Epilepsi? *lang*

Misafiona

Elsker forumet
Vær vennlig å ikke kopier denne teksten! *lang*[:)]

Ja da tenkte jeg å dele noe med dere som jeg aldri har snakket åpent om her inne...

Vi har observert "episoder" helt siden oktober/november i fjor hos Nathaniel. Da så vi ofte om kvelden etter å ha lagt seg at han fektet tilsynelatene ukontrolert med armer og noen ganger ben, eller bare gjorde noen bevegelser som det vi ikke skjønte noe av. I starten var vi overbeviste om det var en eller annen form for lek, at han var litt fjern i blikket antok vi var fordi han var i sine egen verden. Men noen ganger så det jo litt skummelt ut, alikevel trodde vi det var noe han gjorde med vilje.. Men med tiden ble vi veldig usikre, også fordi det kom oftere og vi begynte å legge merke til at han gjorde lignenes ting også andre ganger.
Utpå våren så snakket vi med hs om det. Hun kunne ikke si stort fra eller til men sa at vi måtte ta kontakt med fastlegen hvis vi ville finne ut mer av det, men til å begynne med rådet hun oss til å skrive ned når vi observerte at han hadde slike "episoder", kaller det episoder da vi ennå ikke hvet sikkert hva det er.
Vi begynte å skrive, men så virket det som det gav seg igjen og vi var ikke så mistenksomme lenger og trodde det var bare noe han hadde "funnet" på selv. Så gikk det en stund og så kom det igjen og da kom det mer enn hva vi hadde sett tidligere, om det var mer eller om det var vi som var ekstra oppmerksomme på det kan vi jo ikke si noe om. Uansett så kontaktet vi fastlegen, som igjen henviste oss til sykehuset.

Han har i sommer vært inne å tatt EEG og vært hos lege på barne poliklinikken -EEG resultatene var normale, men det kan de være alikevel, sa legen. Han blir nå utredet for abspencer (hvis jeg skrev riktig), det er det samme som petit mal - som er en type epilepsi. Nå i oktober skal han legges inn på sykehus for en søvn EEG, da skal han være våken nesten eller hele natten, så blir det utført en EEG om morgenen etter frokost.
Blir spennes å se hvordan det skal gå å klare å holde han våken hele natten, for å ikke snakk  om at jeg selv også skal klare å holde meg våken, hehe[8D][:D]
Får vel begynne å drikke kaffe/iskaffe - hørt at det faktisk funker men...hehe

Men han virker helt frisk og normal ellers, det er ingenting som tyder på noe er galt forutenom mens disse episodene oppstår! Det er flott, det er jo ikke sikkert det er epilepsi heller, men det er litt rart han gjør sånn. Noen ganger ruller han med øynene og kaster hodet bakover mens det kommer en lyd. Andre ganger kan han sitte å gjøre bevegelser med armene som ikke har noen mening, og når vi snakker med han så får vi null respons hos han, når han er ferdig hvet han heller ikke hva han har gjort og han har til nå aldri klart å gjenta bevegelsene når vi prøver å tulle eller leke med han, det er som han ikke forstår hva vi mener. Har også oppleved at jeg snakket med han så begynte han å fekte/gjøre bevegelser med armene så har jeg bare fullført spørsmålet uten å ta notis av hva han gjør - men da når jeg venter på svar så hvet han ikke hva jeg har spurt om...

Takk for at du leste[:)]

oi, det er jo litt ekkelt vil jeg tro - spes når dere ikke vet hva det er...men supert at dere ble tatt "alvorlig" av fastlegen og henvist videre for undersøkelser. Dersom det er epilepsi er det jo viktig å oppdage det før det går for langt vil jeg tro (for om jeg ikke tar feil går jo dette på hjernen?).

Ønsker dere lykke til med "natt-kontrollen" og krysser fingre for at det går bra for dere.

¤klem¤

Veldig bra at dere er i gang med undersøkelser, selv om det sikkert er litt skummelt.
Håper kontrollen går fint, og at de finner ut hva disse episodene er.

Lykke til

ORIGINAL: toffen

Veldig bra at dere er i gang med undersøkelser, selv om det sikkert er litt skummelt.
Håper kontrollen går fint, og at de finner ut hva disse episodene er.

Lykke til

Sign [:)]

Takk[:)]

Ja det er riktig EmilieOGOskarsmamma, det går på hjernen.

masse lykke til[:D] Håper de finner ut hva det er for noe!!

Stor klem fra oss.

Når i oktober skal dere legges inn? KUn den natten eller blir dere der noen dager?
JEg ønsker dere lykke til. Selv takler jeg dårlig hvis noe ikke er helt som det skal. Jeg blir så lei meg jeg, får vondt av den lille.'Men virker det som om han får vondt i tillegg? Hvordan er han når "det går over" ?

Håper virkelig de finner ut av det.

Har ikke datoen i hode akkurat nå men det er i første halvdel i oktober i alle fall.

Vondt nei, det virker ikke som han selv er klar over at det skjer noe i det hele tatt! Han kan stå og hoppe han, så gjør han noe rart med hendene og så bare fortsetter han å hoppe som om han har gjort det hele tiden! Når jeg prøver å snakke med han om at han gjør sånn og sånn så skjønner han ingenting, prøver å herme og få han til å herme for å få han til å gjenta det med vilje liksom, dette for å prøve å få et svar om det er beviste handlinger eller ubeviste handlinger hos han, men han har ikke klart å gjøre slik bevist, så det heller jo mot ubevist det da...

Flere som tror det er abspencer, men det er jo ikke fastslått og da er det jo litt farlig å si slik. Det er jo i utganspunktet ufarlig, men ja det er viktig å oppdage det så fort som mulig hvis det er det fordi hvis han får det veldig ofte og eller de varer lenge, evt. serier som varer lenge kan han få en hjerneskade som følge...
Klart jeg er litt nervøs og spent og litt trist pga dette, men det er jo bra de tar det alvorlig for å finne ut av dette og jeg har lest på nett at de fleste barn med abcenser som regel har vokst det av seg når de er 20 år.

Uansett dette er lest og hørt - han har ingen diagnose på dette - eneste at han blir utredet for abcenser for å se om det er det... Jeg skal fortelle hvordan det har gått når vi har vært på sykehuset, men vi får ikke noe svar der og da, får ny legetime etter vi har vært der...
Jeg hvet ikke hvor lenge vi skal være der, men går ut i fra det bare er den ene natten og at vi kan dra hjem igjen når de har tatt EEG om morgenen :)

ORIGINAL: Anine_76

ønsker dere masse lykke til!!!
Dette fikser du!!! I know!!

Venter spent på oppdatering!!!

Back
Topp