Epudural erfaringer

Lykke liten

Glad i forumet
Sensommerbarna 2019
noen som vil dele hvordan dere opplevde deres fødsler med epudural ? Det eg lure på er om du har erfaring med fødsel med og uten, hvordan hva åpningsriene, pressriene å i det hode og babyen kom.

Eg har 3 fødsler bak meg uten noen form for smertelindring. Har denne gangen søkt om å få planlagt ks noe eg tror eg får, men vis legene sier nei skal eg ha epudural å vil høre litt forskjellige erfaringer rundt det. Både positive og negative. :) på forhånd takk <3

Min fødsel ble igangsatt og det tok lang tid, fikk maks dose med piller (tre runder, dobbel dose på siste) og så klarte de å ta vannet. Da kom riene i ett, ganske sterk styrke og uten pause (stormrier, livmora overstimulert). De anbefalte epidural. Den lamma delvis halve sida, mista en del av førligheten i ene beinet, men klarte å stå med støtte. Tok vekk litt av smertetoppen, men først og fremst ble forskjellen at jeg fikk (eller merka) pausene mellom riene, noe som var GULL verdt. Det var fortsatt så vondt at jeg laga en del lyd under selve ria, absolutt ikke i nærheten av smertefri, men ble heller ikke verre (som det pleier å bli mot full åpning). Gikk fra 3 cm til 10 cm og avflata på litt over 3 timer.

Ved full åpning kjente jeg litt trykketrang på slutten av riene, de ville at jeg skulle ligge ned på ryggen. Riene stoppa opp - kan ha vært tilfeldig, kan ha skyldtes at jeg måtte ligge, men er og en kjent bivirkning ved epidural. Venta en time på at riene skulle komme igjen, før jeg fikk drypp. Dårlig effekt, kjente ingenting og måtte etterhvert trykke på kommando, hadde ingen følelse whatsoever down there (sikkert på godt og vondt!). Til slutt, nesten tre timer etter full åpning, klippet de og hjalp babyen ut med vakuum.

Fikk ikke til å tisse på vel et døgn etterpå, lammelsen satt i en stund, og ubehag der nåla hadde vært i ryggen en stund.

Jordmor nå har sagt at hvis jeg tror jeg klarer det, bør jeg prøve å unngå epidural denne gangen - for å lette siste fase av fødselen. Både unngå at det stopper opp, og kjenne hva som skjer under pressinga (det er såklart vondt, men gjør det lettere å presse riktig). Å få pauser mellom riene var himmelsk, men forhåpentligvis slipper jeg igangsetting denne gangen og unngår problemet med stormrier sånn sett. Jeg trodde at åpningsfasen skulle ta lang tid, siden vi hadde brukt over tre dager på igangsetting allerede, og var forberedt på at ting skulle ta tid - derfor hørtes epidural smart ut. Hadde aldri orka rier av den typen styrke i mange mange timer. Hadde jeg visst på forhånd at det bare skulle vare knappe tre timer, og at jeg ville få pauser mellom, hadde jeg nok unngått epidural.

Jeg har født en gang før og da med epidural. Jeg hadde en veldig lang fødsel og fikk epidural etter 5 timer med et rent smertehelvete. Jeg trodde jeg hadde en høy smerteterskel og at jeg skulle klare meg uten, men den gang ei ;-) Etter at jeg fikk epidural så var alt helt fantastisk. Kjente riene, men de gjorde ikke noe særlig vondt, bare kjente at de var der. Jeg klarte å sove til og med. Pressinga gjorde litt vondt, men kunne ikke sammenlignes med smertene jeg hadde før jeg fikk epiduralen. Det tok som sagt lang tid, og jeg aner ikke om epiduralen var en medvirkende årsak til dette. Men jeg hadde det så bra etter at jeg hadde fått epidural, så det gjorde ingenting syntes jeg. Jeg fikk virkelig samlet krefter til pressingen som var gjort på 25 minutter. Jeg hadde iallefall en veldig positiv opplevelse med epidural og tror nesten ikke jeg hadde overlevd uten.

Kan også nevne at jeg fint klarte å gå etter at jeg fikk epiduralen og følte meg ikke noe lammet bortsett fra at den tok smertene. Hadde ingen problemer etter fødsel heller.

Kan jo fortelle om min forrige fødsel ;) Fødte på en Onsdag så gikk hele tirsdag med rier..

Altså hele tirsdag gikk jeg med rier, men lange mellomrom, da kvelden kom (sånn 23-24 tiden tok det seg opp) Jeg hadde på forhånd bestemt meg for epidural fordi jeg viste ikle hvor intense smertene ble (selv med høy smerteterskel)
02.30 måtte vi dra på sykehuset for da klarte jeg ikke smertene mer :(

Kom inn hadde 3,5 cm åpning og JM foreslo at jeg skulle ta et bad :o Jeg ble litt sjokkert fordi jeg var innstilt på epidural;)
Etter jeg hadde fått klyster hadde jeg en åpning på 5 cm, ca (1,5 timer etter), hun ringte anstesi for å gi meg epidural fordi det så ut som det kom til å gå fort;) Vannet gikk kl 05.00 og anstesi kom og skulle sette..
Ide jeg skulle sitte på kanten av sengen og krumme ryggen følte jeg det svartnet for meg... Jeg sa ifra til jm at jeg kanskje kom til å svime av snart... Hun sjekket blodtrykk.. Det var skremmende lavt :o og hun ba meg sitte stille slik at de kunne sette nåla i ryggen og gi meg adrenalin.. De ga med en dose, hjalp ikke, ga meg en til.. Pulsen skøyt i været og jeg var tilbake! Så ga de meg epiduralen ;) Hadde det helt topp frem til hodet kom, kjente litt brenninger i underlivet da hodet var der, men det gikk fort over ;)

Når det kom til å merke noe så kjente jeg ikke riene selv og heller ingen smerte... Men jeg fikk pressfølelen og presset da de kom ;)
Så for min del så er jeg nødt til å ha epidural fordi smerteterskelen min går ikke høyere enn en fødsel, jeg vil komme til å svime av..

Kravet etter å ha fått epidural var at jeg måtte vise de at jeg kunne tisse 2 timer etter fødsel, klarte ikke så måtte ligge på barsel til jeg hadde gjort det;)
En annen ting er jo at barnet blir litt påvirket av medikamentet og blir roligere, kanskje ikke gråter så mye (fikk jeg høre da)
Har også født en til i uke 22 pga tidlig vannavgang og livet sto ikke til å redde, da fikk jeg kun morfin.. Svimte av da smerten ble for intens... Og det var en liten baby...
Jeg opplevde epiduralen kun positivt ;)

Jeg forsøkte først med lystgass, noe som ikke hadde noen virkning på meg. Ba derfor om epidural og fikk dette. Hadde rask fødsel. Kom inn på sykehuset med 2-3 cm åpning ved midnatt, og kl 03.30 var hun født. Epiduralen tok det meste av smertene, men gjorde også at jeg ikke kjente når jeg skulle presse, så dette gjorde jeg på kommando. Vil gjerne ha epidural igjen om jeg får muligheten.

Vannet ble tatt 14:02 og epidural ble satt 14:30. Takk og lov. Var ikke i tvil engang, så intense smerter bare forsvant gradvis med epiduralen. Og jenta ble ikke født før 23:55. Hadde aldri verden holdt ut disse smertene uten epidural så lenge :-)

Med første var jeg igangsatt. Hadde ikke pause mellom riene, det gikk fort (tok 4 timer fra start av riene og itl han var ute , til tross for at epiduralen bremsa det) og jordmor spurte ikke engang om jeg villa ha epidural, bare sa jeg skulle ha. Og jeg protesterte virkelig ikke. Epiduralen satt perfekt. Jeg kunne fremdeles gå og stå, fikk litt pause mellom riene, men kjente riene og presset i underlivet godt (det bare tok vekk den verste intense smerten i ryggen). Riene avtok litt i styrke mot slutten, så fikk litt drypp i sluttfasen, men alt i alt en veldig god erfaring med epidural.

Men andremann ble jeg stående i evigheter på 9 cm, da lillemann ikke gikk ned i bekkenet og presset på. Jeg lå mange timer med rier som varte 1-1,5 min og kom hvert 3 minutt og var totalt utslitt og ba om epidural. Denne gangen fungerte det svært dårlig! De justerte opp og opp, men det tok likevel ikke vekk noe av smertene. Så den erfaringen var ikke like god. (Til gjengjeld, når gyn etter ørti timer på 9 cm endelig kom og tøyde vekk den kanten, kom lillemann flyvende ut på et par minutter, så det stadiet av fødselen var jo fort unnagjort! )

Nå med tredje stiller jeg med åpent sinn og tar det som det kommer. :-)

noen som vil dele hvordan dere opplevde deres fødsler med epudural ? Det eg lure på er om du har erfaring med fødsel med og uten, hvordan hva åpningsriene, pressriene å i det hode og babyen kom.

Eg har 3 fødsler bak meg uten noen form for smertelindring. Har denne gangen søkt om å få planlagt ks noe eg tror eg får, men vis legene sier nei skal eg ha epudural å vil høre litt forskjellige erfaringer rundt det. Både positive og negative. :) på forhånd takk <3
Jeg har født 3 barn uten, og fødte nå for en uke siden MED. Det var helt utrolig, guds gave til kvinnen! Den fjernet alt av smerte hos meg, kjente ikke riene mine :o Satt i telefonen med 7cm åpning, haha! Kjente kun ett lite "press" i underlivet når riene kom, men ingen smerte.
Fikk ikke pressrier heller, så måtte trykke på viljen. Det var veldig rart..Men når du har født 3 ganger før så går det så fort og greit uansett, var ute på 4 press :)
Eneste smerten jeg kjente under hele greia var når hodet sto i åpningen - det er vondt uansett. Men det varer også bare sekunder, da ;)
Jeg fikk maks dose epidural og de skrudde den heller ikke ned eller av under pressriene etter mitt ønske.
Fikk også sånne ekstra "støt" med epidural hvert 30 minutt - det er det absolutte max msn kan få :D
Da jeg hadde fødselsangst etter tre naturlige fødsler på 4 år, styrtfødsel siste på 30 minutt - så fikk jeg en fin kontrollert igangsatt fødsel nå med epidural allerede ved 2cm åpning <3 :)
Jeg var livredd for å føde, men hadde jeg visst hvor bra epiduralen fungerer så hadde jeg ikke gruet meg i det hele tatt! En kjempeflott opplevelse, kan ikke sammenlignes med å føde naturlig når det gjelder smerte!

Var veldig deilig med en tilnærmet smertefri fødsel denne gang, syns jeg fortjente det når det var fjerde fødsel på seks år ;)

Tusen takk for alle tilbakemeldinger. Virker sol epuduralen er gull verdt ;) skal ta med meg disse erfaringene deres når eg nå skal bruke siste ukene på å bestemme meg for vaginal el ks. Sliter også med dette at eg gruer meg til å gjøre dette alene. Mannen min må være hjemme med de andre barna. Så uansett utfall av avslutningen gjør eg dette alene. Så det gjelder også å finne ut av hva jeg føler meg mest komfortabel med. Timer med "smertefrie" rie el enkel å greit fiks ferdig å smerter etter på. Synes dette er veldig vanskelig. :(

Tusen takk for alle tilbakemeldinger. Virker sol epuduralen er gull verdt ;) skal ta med meg disse erfaringene deres når eg nå skal bruke siste ukene på å bestemme meg for vaginal el ks. Sliter også med dette at eg gruer meg til å gjøre dette alene. Mannen min må være hjemme med de andre barna. Så uansett utfall av avslutningen gjør eg dette alene. Så det gjelder også å finne ut av hva jeg føler meg mest komfortabel med. Timer med "smertefrie" rie el enkel å greit fiks ferdig å smerter etter på. Synes dette er veldig vanskelig. :(
Uff, ikke gøy å måtte gjøre dette alene :( Hva med å snakke med lege/jm om dette? Lykke til når den tid kommer i allefall ❤️

Jeg holdt på i 63 timer uten epidural, og da MÅTTE jeg ha, fordi jeg ikke klarte mer, og ikke hadde mer energi.
(Jeg hadde fått Misodel, som intensiverer riene noe så inni gamperæva.)

Den tok toppen av riene 1 - 1/2 times tid, også var effekten borte, men det var gull verdt den lille stunden den funket litt.
Neste gang skal jeg ha morfin, epidural og alt annet de kan stappe inn, så tidlig som mulig.
Det er ingen vits i å ha vondt, og når fødselen drar ut, er det greit å ha litt energi til sluttfasen, og ikke minst den slitsomme fasen; tiden etter fødselen.

Bare vær forberedt på at epidural fungerer forskjellig fra person til person, og at det ikke er sånn at man automatisk blir smertefri.
Jeg hadde uansett valgt vaginal fødsel igjen, til tross for en kronisk tilstand som gjør det 40% vondere for meg å føde vaginalt enn for "alle" andre.

Det går garantert bedre enn du kanskje frykter. ;)

Sniker litt fra mars 2016, min erfaring med epidural kort fortalt:

Hos meg startet riene torsdagskvelden kom og gikk frem det neste døgnet, tidlig lørdagsmorgen ble jeg flytta inn på fødestue av nattevakten, epidural fikk jeg tidlig de tok vannet på 2,5 cm i 12:00 tiden lørdag (12/3), da satte de også epiduralen i gang, samt drypp, kl 22:15 på kvelden hadde jeg 10 cm, da var epiuralen borte vekk for lengst.
Hadde intense press rier i nesten 5 timer, ba om vakum etter 2,5 t m press rier for jeg kom ingen veg.
Kl 02:10 13/3 ble jenta våres født, fødselen ble satt i gang 8/3.
For meg var epiduralen bare en vits.. kjente fint lite av den når den var "aktiv" den fungerte bare på ene siden, på høyre siden i kroppen, det skjer noen ganger at den kun funker på ene siden.
Fikk noe morfin intravenøs.
For mitt vedkommende var epiduralen bare bortkastet, siden den ga meg så lite effekt.

Nå er ingen fødsler like, men dette vet du jo alt :)
Du får det jo om du vil ha det og tiden er der, og som hun over meg sier så går det garantert bedre enn du frykter nå :)

Uff, ikke gøy å måtte gjøre dette alene :( Hva med å snakke med lege/jm om dette? Lykke til når den tid kommer i allefall ❤️
Takk for det :) joda snakket ofte med min komenal jm om dette, samt driver på , på sykehuset med fødselsantaler. Skal ha siste den 22 august om ikke eg får før. Synes dette er litt for nært termin.( 5sep)

Back
Topp