Er 37,8 feber?

Pallar

Elsker forumet
Ble oppringt av bhg  i dag. Minstemann måtte hentes pga feber. Da sambo kom dit fikk han beskjed om at gutten hadde 37,8 i feber. Han tok fri fra kl. 9 i dag å var hjemme resten av dagen. Gutten har lekt og spist som normalt.

Ville ikke vært feber her i hus.

På meg selv ville det vært feber, men jeg vet jo ikke åssen tempen til gutten deres er.
Jeg håper de så ann almenntilstanden hans også.

Det er ikke feber før det bikker 38.
Litt forhøyet temperatur, kalles det.. :)

Sånn rent teknisk medisinsk sett heter det subfebril som er en sånn overgang. Hvor hadde de målt?

han er jo da subfebril, så ville vel sett på klinikken også. dersom det er målt akselert er det jo feber, da man legger til ca 1/2 grad

Vipsis skrev:

Er ikke rart at vi er mere hjemme enn folk med andre barn i andre barnehager, hvis det er bare vår bhg som betrakter dette som feber. Det er ikke første gangen det skjer.

Vipsis skrev:

Trodde det måtte bikke 38,5 før man kalte det feber på små barn.

Neste gang spør dere hvor høy feber han har før dere henter;)

Eg tenker at det var jo ein grunn til at dei målte tempen i barnehagen, fordi han kjentes veldig varm ut, eller fordi han var utilpass og virka sjuk??
Viss det var pga det første så hadde eg bedt dei kle av han litt og målt på nytt etter ein halv time, viss det var det siste så hadde eg henta med ein gang :o))

I vår BHG ser de ann almenntilstanden i tillegg til tempen...

Sånn som jenta vår, om ho hadde hatt 37,8 på formiddagen hadde ho ikke vært noe i form. Ho ligger normalt på 35,7 og ved temp mellom 37,5 og 39 er ho slapp, utilpass etc. Og om feberen så vidt er over 39 grader er ho helt skutt og sengeliggende... (aldri målt mer en 39,7 og da var ho helt "ødelagt") 

Mens gutten vår kan ha temp rundt 39- 40 grader og forsatt leke og smile, le.. (målte 39,9 ved en tilfeldighet, da jeg syns han var varm og blank i øynene..) 

Og dette tar BHG hensyn til. De vet at om de måler 37, 8 på jentungen bør ho sendes hjem, mens guttungen vil du nok ikke merke det på ei gang!!

Tenker selv at det ikke er feber før det bikker 38(med mindre almenntilstanden var dårlig selvsagt) men har faktisk aldri målt feber over ca 37,6 på gutten min uten at den har fortsatt å stige så her tyder det på at noe er i gjære.

Men som sagt, er temperaturen målt til under 38 så er det almenntilstanden som avgjør om eg anser barnet som sykt eller ikke.

Teknisk sett er det kanskje ikke det, men det er feber på meg iallefall. Da har jeg vondt i leddene og prikking overalt i kroppen og liksom sår hud. 
Jeg har det der gående akkurat nå. Det klør liksom. Men jeg har ikke orket å måle tempen på meg selv, fordi jeg kjenner at feberen ikke er høy, og fordi den måleren vår ikke er helt på stasjon, tror jeg. 

maltesers skrev:
Ville ikke vært feber her i hus.

sign!

Det er nært, men jeg regner ikke feber før den er over 38.
Men det kommer jo an på hva normal kroppstemperatur er og da.

Hva som er feber komme ann på person til person..
For meg og jenta her hadde det der vært feber, men det gjelder jo ikke alle..
Allmenntilstanden må jo og vurderes...

vi hadde litt samme problemstilling ved et barn i barnehagen i dag faktisk.. barnet hadde 37,7 vi valgte og ringe foreldrene for å si fra og drøfte i forhold til hva de syntes.
moren til dette barnet er lege, og da sa hun at alt over 37.5 på morgenen er feber og mest sannsynelig stigende, alt over 38 på kvelden er feber. Så hun valgte og komme å hente barnet, og hun hadde rett, han fikk høyere feber utover dagen og ble borte fra barnehagen i 3 dager. 

det er somregel en grunn til at vi sjekker tempen på barna deres, og i de fleste barnehager er det allmenntilstanden som tilsier om barnet kan være i bhg eller ikke. og når feber sjekkes er det nettopp pga at allmenntilstanden er dårligere enn ellers eller at barnet ikke klarer å følge barnehagens vanlige tempo.

tidligere i bhg jeg jobber fikk vi ikke lov å ha termometer av styreren, nettopp fordi det var allmenntilstanden som skulle avgjøre.. 

I barnehagen her så ringer de ved temperatur over 37,5

sogn78 skrev:
Eg tenker at det var jo ein grunn til at dei målte tempen i barnehagen, fordi han kjentes veldig varm ut, eller fordi han var utilpass og virka sjuk??
Viss det var pga det første så hadde eg bedt dei kle av han litt og målt på nytt etter ein halv time, viss det var det siste så hadde eg henta med ein gang :o))

Signerer! Vi måler ikke tempen for moro skyld

Vipsis skrev:

sign!

Back
Topp