Er couscous sunt?

mamila

Glad i forumet
Det lurer jeg på :)

Da tenker jeg i forhold til ris,poteter,pasta både fin og fullkorn..
 
Could not care less. Det er fast fredagsmat her i huset uansett. Nesten alltid i alle fall...
 
Det er jo pasta.
Her i huset går fullkorns couscous inn under sunn middag hvertfal :)
 
Vet ikke hva semule går under, jeg? Men pasta lages i alle fall av semule også, som det nevnes her.

Har sett at det finnes fullkorn, gubben truet med å kjøpe det en gang, han er så fascinert av fullkornsprodukter, men da truet jeg med å aldri lage couscous igjen :D
 
Could not care less. Det er fast fredagsmat her i huset uansett. Nesten alltid i alle fall...

Sånn for å kuppe tråden. Har du en god oppskrift? Jeg syns all couscous jeg lager blir så himla tørr! ;)
 
Sånn for å kuppe tråden. Har du en god oppskrift? Jeg syns all couscous jeg lager blir så himla tørr! ;)
Nå lager ikke jeg couscous fra pakke, jeg damper semulemel i tre-fire omganger og sitter og trykker det igjennom noe som ser ut som en sjaman-tromme :p

De få gangene jeg kjøper fra pakke, smaker den helt okay, det er ikke så ille, jeg bruker en del av kraften fra suppen sammen med vannet når jeg lager selve grynene.

Couscous her i huset er ikke noe vi serverer feks oppi en salat, hva farsken har couscous i salat å gjøre liksom :p Det er jo bare barnslig... ;)

Sånn og BARE sånn lager jeg sausen til couscous:

Hakker en eller to løk (spørs på størrelsen) i smått, har litt olje i en panne, legger i 1,5 kg med fårikålkjøtt, har på salt, pepper, Vegeta (grønnsakssalt fra Kroatia), curry (bruker kun den som heter Extra Hot Madras Curry, er litt kresen der), cumin og bittelitt kanel. Mens kjøttet steker i sausen legger jeg i løken sånn at den får stekt litt med kjøttet, heller jeg på ca 1,5-2 liter vann og lar det stå og koke. Mens det koker, kutter jeg 4-5 poteter, 3-4 gulerøtter og en halv squash i biter (squash i ganske små biter, det andre i normale biter).

Mot slutten av koketiden heller jeg oppi en boks med kikerter, eller bruker kokte kikerter som har kokt i en egen kasserolle.

Dette serveres med couscous, om jeg lager couscous fra pakke erstatter jeg ca halvparten av vannet med kokekraften fra kjøttet.
 
Og selvsagt serveres alt på en tallerken, og så har man hver sin liten suppeskål med saus ved siden av.

44610821couscous1.jpg
 
Her sitter en dame og lager det, og bak der ser du "trommen" det presses igjennom.

Sfax-couscous-making-93-HI-RES.jpg
 
Næææ ikke spesielt sunnere men sikkert godt for kroppen med litt variasjon.
 
Oj, gjett om jeg skal prøve den oppskriften der! Riktignok med pakkecouscous siden jeg hverken har "tromme" eller kunnskapen om gjennomføring :p Men fy søren, det virket godt!
 
mye kalorier i cous cous, men det er det jo i pasta også... poteter og ris er sunnere.
 
Back
Topp