste gang...
 
Må man sitte på venterommet de to timene, eller kan man gå og komme tilbake?

Sniker fra desember.

Man må sitte på venterommet. Hvis man rører for mye på seg kan resultatet bli feil. Noen legekontor tillater at man drar hjem men da er hele poenget med å ta den borte, spør du meg.
 
Back
Topp