Er dere flinke til å ta celleprøve?

Lillafrosk

Firebarnsmamma♡
Tilgangsansvarlig
Assistert-jentene
Sensommerlykke 2017
Oktoberbarna 2021♡
Julilykke 2023
Noen planer om å få det gjort etter fødsel..?

Jeg tok sist i august, før jeg ble gravid. Men er kanskje lurt å ta noen mnd etter et svangerskap også?

Jeg må få tatt en prøve etter fødsel. Fikk et brev med påminnelse om dette midt i svangerskapet og er da ca 3 år siden forrige prøve. Har sendt inn spørsmål til jordmor spørretimen her på forumet for å høre hvor lenge etter fødselen man bør vente for å ta prøven.
Jeg er derimot usikker på om man må ta en slik prøve rett etter et svangerskap når du nettopp har tatt en prøve. Ville tro at det ikke er nødvendig, men ville nok hørt med lege/jordmor.

Jeg må få tatt en prøve etter fødsel. Fikk et brev med påminnelse om dette midt i svangerskapet og er da ca 3 år siden forrige prøve. Har sendt inn spørsmål til jordmor spørretimen her på forumet for å høre hvor lenge etter fødselen man bør vente for å ta prøven.
Jeg er derimot usikker på om man må ta en slik prøve rett etter et svangerskap når du nettopp har tatt en prøve. Ville tro at det ikke er nødvendig, men ville nok hørt med lege/jordmor.
Ja, selv usikker på NÅR det bør takes. Med en gang kan det vel være div celleforandringer uansett...?
Men tror også det er lurt å ta uansett etter svangerskap (... Men ikke med en gang etter)..?
Mener å ha hørt det i alle fall.

Jeg tar det hver gang jeg blir innkalt til det. Heller føre var osv..

Fikk tilbud under forrige svangerskap om jeg ville ta den menst jeg var gravid eller på seksukers kontrollen.. tok da på seksukers.. Nå tok jeg i uke 6 når jeg allerede var hos gynekolog på tidlig ultralyd.

Er det ikke vanlig å ta celleprøve på 6 ukers kontrollen etter fødsel? Det gjorde jeg ihvertfall sist. Og nå får jeg innkalling...

Er det ikke vanlig å ta celleprøve på 6 ukers kontrollen etter fødsel? Det gjorde jeg ihvertfall sist. Og nå får jeg innkalling...
Mange sjekker ikke underliv engang på 6ukerskontroll..
Jeg visste ikke første gang at man måtte ordne time til det selv, så jeg tok ikke 6ukerskontroll sist.

Så. Vet ikke. [emoji14]

Har 3 barn men aldri sjekket noe underliv på 6 ukers kontroll,kun skaffet prevangsjon:)

Tar det på 6 ukers kontrollen, samtidig som spiralen skal på plass [emoji4] tar prøver ca hvert 2. år (prøver hvertfall)

Det er i utgangspunktet ikke nødvendig å ta oftere enn hvert 3. år, men det bør heller ikke gå mer tid mellom enn det. Heller oftere i såfall. Man kan ta celleprøve på 6 ukers kontroll, men det er en risiko at prøven kan inneholde "barselceller" som man kaller det. Men da skal man få beskjed om at man må ut en ny.

Det er i utgangspunktet ikke nødvendig å ta oftere enn hvert 3. år, men det bør heller ikke gå mer tid mellom enn det. Heller oftere i såfall. Man kan ta celleprøve på 6 ukers kontroll, men det er en risiko at prøven kan inneholde "barselceller" som man kaller det. Men da skal man få beskjed om at man må ut en ny.

Jeg synes egentlig hvert 3.år høres så lite ut.. Mtp hvor fort det KAN gå for noen. [emoji33]
Så, jeg vurderer annenhvert.
Men, man kan ikke få celleforandringer etter fødsel og svangerskap altså? Sånn, PGA endringene i kroppen..? (tenker ikke på disse barselscellene, men faktiske forandringer..)

Jeg synes egentlig hvert 3.år høres så lite ut.. Mtp hvor fort det KAN gå for noen. [emoji33]
Så, jeg vurderer annenhvert.
Men, man kan ikke få celleforandringer etter fødsel og svangerskap altså? Sånn, PGA endringene i kroppen..? (tenker ikke på disse barselscellene, men faktiske forandringer..)

Det skader jo ikke å ta det oftere, men det er det som er anbefalingen.
Da har det i såfall ikke noe med svangerskap og fødsel å gjøre nødvendigvis, men noe som ville ha skjedd uansett...

Jeg spurte legen(som og er gyno min) om når jeg tok sist og om det lønner seg og ta ekstra under eller etter graviditeten og hu sa det var nesten 2år siden, og at det holdt med å ta om ca et år, da er det tre år siden sist[emoji6][emoji6]

Det skader jo ikke å ta det oftere, men det er det som er anbefalingen.
Da har det i såfall ikke noe med svangerskap og fødsel å gjøre nødvendigvis, men noe som ville ha skjedd uansett...
Ja, nei, tenkte kanskje hormonene kunne fremskynde prosessen eller noe. [emoji28][emoji28]

Skal ta seksukerskontrollen hos gyn, så jeg tenkte å be om det i samme slengen. Tok sist for omtrent to år siden :)

Tok når jeg nettopp hadde blitt gravid, viste ikke at jeg var gravid da, prøven ble ikke godkjent, så skal ta ny på 6 ukers kontrollen, da skal jeg sitte inn spiral i samme slengen :)

Tok i september (med fastlege heldigvis) og har en "idiot" av en doktor for tiden da fastlegen min har permisjon ett år. Vet ikke om jeg gidder 6 ukerskontroll med den legen jeg har nå uansett, tror alt får vente til fastlegen min kommer tilbake med mindre det er noe spesielt :p

Jeg husker ikke helt når jeg tok celleprøve sist.. har byttet fastlege i mellomtiden pga. flytting. Tror det er rundt 3 år siden sist. Men jeg kommer som flere andre her til å spørre etter celleprøve på 6-ukers kontrollen. Tenker det kan være greit å sjekke at alt er normalt "inni der" i samme slengen[emoji12]

Jeg fikk beskjed om at jeg godt kunne ta celleprøve på 6 ukerskontrollen. Jeg var midt i fastlegebytte (har flytta) da påminnelsen kom, og så ble jeg gravid..

Back
Topp