Er anemi farlig for fosterutviklingen?

bama

Glad i forumet
Oktobermirakler 2013
Jeg var veldig dårlig på fredag og fikk et "anfall" med prikking i huden i ansiktet, svelg og redusert følsomhet i kroppen. Etter time hos legen fikk jeg påvist anemi og lavt blodsukker. Han mente jeg hadde hatt et blodtrykksfall, men det viktige var at vi fikk avdekket anemien. Det er jo vanlig når man er gravid, men han sa jeg var lavere enn det som er normalområdet når man er gravid og har derfor gått med dette en stund. Jeg skal ta jerntilskudd og sjekke jernlagrene mine (nye blodprøver i morgen). Det var ikke farlig lavt, men lavere enn det burde være som gravid. Jeg hadde 11,2 i hb, og nedre området er 11,5 for gravide.

Pga kvalmen og hvor uvel jeg var glemte jeg spørre legen om det er farlig for fosterutviklingen at jeg har så lavt jernnivå? Kjenner jeg ble veldig bekymret for om dette kan skade barnet i denne sårbare perioden der alt dannes :(

Jeg har googlet det litt, men ble ikke så veldig mye klokere...Så hvis noen vet eller har erfaring med det så vil jeg gjerne høre :)

Har ingen anelse dessverre :)
Ring kontorsøstra på legesenteret i morgen.

jeg har veldig lavt jernnivå, dette ble vel oppdaget på de første prøvene da jeg gikk gravid sist. nå vet jeg ikke hva det ligger på hos meg akkurat nå, jeg har vært avhengig av å ta jern siden, glemmer det innimellom da...
men jeg vet dessverre ikke hvordan de tenker på det i forhold til fosteret. de har ikke gjort noe mer hos meg annet enn at jeg må ta tablettene mine, få i meg en del c- vit i tillegg for bedre opptak av jern og ikke drikke melk eller lignende samtidlig med jern inntak for det kan hemme litt av opptaket av jern i kroppen.
jeg får kanskje vite mer når jeg får tatt prøver selv.

her ble det mye prat og lite info fra meg hehe

Jeg er ingen ekspert, men tror ikke det er farlig altså.
Veldig vanlig er det hvertfall ;) Hadde det i forje svangerskap.
ville tro det at legen hadde fortalt det om det var noe å bekymre seg for.

Håper noen andre kan svare deg bedre enn meg. :)

Jeg tipper legen ville nevnt det om det var farlig:)
Mine lagre lå på 4 første graviditet;)

4! :eek: Ble du lagt inn og fikk blodoverføring da? Trodde 8 eller 9 var krav for blodoverføring (eller er ikke hb det samme som blodprosent?)?

Og blodtrykksfall er veldig veldig vanlig:)

Ja, jeg vet det ikke er farlig, men slik jeg opplevde det med redusert følsomhet over lengre tid ville de ha meg inn til sjekk :)

jeg har veldig lavt jernnivå, dette ble vel oppdaget på de første prøvene da jeg gikk gravid sist. nå vet jeg ikke hva det ligger på hos meg akkurat nå, jeg har vært avhengig av å ta jern siden, glemmer det innimellom da...
men jeg vet dessverre ikke hvordan de tenker på det i forhold til fosteret. de har ikke gjort noe mer hos meg annet enn at jeg må ta tablettene mine, få i meg en del c- vit i tillegg for bedre opptak av jern og ikke drikke melk eller lignende samtidlig med jern inntak for det kan hemme litt av opptaket av jern i kroppen.
jeg får kanskje vite mer når jeg får tatt prøver selv.

her ble det mye prat og lite info fra meg hehe

Takk uansett, greit å høre at andre også sliter med det uten at legene blir bekymret :)

Jeg er ingen ekspert, men tror ikke det er farlig altså.
Veldig vanlig er det hvertfall ;) Hadde det i forje svangerskap.
ville tro det at legen hadde fortalt det om det var noe å bekymre seg for.

Håper noen andre kan svare deg bedre enn meg. :)

Takk for svar :) Ja, han ville kanskje det :)

Prosent og lager er ikke det samme nei :)
Jeg fikk en hestekur med både folat og jern, og ble hyppig sjekket. Heldigvis var kroppen flink å ta til seg etterhvert, så jeg slapp overføring. Det hadde vært UGH ;)

Prosent og lager er ikke det samme nei :)
Jeg fikk en hestekur med både folat og jern, og ble hyppig sjekket. Heldigvis var kroppen flink å ta til seg etterhvert, så jeg slapp overføring. Det hadde vært UGH ;)

Ok, jeg snakket om blodprosenten, lager skal jeg få sjekket i morgen. Oppfattet det som du også snakket om blodprosent, beklager :)

Å ha 11,2 i Hb som gravid er ikke farlig :) Greit å ha jernlagrene i orden slik at kroppen kan lage mer blod etterhvert :)

Tror jeg hadde akkurat det samme sist svangerskap, legen sa aldri noe om det gjorde noe særlig, bare at det var littegranne lavt..

Tror jeg hadde akkurat det samme sist svangerskap, legen sa aldri noe om det gjorde noe særlig, bare at det var littegranne lavt..

Legen sa dette var utenfor referanseområdet for gravide og siden det er så tidlig har jeg nok gått med det lengre enn jeg har vært gravid. Så skal følges opp på det :) Merkelig at leger er så forskjellige på det, men da er det jo neppe farlig, bare i grenseland til for lavt da :)

Back
Topp