Er alle i full gang med bleieslutt?

Zol80 skrev:
Ja, i forrige uke var det slutt. Bare bestemte oss for at nå var det slutt og tok av bleien. Slet litt første dagen, men gikk seg fort til. Har vært uten bleie i 8 dager (på dagtid) nå og kun ett uhell. Men får hun ikke til å gå på do da. Bare potte. 

Hvordan ordner dere det når dere er borte da?

*trinemor* skrev:

Zol80 skrev:
Ja, i forrige uke var det slutt. Bare bestemte oss for at nå var det slutt og tok av bleien. Slet litt første dagen, men gikk seg fort til. Har vært uten bleie i 8 dager (på dagtid) nå og kun ett uhell. Men får hun ikke til å gå på do da. Bare potte. 

Foreløpig har vi tatt den med alle steder vi har vært. Lillesøster bruker jo vogn, så da er det greit å ha den liggende under den. 

Zol80 skrev:

*trinemor* skrev:

Zol80 skrev:

Foreløpig har vi tatt den med alle steder vi har vært. Lillesøster bruker jo vogn, så da er det greit å ha den liggende under den. 

Okey :) greit så lenge dere ordner dere sånn....

Her har vi gått rett til do (med doring) siden det er det det er overalt :)

Han både tisser og bæsjer på do på eget initiativ, men jeg har ikke begynt med akvtiv bleieslutt enda. Det er ikke hver dag han spør om å gå på do heller.
Nå har gutta og jeg nettopp vært på ferie på en hytte med utedo og uten vaskemaskin, og gutta er på en ferie med tilsvarende forhold med sin pappa nå. Og det gir ikke akkurat optimale forhold for bleieslutt denne måneden de har fri fra barnehagen.. :p

Hun ble plutselig veldig interessert i å gå uten bleie nå i ferien, og tisset og bæsjet for første gang på potte tidligere denne uka. Virker som om hun vet godt når hun må tisse, men er hun opptatt med noe husker hun ikke på potta før hun allerede er igang med å tisse/bæsje. :p

Her har han sluttet med bleie på dagtid.

Han har vært hjemme fra barnehagen i 1 mnd så da var det perfekt timing for å starte med avvening.

Han var hos faren/besteforeldrene i 3 uker og kom hjem uten bleie. Hadde vist hatt få uhell. Siste uken har han bare hatt 2 små uhell der det har komt noen dråper.

Han bruker både do og potte. bruker bare do hos meg, bruker potte hos faren.

Spent på å se om han er like flink i barnehagen.

en gang hadde vi han nesten 100 % bleiefri, men da han tissa på seg så var det rett på med bleie igjen, og siden han han nektet å gå uten bleie :S

Da ble det plutselig bleieslutt her også, og det går ikke så veldig bra. Felix hadde lenge ønsket å slutte med bleie, og jeg hadde sagt at han måtte bæsje på do først. Så gjorde han det en gang, og vi måtte ut og kjøpe truser og boksere. Tror muligens jeg gjør alt feil disse dagene. :( Noen som kan hjelpe meg litt?

Problemet er at han aldri sier i fra at han må på do. Jeg må bare følge ham på do jevnlig, men da vil han egentlig ikke halvparten av gangene. Etter at vi første dagen hadde 3 uhell, alle ca 10 minutter etter at han har gått ut av badet uten å ha tisset, så har jeg blitt veldig streng på det. Når jeg tar ham på do, så må han bli der til han har tisset. Nå holder han seg tørr, men det er blitt veldig ukoselig. Jeg vet ikke hva som er det verste alternativet for ham. At dogåingen er blitt en tvang, eller om jeg tar fra ham de høyt elskede nye barbatrusene hans og setter på ham bleie igjen?

Vi har beholdt bleien om natten. Hvordan gjør dere andre det? Han er oftest tørr om natten nå, men ikke alltid. Så kommer han av og til og sover mellom oss, og jeg vil virkelig ikke ha uhell i sengen min. :P

Hvordan gjorde dere det i starten når dere skulle ut? Hittil har vi bare våget oss i hagen og korte turer i parken. Ser for meg gjentatt vasking av bilsetet, og at han blir lei seg hvis han har uhell når vi er sammen med andre barn. :(

Ronja bestemte selv at hun ville slutte på dagtid, og når hun hadde hatt 2 tørrre netter, så tok vi den bort om natten også. Hun fikk også noen høyt elsket truser når hun sluttet. Når hun hadde uhell , ville hun gjerne ha på seg bleie etterpå, men da snakket vi om at da måtte vi legge bort Kitty trusene , for de passet ikke utenpå bleie. Hun var HELT klar på at Kitty trusene ble :P  Ronja var også sånn at hun ikke hadde tiden til å sitte på do, og tisset på seg 5 min etter doturen, eller at hun tisset pittelit og så gikk resten i buksen etterpå.. Men det gikk seg sakte men sikkert til.

Vi snakket mye om dogåing, men prøvde å ikke mase på henne om å gå på do.. Ikke så lett etttersom vi skulle på bilferie ... Vi roste og roste og roste. Folk må jo tro vi var tullete , som klappet når det kom "stort" i do...... Men vendepunktet kom her når hun tisset på seg under lek med venner , og da virket det som hun så sammenhengen mellom å gå på do og tisse på seg .. litt kronglete forklart ??? Men en ting vi også gjorde for VÅR del var at vi kvittet oss med bleiene, så vi ikke skulle falle for fristelsen det kan være med trygge bleier... Hun sover også innimllom i vår seng, og jeg innså at man kan ikke få i pose og sekk .. hehe...det har gått bra hitttil ..

Sukkertopp:
Vi måtte lenge følge Teodor på do, for han svarte bare nei uansett, og kunne tisse på seg to sekunder etterpå. 
Men noen ganger har vi latt han tisse på seg og, for at han skal kjenne det og forstå hva som skjer når han ikke går på do. 
Også for å ikke få det så negativt hele tiden, og gradvis ble han flinkere. 
Først begynte han og si ja da vi spurte, og nå sier han stort sett fra selv. i bhg har han hatt ett uhell siden han startet på ny avdeling, og det synes jeg er veldig bra til at det er mange nye og ukjente voksne der. 
Han har sjelden uhell nå, det mest vanlige er at det kommer noen dråper i trusa før han har tid til å komme seg på do, men han klarer hvertfall å holde igjen de store strømmene

Noe negativt blir det innimellom, da han ikke er glad i å gå på do på ukjente steder, oftentlig spesielt. 
Og i starten reiste vi ut på ting som før, passet bare på å ta han på do før vi reiste. Har kjørt masse bil i sommer også, noe som gikk utmerket!

Og nattbleia lar vi være på litt til forresten. 
Ofte er den tørr, men han kan også tisse så mye at det går igjennom enkelte netter. 
Men uansett så løper han på badet når han våkner, for å tisse!

Her har vi enda ikke startet med aktiv bleieslutt, har bare spurt innimellom om hun vil på do, eller så har hun villet selv. Men ikke noe rutinemessig i det hele tatt. Nå venter jeg på to bøker om tissing og en klistremerkebok. Sukkertopp, gutten din er jo glad i å lese, kanskje bøker om temaet kunne gjøre det mer positivt- om dere ikke allerede har? Jeg venter på:
"Lillesøster skal tisse" http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=131464 og "Lille apes store tisseshow".- http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1939617
Vet ikke om de konkret går på bleieslutt, men tror det er mye morsomt rundt tissing i disse bøkene, med litt humor får jeg håpe at dette går bra! Må si jeg gruer meg litt, for Alma er VELDIG bestemt av seg, og nå er det vanskelig nok bare å få overtalt henne til å skifte bæsjebleier, hun vil så gjerne leke videre, sier hun er opptatt, osv. Blir spennende å se!

Puhh, da gikk det seg til likevel her, jeg har det visst med å bekymre meg unødvendig. Nå har han ikke hatt uhell siden onsdag, og han sier fra selv når han må på do. :) 

Mrs Williams: Det hørtes egentlig lurt ut å kvitte seg med bleiene for å unngå fristelsen. Tror jeg prøver 2-3 netter til med bleie nå. Greier han å holde seg tørr da skal jeg kaste resten av bleiene.

almara: De bøkene så morsomme ut. :) Vi hadde en ganske kjedelig bok om bleieslutt. Vi leste den mens han satt på do, og lot den ligge på badet. Den ble da kastet opp i lillesøsters badebalje, og vasket i vasken to ganger, så jeg har faktisk kastet den. 

Felix har også vært bestemt, og lot seg ikke overtale til å slutte med bleie før. Han så heller ikke behovet for å bytte bæsjbleier når han holdt på med noe morsomt, og ville aldri prøve å bæsje på do.  Jeg sa til ham at vi skulle gå på butikken og kjøpe boksere når han bæsjet på do, og at han måtte bruke bleie fram til han gjorde det. Så bare sluttet vi å spørre om dogåing, og plutselig en dag kom han selv og skulle slutte med bleie. Den dagen Alma vil slutte, så er det sikkert en fordel at hun er bestemt av seg.

Sukkertopp skrev:
Puhh, da gikk det seg til likevel her, jeg har det visst med å bekymre meg unødvendig. Nå har han ikke hatt uhell siden onsdag, og han sier fra selv når han må på do. :) 

Mrs Williams: Det hørtes egentlig lurt ut å kvitte seg med bleiene for å unngå fristelsen. Tror jeg prøver 2-3 netter til med bleie nå. Greier han å holde seg tørr da skal jeg kaste resten av bleiene.

almara: De bøkene så morsomme ut. :) Vi hadde en ganske kjedelig bok om bleieslutt. Vi leste den mens han satt på do, og lot den ligge på badet. Den ble da kastet opp i lillesøsters badebalje, og vasket i vasken to ganger, så jeg har faktisk kastet den. 

Felix har også vært bestemt, og lot seg ikke overtale til å slutte med bleie før. Han så heller ikke behovet for å bytte bæsjbleier når han holdt på med noe morsomt, og ville aldri prøve å bæsje på do.  Jeg sa til ham at vi skulle gå på butikken og kjøpe boksere når han bæsjet på do, og at han måtte bruke bleie fram til han gjorde det. Så bare sluttet vi å spørre om dogåing, og plutselig en dag kom han selv og skulle slutte med bleie. Den dagen Alma vil slutte, så er det sikkert en fordel at hun er bestemt av seg.

He, he, ja, du har et poeng der. Smokkeslutt gikk jo på dagen, fordi hun hadde bestemt seg for at hun hadde "sluttet med smokk". Så kanskje dette går veldig bra når hun først bestemmer seg. Jeg venter fortsatt på bøkene i posten, blir spennende å se om hun blir mer motivert av dem og klistremerkene. Vi har også en del fine truser, så om jeg tar dem fram, kan det hende hun også syns det er ekstra stas (hun vet veldig godt om disse trusene og hvor de ligger, så det kan jo hende hun plutselig finner på det selv også)...

Back
Topp