Er de like «flinke» i andre land til å ha barna bakovervendt?

Aicelain

Elsker forumet
Marsboerne 20 18
Oktoberlykke 2019
Jeg legger merke til når jeg ser på TV program fra utlandet, eller bilder på Instagram, at små barn på rundt 1 år allerede sitter fremovervendt. Kan ikke huske å ha sett et program fra USA der barn sitter bakovervendt etter babystadiet :eek:

Jeg har ikke reist så mye i livet mitt. Noen som vet hvordan kulturen er i andre land? Er det ikke like mye fokus på at bakovervendt er det tryggeste om viktig? Eller sitter de forovervendt? Hvorfor tror der det er slik? Mangel på info eller «det skjer jo ikke oss» mentalitet?

Det begynner å bli bedre og i USA har mange stater nå fått strengere lover som forhåpentligvis kommer til å gjøre sånn at flere velger bakovervendt.

I Egypt der jeg ofte er på ferie så er bilsete sjelden kost, og eneste bakovervendte bilsete nr 2 jeg har sett er vår egen two way som vi har der nede.

I Sverige derimot er de lengre fremme enn i Norge, vil tro mye går på informasjon og at det er mye feilinformasjon

Nei, utover Sverige er det rimelig dårlig stelt. I USA er det riktignok påbudt å ha de bakover til 2 år i noen stater, men tja. I Australia troor jeg det var er det vel forbudt å ha barn over 4 år bakover, det er og litt rart :p

Hadde med vårt eget bilsete til Kroatia i høst, bortsett fra en annen norsk familie som og brukte samme setet som oss på flyet hjem så jeg ikke et eneste barnesikringsutstyr i noen biler :p Taxisjåførene vi kjørte med var veldig fascinert da, tilbød seg å feste det for oss, men det gjorde vi helst selv :p

Jeg har ikke fått inntrykk av at de er så nøye med sikring av barn i bil i andre land. Ikke de landene jeg har vært i i hvert fall. Ble så redd, paff og sint på samme tid da jeg var i Tyrkia. Barn som hoppa rundt i biler mens de kjørte og mannfolk som kom kjørende på både motorsykler og mopeder med hele familien på samtidig. Fikk helt fnatt jeg :eek:

Nei. Selv om hele Europa har like regler (likt som Norge). Så bytter de som regel når det er lovlig (rett etter babystol ved 9 kg). Jeg bor i UK og tror lillegutt er den eneste på hans alder som sitter bakovervendt i byen jeg bor :p (han er snart 1,5 år). Det er trist og fælt, men nytter ikke å prøve å få de fleste til å forstå. De tar det negativt og ikke som konstruktiv kritikk uansett hvor fint man sier hvor farlig det er.
Her er det veldig vanlig å bytte til forovervendt med 5 punkt fordi det er visst sååååå sikkert, uten at de skjønner at ungen kommer til å bli innvendig halshugd i en eventuell krasj.

Noen stater i USA har regler om at man må være to år før man snur de fremovervendt, så det er jo bedre enn å snu ettåringer. Men de fleste snur også ved fylte to bare fordi det er lovlig, og å ha barnet sittende bakover til minst 4 er ytterst sjeldent.
Det er nok Sverige som er best på bilsikring, deretter andre nordiske land.

Ifølge kusinen min i Canada anbefales det at de sitter bakovervendt til de er 2 år. Hun skulle vurdere å la sine bli sittende bakovervendt lengre. Hun var i grunn mest fascinert over konseptet bag til vogn, det hadde hun aldri hørt om. Alle der brukte vanlige triller som de la ned ryggen på :p

Min erfaring er at de ikke er like flinke i andre land :)

I Danmark er det kun påbudt til det er 9 mnd, men det blir nå endret til 18 mnd.

Vi har kommer til både Mallorca og Thailand til bakovervendt bilsete, så det sprer seg nok.

Ifølge kusinen min i Canada anbefales det at de sitter bakovervendt til de er 2 år. Hun skulle vurdere å la sine bli sittende bakovervendt lengre. Hun var i grunn mest fascinert over konseptet bag til vogn, det hadde hun aldri hørt om. Alle der brukte vanlige triller som de la ned ryggen på :p

Seriøst :knegg: ? Jeg kunne ikke sett for meg livet uten robust bagdel og vogn. Men når du sier det begynte jeg å tenke over hva jeg har sett på TV program. Og det virker som å trille tur for å trille tur ikke er så kjempekultur i andre land. Og triller de er det skranglende triller som ser billig ut. Kan ikke huske å sett typ Emmaljunga eller eller babyjogger på TV fra utlandet :)

Back
Topp