Epulis gravidarum/ Pyogent granulom

Vårglede2023

Andre møte med forumet
Noen som har fått Epulis gravidarum/ Pyogent granulom på leppen under graviditeten ? Har fått på underleppen og syntes det er veldig sjenerende.. fikk du noe behandling, isåfall hva eller gikk det bort etter du fødte ? Tar imot alle tips

Noen som har fått Epulis gravidarum/ Pyogent granulom på leppen under graviditeten ? Har fått på underleppen og syntes det er veldig sjenerende.. fikk du noe behandling, isåfall hva eller gikk det bort etter du fødte ? Tar imot alle tips
Jeg har ikke hatt det selv, men har hatt pasienter som har fått det (jobber som tannlege). Kommer de i forbindelse med svangerskap så vil de ofte, men ikke alltid forsvinne etter fødsel. De kan trygt fjernes, men ulike behandlere praktiserer nok litt ulikt på om de anbefaler fjerning under svangerskap eller til etter. De som fjernes under svangerskap har også en høyere tendens til residiv:)

Jeg har ikke hatt det selv, men har hatt pasienter som har fått det (jobber som tannlege). Kommer de i forbindelse med svangerskap så vil de ofte, men ikke alltid forsvinne etter fødsel. De kan trygt fjernes, men ulike behandlere praktiserer nok litt ulikt på om de anbefaler fjerning under svangerskap eller til etter. De som fjernes under svangerskap har også en høyere tendens til residiv:)
Legger til at jeg personlig hadde ikke vært bekymret for fjerning, det har gått veldig fint med mine pasienter som har gjort det, men ville anbefalt å vente til 2. trimester og kanskje helst få vurdering hos en spesialist i oral kirurgi.

Legger til at jeg personlig hadde ikke vært bekymret for fjerning, det har gått veldig fint med mine pasienter som har gjort det, men ville anbefalt å vente til 2. trimester og kanskje helst få vurdering hos en spesialist i oral kirurgi.