Epidural...

storemagepus

Blir kjent med forumet
[8| Noen som har erfaringer/ tanker rundt å bruke dette? Fikk det inntrykket av jordmor at dette er noe man unngår i det lengste i frykt for å skade barnet...?? Hadde planer om kun å bruke badekar og akupunktur som smertelindrende, men nå som det nærmer seg er jeg blitt usikker...

Jeg har aldri vært igjennom en fødsel. Men har lest utrolig mye om det siden jeg har helt angst for fødselen. Redd for alt, spesielt smerten. Og som jeg har lest og pratet med Jordmoren min om Bruke av Epidural. Og som jeg forstod blir dette brukt ofte i dag på fødsler som varer mer en 10timer. For det er på slutten man får Epidural. Og dette skal være valgfritt og et alternativ for alle.

Du skriver at du skal ha akupinktur på fødselen? Har du avtalt det på sykehuset? Jeg nevnte nettopp det for jordmor, og fikk som svar at det kom akkurat ann på hvem som var på vakt når jeg blir lagt inn for å føde, at vi ikke kunne avtale det. Så jeg lurer på åssen du gikk frem at du ville ha det?

en fødsel blir sjelden som man planlegger, men man kan jo få prøvd noe...jeg fikk endelig prøvd badekar med nr tre....det var det VERSTE jeg har prøvd noen gang[:'(]forferdelig vondt å sitte i når riene kom...men ikke alle som synes det sikkert....!epidural fikk jeg aldri heller...da fødslene gikk så alt for fort..men det kan jo være like greit...jeg har hatt bare raske fødsler (5-3 timer)og vet ikke annet...det sies jo at de blir mer intens¨og hard de fødslene som går fort, men man slipper unna med tiden da....vet ikke hva som er best jeg, men ut kommer de jo uansett....enten du planlegger det sånn eller sånn![:D]

Jeg og har forstått det slik at de er de med lange fødselsforløp som får epidural. Ikke fordi det er direkte farlig tror jeg, men fordi det å få bedøvelse alltid innebærer en viss risiko. Og den risikoen går i såfall på deg og ikke på barnet, epidural påvirker ikke barnet. En må jo tenke på at dette tross alt er et kjemikalie som de sprøyter rett inn i nervekanalen!!
Jeg har ikke helt bestemt meg for om jeg skal ha epidural, vet jo uansett ikke på forhånd hvordan fødselen blir [:)] Har du tatovering på korsryggen setter de ikke epidural på deg vet jeg, heldigvis har ikke jeg det [:D]

hei jeg ville ikke hatt epidural.. hører at treffer legen ltt feil så blir en lam fra livet og ned.. det vil ikke påvirke babyen nei, men kan skade deg.. dessutten er det ikke så ille å føde uten smertestillende, er verdt det når ungen kommer ut [:D] jeg har allerede en sønn på 5 år og venter nå mitt andre barn. [:)] tviler på det blir noe smertestillende på meg, isåfall bare lystgass [:D] hehe

Jeg hadde også bestemt meg for IKKE å bruke epidural.Men de sinnsyke smertene jeg fikk mot slutten var helt umensklige!!!Trodde ikke det var mulig og oppleve slik smerte uten og svime av[:@]Jeg skrek etter epidural.De rakk akkurat og sette den, i det pressriene kom,slik at jeg desverre ALDRI fikk noe effekt av den[:'(]Jeg er ingen pyse og tåler MYE smerte.Fødsler er forskjellige og jeg hadde ev veldig vond fødsel.Vet ikke om jeg kommer til å tørre og føde igjen,men gjør jeg det,skal jeg hvertfall ha epidural[;)] Har også endret helt syn på fødsler,man kan aldri planlegge noe på forhånd.Har alltid hørt at det ikke er så ille som man tror og de som kommer med skrekkhistorier er noen pyser.Jeg hadde forbredt meg på det værste,men det ble ett eneste stort mareritt!!Men heldigvis er det ikke sån for alle[:D][;)][:)]

[;)]Hei Hege 23!!!
Er et tilbud som alle får på det sykehuset der jeg skal føde. Både det og badekar. Fikk vite det på omvisning på fødeavd. der.
Virket veldig bra.... HAr hørt at begge tingene skal fungere... Ble litt skeptisk når det nevnes her at det var SINNSYKT vondt???!!! Man må vel bare prøve det selv og kjenne på det...

Takk for svar :)

Jeg får vel undersøke litt mer med jormor og sykehuset jeg skal føde på. Men det er så godt å lese andres menninger og erfaringer. Stoler mest på det jeg, hehe.

Heisann, jeg fikk epiduralbedøvelse da jeg skulle føde. Jeg syns ikke det var vondt da de satte den, hadde liksom andre ting å bry meg om. Tror nok det stemmer at det er på fødsler som tar lang tid, jeg var kommet til ca. time nr. 24. Men hele epiduralen var en stor skuffelse, den virket ikke, eller, jeg ble litt doven i høyre lår men det var også alt. Jeg sier ikke at det aldri funker med epidural, stemoren til sambo fikk det og det var det beste som noen gang hadde hendt henne (under fødsel, hun har fire barn). Så hvis det tar lang tid og smertene er fæle, så er det absolutt verdt et forsøk. Lykke til videre [;)]

Å ER DET SANT!!!

ingen epidural med tatovering i korsryggen?
hadde jo tenkt meg en fødsel uten noe så lenge det var forsvarlig men.. men godt å vite at du har noe skulle en trenge det. å lystgass er helt uaktuelt. det tåler jg ikke.. hmm hvor vet du dette fra?

Har lest om det i nyere blader, vært mye om tatoveringer og epidural i media... Pluss at det har blitt tatt opp som en del av undervisninga da vi lærte å sette sprøyter på skolen (driver innen helseteknologi).
Grunnen til at du ikke får det er at når de setter epidural så setter de det med en ganske tykk kanyle i nedre del av ryggen, og der du setter sprøyter o.l. skal huden være ren og skadefri. Men hvis du har tatovering nederst på ryggen så kan noe av fargepigmentet i tatoveringa di bli med kanylen inn i nervekanalen, og da kan det bli infeksjoner..... Og hvordan disse pigmentene virker inn på nervesystemet er det ingen som helt sikkert vet enda, derfor tar de ingen sjanser. [;)]

Det er så mange skrekkhistorier ute å vandrer...
Vandrehistorier med andre ord..
Er det noen som kjenner noen som har blitt LAM fra livet og ned pga. epidural???
Det er bare tull!!
Hvis det var slik hadde aldri en anestesilege satt epidural med tanke på å skade mor for resten av livet, da må en lege sette sprøyta VELDIG feil.. og kansje ikke være utdanna lege engang..Så grove feil skjer ikke..Det er en typisk vandrehistorie..

Jeg kjenner flere som har valgt epidural, og er kjempefornøyde med det!!
Legene vet hva de gjør, og alle fødsler er individuelle..

En fødsel er ingen prestasjon eller om og gjøre og klare ditt og klare datt..
Blir litt frustrert av å lese noen av innleggene her..
hvis noen lurer på noe ,, spør legen din eller jormora..
For vi som sitter å "chatter" her på denne siden er ikke eksperter på smertestillende..

Lykke til alle sammen, og ta imot den hjelpen du føler er riktig for deg under fødselen!!

Klem fra Tinka, (som også har litt angst for den store dagen)...

Hei alle sammen=)

Jeg har hatt 2 senaborter i uke 22,og da har jeg fødd på vanlig måte.Begge gangene har jeg hatt epidural,og jeg angrer ikke ett sek på at jeg tok det.Det var liksom en befrielse fra alle smertene.Jeg hadde bare litt smerter nederst i mage regionen etter epiduralen begynnte å virke.Hvis jeg er så heldig å bli gravid igjen senere så kommer ikke jeg til å være tvil om å bruke epidural igjen.Anestesilegen var kjempeflink til å sette nåla i ryggen og det kjente jeg nesten ingenting av,og jeg brukte bare epidural,ingenting annet.

Jeg har oxo hørt at når man har tatovering nederst i korsryggen så får man ikke epidural,så jeg spurte om det på sykehuset og de sa jo at det bare var tull,de kan få det de oxo visst,men jeg vet jo ikke jeg....tenkte bare å fortelle det de sa til meg der....

Heisann[:)] satt og leste litt på noen innlegg her, nærmere bestemt dette om epidural og tatovering.
Jeg har en søster som fikk epidural og hun har en GEDIGEN tatovering i korsryggen, så jeg tror bare dette er en myte.

Søkte litt på nettet angående dette og fant denne artikkelen

http://www.babyverden.no/templates/Article____4988.aspx

Ang tatovering tror jeg det kommer litt an på legen jeg.. Er mange forskjellige meninger blandt legene..
Er ingen som har fortalt meg at det skal være farlig å få epidural.. Jeg prøvde det, og selv om den ikke virka på meg, så ble det nå ingen problemer ut av det.. [:)]

Jeg fødte ei nydelig lita jente nå på torsdag. jeg fikk epidural - det var som å komme til himmelen[:)]. hadde hatt ganske intense smerter i mange timer, og føler meg absolutt ikke som noen pyse fordi jeg til slutt måtte ty til epidural. det gjorde i allefall at jeg faktisk kunne glede meg over siste del av fødselen. har forresten tatovering i korsryggen. hadde sjekket opp på forhånd om jeg kunne få epidural, og de sa at det gikk helt fint så lenge de ikke måtte sette den i selve tatoveringa. og epiduralen settes ganske langt opp i ryggen.. Lykke til!!!

Hei Marita81=)

Gratulerer med den lille[;)]

Ang å sette epidural...jeg synes det er så mange som tror at epidural settes bare i korsryggen,det kan hende det blir satt der,men begge gangene mine ble det satt mitt i ryggen ca...Og det er som du sier,som å komme til himmelen[;)]Men jeg respekterer dere som ikke bruker det altså,men jeg er ikke i tvil hva det blir neste gang,det blir epidural=)

Back
Topp