Er baby blitt sjenert/redd fremmede/bekjente?

mamma 87

Flørter med forumet
Har dere opplevd at baby har blitt sjenert eller redd ovenfor noen babyen kjenner? :anyone

Babyen vår ble redd å gråt forrige gang svigermor var på besøk:eek: Opplevd dette?

Svigermor synes nok det var trist, men hun kan være litt brå, hyper og overengasjert i babyen, og kanskje derfor litt høylytt. Hun ser har sine bestmor behov som hun må få "tilfredsstilt" (kose, kose , kose og ta på babyen på lårene) er nok ikke så flink til å ta hensyn og se hva baby liker og når h*n har fått nok. (Baby gråt en gang hun koste å holdt hardt? Sist vi var på besøk hos dem) Dette er litt vanskelig.
Har et godt forholde til svigermor, men hun kan bli litt mye.
Hvordan ville dere tatt dette? (Jeg trøster baby)

Pga dette er jeg usikker på å la svigermor passe baby alene enda.
Er dette rimelig?
Eller er jeg overbeskyttende?:rolleyes:

Heeelt vanlig. Min er sånn til mormors si. Går over snart. For så å komme igjen i 8-9 mnd alder.

Ja tenkte meg at det er vanlig ja har lest om det 7-mnd seperasjonsangsten, blir det bare vanskeligere å få andre til å passe da?

Ja! Og særlig med mennesker som er veeldig på og tar henne ut av armene mine.. Da blir hun skeptisk med en gang. Det er annerledes om jeg gir henne til noen, for da merker hun også på meg at det er ok.

Aha...utrolig hva de fanger opp asså:p Jeg synes nemlig besøk av henne har blitt mye mer slitsomt etter vi fikk baby!

Vi har ikke opplevd dette enda, men er forberedt på at den tiden vil komme:)

Vi er en veldig aktiv familie som er mye på farten, og hun har alltid blitt tatt med overalt. Hun er godt vandt med at alle tar henne fra meg for å leke/kose. Når vi er på besøk er hun stort sett i noen andres armer. Det er viktig for meg at hun blir vandt med andre og ikke bare skal henge på meg. Man kan vel si at hun er godt sosialisert og godt vandt med forskjellige miljøer. (Treningssenter med forskjellige mennesker hver gang omtrent, familie, venninner, min arbeidsplass, mannens arbeidsplass, butikken,bilen, båten,hytta, skogen, restauranter +++)

Det er noe som kalles 5 mnd seperasjonsangst også. Her har snuppa fått det.

Kanskje du kan snakke med svigermor at om hun nærmer seg forsiktig så går det kanskje bra...

Jada. Hun her fikk det når hun var 4,5 mnd. Da hadde vi navnefest, og folk ville bare hilse, men hun ble så redd...
Det forverret seg litt etter det, da kunne knapt pappan holde henne. Men så ble det bedre igjen.
Vi er sosiale vi og, hun møter ofte fremmede, men hun ble redd folk hun kjenner godt tilogmed.
Nå har jeg sett at hun har en sjenert personlighet. Selv nå, etter at fremmedfrykten er over. Så det kommer nok tilbake i 9-10 mnders alder.

Som liten ble jeg tatt med overalt i følge mamma. Ble godt miljøtrent, men allikevel var det KUN mamma som gjaldt!
Jeg var kjempe sjenert, og følte meg tryggest med mamma. Ingen andre fikk holde meg, for da raknet det visst for meg.

Tror nok at mye kommer ann på personlighet også. Jeg vokste det av meg:)

Ja! Og særlig med mennesker som er veeldig på og tar henne ut av armene mine.. Da blir hun skeptisk med en gang. Det er annerledes om jeg gir henne til noen, for da merker hun også på meg at det er ok.

Samme her.
Hun hadde en periode hun var livredd for mormora si, gråt bare hun kunne se mormor :p varte bare ca ei uke, nå er mormor inkludert i de 4 personene hun kan være hos uten å bli redd/gråte. (Meg, pappan, mormor og oldemor) ;)

Og ang spørsmålet til trådstarter; jeg syns det er viktig å respektere det babyen "forteller" deg. Da mini var livredd for mormor måtte mormor bare tåle å ikke holde og kose henne. Vi traff mormor hver dag-annenhver dag, men mini trengte ikke gå til henne før mini ville det selv. Plutselig en dag var mommor kjempestas igjen og vi kunne igjen bruke henne som barnevakt i korte perioder på dagtid :)

Last edited:
Dette har hendt egentlig helt fra starten av. Han trenger tid til å bli vandt til nye steder og nye mennesker hver eneste dag. Bare meg og pappan han er helt rolig med

Back
Topp