Kan jo fortelle om min forrige fødsel
Fødte på en Onsdag så gikk hele tirsdag med rier..
Altså hele tirsdag gikk jeg med rier, men lange mellomrom, da kvelden kom (sånn 23-24 tiden tok det seg opp) Jeg hadde på forhånd bestemt meg for epidural fordi jeg viste ikle hvor intense smertene ble (selv med høy smerteterskel)
02.30 måtte vi dra på sykehuset for da klarte jeg ikke smertene mer
Kom inn hadde 3,5 cm åpning og JM foreslo at jeg skulle ta et bad
Jeg ble litt sjokkert fordi jeg var innstilt på epidural
Etter jeg hadde fått klyster hadde jeg en åpning på 5 cm, ca (1,5 timer etter), hun ringte anstesi for å gi meg epidural fordi det så ut som det kom til å gå fort
Vannet gikk kl 05.00 og anstesi kom og skulle sette..
Ide jeg skulle sitte på kanten av sengen og krumme ryggen følte jeg det svartnet for meg... Jeg sa ifra til jm at jeg kanskje kom til å svime av snart... Hun sjekket blodtrykk.. Det var skremmende lavt
og hun ba meg sitte stille slik at de kunne sette nåla i ryggen og gi meg adrenalin.. De ga med en dose, hjalp ikke, ga meg en til.. Pulsen skøyt i været og jeg var tilbake! Så ga de meg epiduralen
Hadde det helt topp frem til hodet kom, kjente litt brenninger i underlivet da hodet var der, men det gikk fort over
Når det kom til å merke noe så kjente jeg ikke riene selv og heller ingen smerte... Men jeg fikk pressfølelen og presset da de kom
Så for min del så er jeg nødt til å ha epidural fordi smerteterskelen min går ikke høyere enn en fødsel, jeg vil komme til å svime av..
Kravet etter å ha fått epidural var at jeg måtte vise de at jeg kunne tisse 2 timer etter fødsel, klarte ikke så måtte ligge på barsel til jeg hadde gjort det
En annen ting er jo at barnet blir litt påvirket av medikamentet og blir roligere, kanskje ikke gråter så mye (fikk jeg høre da)
Har også født en til i uke 22 pga tidlig vannavgang og livet sto ikke til å redde, da fikk jeg kun morfin.. Svimte av da smerten ble for intens... Og det var en liten baby...
Jeg opplevde epiduralen kun positivt