Er barna dine høflige?

Han er 2 år og takker for maten. Sier "hei" hvis han har lyst og det har han stort sett :) Jobber med at han skal bli høflig og hilse på folk når han blir eldre og det forventes mer av han. Irriterer meg når store unger ikke svarer eller ikke sier "hei" tilbake når voksne snakker til de. Da tenker jeg på de som er 6+.
 
Ja eldste har alltid vært det. Yngste på 2 har nettopp begynt å bli litt beskjeden ved fremmede så hun hilser ikke, men blir selvfølgelig oppfordret til det. Jeg kommer til å forvente det av henne når hun blir litt eldre og snakker mer. Men hun er høffelig mot se hun kjenner (bhgpersonalet og øvrig familie og venner).
 
Last edited:
Til å være snart 2 år er han det. Sier alltid takk takk når han går fra bordet, sier alltid takk takk når han får noe, enten om det er mat og drikke eller en leke. Han hilser på alle og sier hade til alle.
 
Til å være 2 synes jeg at han er det. Sier tusen takk når han får noe (vanligvis) spør: kan jeg få xxx (når han vil ha noe feks mer vann) og sier så godt som alltid hei og hade i de fleste situasjoner det passer, i dag skulle han si hade til bestefar og da kom det: hade skatt (de bestefar ofte sier til han).
 
De takker for mat, de takker for de fikk komme på besøk. De hilser pent, ene er gjerne litt mer ivrig enn den andre. Hu ene er mer beskjeden og hu andre er ekstremt utadvendt så :p Men høfflige er de. Til og med oldemora som er veldig nøye mener det, så da sier jeg meg fornøyd :)
 
Hun på snart 4 trenger noen påminnelser og hvis det er ukjente folk kan det sitte langt inne. Men alt i alt syns jeg hun er veldig flink og høflig. :)
 
Hun er bare 18 mnd så jeg vet ikke.
Men hun sier "takk" når hun får nor, og hvis hun ser noe jeg har som hun har lyst på, så kommer hun med hånden strukket ut og sier i en rasende fart "takktakktakktakktakktakktakktakktakk" til hun får det :p
 
Takk for maten er noe vi ikke bruker her hjemme... Men hun sier kok det borte :) hun er også høflig mot voksne og andre barn....
 
Eldste er ganske høflig. Hender han må minnes på å si takk for maten. Hei sier han til de han kjenner godt, men han er veldig beskjeden, så er ikke så lett med de han ikke kjenner godt eller fremmede. Sier alltid takk hvis han får noe.
Jeg sto å snakket med noen som kom på døren for å selge noe her for litt siden, da kommer storebror (3 1/2) bak meg og sier til dem: dere får komme inn da :p Mor hadde ikke lyst til at de skulle komme inn :p
 
Vi jobber med å få henne til å si takk for gaver, hun glemmer seg ofte. ;) Men hun sier takk for maten, når hun husker det. ;)
 
Ja, det er de. De kan absolutt glemme seg bort innimellom, men er generelt flink. Barnehagen vår har det som et av sine fokusområder :)
 
De er sjenerte overfor fremmede så det jobber vi litt med, å hilse på folk. Men de er høflige med hverandre, sier takk for maten, rydder av bordet etter seg, takker for gaver og sier hadet når vi går. Spør stort sett pent de når det er noe de trenger. Er det noe jeg ikke fordrar er det uhøflige barn som tar seg til rette så dette er jeg nøye med:p Barn som maser om godteri eller saft når de er på besøk f.eks... Skrekk!
 
Han er 2 år og takker for maten. Sier "hei" hvis han har lyst og det har han stort sett :) Jobber med at han skal bli høflig og hilse på folk når han blir eldre og det forventes mer av han. Irriterer meg når store unger ikke svarer eller ikke sier "hei" tilbake når voksne snakker til de. Da tenker jeg på de som er 6+.

Man skal ikke respektere beskjedene barn altså? Man skal bli irritert og forvente at de hilser på fremmede når det er skremmende for barna? :(

Nei jeg respekterer barnet mitt, og vet at sånt kommer av seg.
Jeg vil si barna mine er høflige, en veldig utadvendt og en veldig innadvendt, så jeg respekterer grensene demmes og tvinger ikke barna mine til å hilse på fremmede mennesker. De takker derimot for maten, takker for seg om vi har vært ett sted og er høflige med de vi kjenner som å si hei :)
 
Man skal ikke respektere beskjedene barn altså? Man skal bli irritert og forvente at de hilser på fremmede når det er skremmende for barna? :(

Nei jeg respekterer barnet mitt, og vet at sånt kommer av seg.
Jeg vil si barna mine er høflige, en veldig utadvendt og en veldig innadvendt, så jeg respekterer grensene demmes og tvinger ikke barna mine til å hilse på fremmede mennesker. De takker derimot for maten, takker for seg om vi har vært ett sted og er høflige med de vi kjenner som å si hei :)
Jeg var ekstremt beskjeden da jeg var lita( er det enda forsåvidt). Jeg turte ikke å si noe eller spørre om noe, noen gang. Jeg hvisket til mamma hva jeg ville når vi var rundt folk. Likevel hilste jeg alltid tilbake når noen hilste på meg og jeg takket alltid for maten eller takket for gaver, osv. Litt folkeskikk bør en ha selv om en er beskjeden.
 
Vi jobber med å få henne til å si takk for gaver, hun glemmer seg ofte. ;) Men hun sier takk for maten, når hun husker det. ;)
Det pleier mine og si.. Men. Sist 3 åring fikk ein gave så åpna og og sa hva kostet denne ? Hahaha :p ho fikk ei bokse hos oldeforeldrene sine .. Vi lo så tårene trilla :p ingen peiling på hvor den kom fra :p
 
Han sier takk for maten, spør fint om å få ting eller få gjøre noe og vi øver på hei og hadet. Han er veldig sjenert/beskjeden av seg, så fremmende er kjempeskumle i hans øyner. Noe vi respekterer og er ilag med han og prater med den voksne. Han er 6 år, men han er veldig høflig overfor de han kjenner. Takker for gaver han får også.
 
Guttongen på 4 sier "tusen takk for maten, kan æ få lov å gå fra bordet" også hilser han på folk, bruker å ta mannfolk i hånda å si "god dagen du"
Å minste jenta på 2 sier takk til alt å da mener jeg alt for eks: takk for at jeg vasker klær, rydder, skifter bleia, kjærer bil, lager mat osv osv. :)
 
Back
Topp