Epulis gravidarum/ Pyogent granulom

Vårglede2023

Andre møte med forumet
Noen som har fått Epulis gravidarum/ Pyogent granulom på leppen under graviditeten ? Har fått på underleppen og syntes det er veldig sjenerende.. fikk du noe behandling, isåfall hva eller gikk det bort etter du fødte ? Tar imot alle tips

Noen som har fått Epulis gravidarum/ Pyogent granulom på leppen under graviditeten ? Har fått på underleppen og syntes det er veldig sjenerende.. fikk du noe behandling, isåfall hva eller gikk det bort etter du fødte ? Tar imot alle tips
Jeg har ikke hatt det selv, men har hatt pasienter som har fått det (jobber som tannlege). Kommer de i forbindelse med svangerskap så vil de ofte, men ikke alltid forsvinne etter fødsel. De kan trygt fjernes, men ulike behandlere praktiserer nok litt ulikt på om de anbefaler fjerning under svangerskap eller til etter. De som fjernes under svangerskap har også en høyere tendens til residiv:)

Jeg har ikke hatt det selv, men har hatt pasienter som har fått det (jobber som tannlege). Kommer de i forbindelse med svangerskap så vil de ofte, men ikke alltid forsvinne etter fødsel. De kan trygt fjernes, men ulike behandlere praktiserer nok litt ulikt på om de anbefaler fjerning under svangerskap eller til etter. De som fjernes under svangerskap har også en høyere tendens til residiv:)
Legger til at jeg personlig hadde ikke vært bekymret for fjerning, det har gått veldig fint med mine pasienter som har gjort det, men ville anbefalt å vente til 2. trimester og kanskje helst få vurdering hos en spesialist i oral kirurgi.

Legger til at jeg personlig hadde ikke vært bekymret for fjerning, det har gått veldig fint med mine pasienter som har gjort det, men ville anbefalt å vente til 2. trimester og kanskje helst få vurdering hos en spesialist i oral kirurgi.
Takk for svar ! er i 3.trimester(uke 35), så da blir det kanskje en annen vurdering for å fjerne det ? Er det noen andre metoder for å få det til å krympe så klumpen blir mindre ? Hvis kirurgi ikke er en mulighet så sent i graviditeten..

Som nevnt over ville jeg fått henvisning til en spesialist i oral kirurgi og oral medisin for å se på det. Vi ser mange av den eller lignende typer utvekster på sykehuset hvor jeg jobber :happy:
Ofte forsvinner de av seg selv etter svangerskapet, men hvis det ikke gjør det, er ordentlig fjernelse viktig, da residivtendensen er høy hvis man ikke fjerner alt det «unormale» vevet. Dette gjøres ofte med en kombinasjon av at man skjærer det vekk og brenner det vekk.

Hvor på leppen er det? Ut på den synlige delen? På innsiden? Vurder en gang om det sjenerer deg så mye at du vil ha det fjernet i løpet av de neste 5-6 ukene hvor du høyst sannsynlig føder, eller om du vil vente og se om det forsvinner av seg selv. Når det kommer til selve operasjonen, gjøres denne i lokalbedøvelse (ikke farlig for gravide), du kan høyst sannsynlig sitte litt oppreist/ikke ligge helt flatt, så du behøver ikke få trykk på vena cava, og inngrepet er fort gjort, særlig hos spesialist. Infeksjonsrisikoen er liten.

:happy:

Oppdatering : Fikk fjernet den idag, med kirurgisk shaving og brenning, så da satser jeg på at den ikke kommer tilbake :happy: inngrepet var ikke vondt, veldig raskt gjort og er ikke vondt nå etterpå heller, fikk lokalbedøvelse. Den var på utsiden av leppen, så var veldig sjenerende og plagsomt, så vurderte det til at jeg ikke klarte vente til etter fødsel for å se om den ble borte.. Takk for alle svar !:happy:

Back
Topp